Sänkningssats TA 600

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Sänkningssats TA 600

Inlägg av GeCe † »

Är det någon här som har erfarenhet och vet hur det påverkar cykeln, TA 600 om man sänker cykeln med en sänkningsssta. MC-Kompaniet har en sats som sänker cykeln med 4 cm. Det är ju ganska mycket liksom priset som ligger på 2595 kr för ett par länkarmar kan tyckas.

Tll Varaderon kostar den 1595 däremot. Killen jag pratade med på firman trodde att ett nytt sidostöd följer med som drar upp priset. Skulle få återkomma nästa vecka då killen som jobbar med det här hade gått för dagen. Funderar också på hur svingens rörelse blir påverkad om det blir en "vanlig" landsvägshoj av en sån operation som jag misstänker.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Frida blev ju hjälpt av det här:
http://www.transalp.se/viewtopic.php?p=2798#2798
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Tramsvalp skrev:Frida blev ju hjälpt av det här:
http://www.transalp.se/viewtopic.php?p=2798#2798

Tackar för tipset!
Men att sänka fjäderspänningen tror jag inte är något bra alternativ för min del då då fjäderspänningen redan är i minsta laget och jag ofta åker fullastad i mina korvlådor från Touratech. Uppemot 30 kg kan det bli. Och inte sällan på sommaren åker frugan med vilket gör att det kan sammanlagt kan bli uppemot 90 kg där bak.
Det höjer tyngdpunkten ganska rejält på hojen vilket är en anledning till att jag börjat fundera på en sänkningssats. Tappade hojen också för någon vecka sedan när jag hade lådorna fullastade och skulle baxa hojen ut ur garaget. Har en liten backe ned utifrån dörrarna och brukar sätta mig på cykeln för att bättre få kontroll på skeendet. Men när jag skulle kliva upp vilket inte är så enkelt när det är trångt och lådorna är på plats så vickade hojen över men landade som tur var på ena dörrkarmen så det gick ganska bra utan större åverkan. Får väl skylla mig själv kanske för att jag var så dum så jag inte fällde ut sidöstdet först.

Har funderat på en Deuville men vill ha en rubust hoj som funkar på sämre vägar och som är praktisk och går att lasta och binda fast grejor på. Deuvillen är ju försedd med plastlådor och plast kåpor som bara skulle bli förstörda antagligen. På mina plåtlådor har jag t.o.m bundit fast bräder när jag ska upp till stugan och hur gör man det på en fin Deuville. Och efter att ha åkt Honda sedan -92 och ha gjort ett misslyckat test av en BMW Fundaro som var en trevlig och smidig hoj men med en kass motor så är det i fortsättningen bara Honda som gäller. Och en bättre allroandhoj än en TA kan jag inte tänka mig. Det enda alternativ jag kan se på marknaden idag är en Suzuki DL650 som är något lägre och fick mycket goda omdömen av "våran" Henning vid en provkörning för MC-Nytt. Men de är fortfarande för dyra för mig och jag undrar hur det är med kvaliten som jag tvivlar på når upp till Hondas.

Det som bekymrar mig med en sänkningssats och får mig tveksam är att jag misstänker att det påverkar svingen och köregenskaperna på sämre vägar. Därför vore det trevligt att få höra ett utlåtande från någon som har erfarenhet från detta eller har hört något från någon annan.

PS. Kollade tidigare lite på filmen "Long way roand" och de grabbarna lade omkull sig flera ggr med sina BMW 1200GS när de övningskörde inför resan och muttrade över hur tunga hojarna blir med last på. Så jag är inte ensam om den här insikten även om det inte är en BMW 1200GS jag åker på. DS.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Spekulerar lite:
Om jag förstod rätt så vill du mest bara sänka tyngdpunkten. Får du inte samtidigt kortare "hävarm" för att hålla hojen upprätt? Men du måste förstås inte sänka fram... Styrhöjare kanske?

Fjädringsvägen bak minskar förstås av sänkningen, det finns just inget utrymme mellan däck och skärm fullt nerfjädrat. Oavsett om du minskar förspänningen eller monterar sänkningssats.
Sänkningssatsen borde vara mer progressiv än original för att kompensera den minskade fjädringsvägen.
Du kan kanske byta till en hårdare fjäder istället, och sänka med förspänningen?

Eller kanske bäst av allt vore en ny dämpare med lätt åtkomlig hydraulisk justering av förspänningen? Vet inte vad sånt kostar, men det finns säkert billigare alternativ än Öhlins iaf... BMW 650 GS har väl den finessen? Ska gå att justera under körning t.o.m. Kunde kanske vara värt lite extrapengar jämfört med sänkningssatsen, och lär höja andrahandsvärdet, vilket jag tvivlar på att sänkningssatsen gör. Och så kan du ju sälja den gamla dämparen.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Kul att du vill spekulera lite! Det är ju nu inför januari och februari det finns gott om tid att jobba med hojen som jag vill passa på när den ändå ska stå still och förbereda mig.

Jo, det handlar om att försöka få ned tyngdpunkten och med en sänkningssats på hela 4 cm når man dessutom bättre ned med fötterna i backen vilket skulle kännas tryggare. Samtidigt som det blir lättare för både mig och passageraren att komma upp på hojen. Vi är ju inga ungdomar längre och inte blir vi yngre med åren heller samtidigt som jag nog tänkt att den här hojen med dess kvalitet skulle bli min sista.

Men det är som du säger att det blir nog inte mycket utrymme kvar under skärmen. Frigångshöjden är från början 195 cm som då sänks till 155 samma som Deuvillen t.ex. och då är ju lite som att beröva hojen en del av dess själ och meningen med cykeln. Sänkningsatsen borde ju därmed rimligtvis vara mer progressiv som du skriver som kompensation, konstigt vore det väl annars.
Men att sänka i fram blir väl nästan nödvändigt om inte cykeln ska se konstig ut och styrförhöjare har jag redan av andra skäl. Fast man kunde kanske nöja sig med att sänka t.ex. 3 cm av just den anledningen du nämner. Men andrahandsvärdet om orginalgrejorna finns kvar borde väl inte påverkas men det spelar inte mig någon större roll om jag sen tar med mig hojen i graven.
Ska tala med killen på firman nästa vecka som kan det här och höra vad han har att säga. Han kommer väl att tala för varan naturligtvis så jag får väl försöka ställa "rätt" frågor.

Du har fler tänkvärda förslag att komma med vilket jag tackar för men en sänkningssats verkar ändå vara det som skulle ge mest resultat samtidigt som jag kunde skruva upp förspänningen på den dämpare som redan finns. För med tung last är det väl ändå den som är mest viktig för att inte få genomslag på de dålig vägar jag åker på ibland.

Misstänker att skulle jag byta till en hårdare dämpare t.ex. så skulle det säkert bli lika dyrt som en sänkningssats för att inte tala vad en som är enkelt justerbar från utsidan. Och vad skulle det bli för effekt på det jag är ute efter som skiljer sig märkbart från den som sitter där idag redan något nedskruvad. Den ena frågan leder till den andra men jag ska lägga dina spekulationer på minnet.

Man får ju inte glömma att även om man sänker hojen med 4 cm så kommer den fortfarande att vara högre än en "vanlig" landsvägshoj pga avståndet emellan sadel och fotpinnar. Sen har jag skaffat en annan beg. sadel som jag ska försöka "bygga" om i vinter inte för att sänka höjden även om det blir en liten effekt där också på kanske en cm, men av bekvämlighetsskäl pga dålig rygg. Ett experiment med chans att misslyckas.
Senast redigerad av GeCe † den lör 22 nov 2008, 22:39, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

GeCe skrev:Misstänker att skulle jag byta till en hårdare dämpare t.ex. så skulle det säkert bli lika dyrt som en sänkningssats
Jag menade inte dämpare heller, bara fjäder, vilket inte är så dyrt. En hårdare fjäder kan ha mindre förspänning utan genomslag.

Och inte att andrahandsvärdet skulle sjunka med sänksats, bara inte höjas (pga begränsad kundkrets). En ny dämpare med lätt justerbar fjäder och justerbar kompressionsdämpning är förvisso dyr, men bör höja andrahandsvärdet. Men ska du inte sälja hojen så är ju det oviktigt.

Har TA600 justerbar kompressionsdämpning? Det är bra vid tung last, jag har alltid max hårdhet på semesterresan och mjuk annars.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Tramsvalp skrev:
GeCe skrev:Misstänker att skulle jag byta till en hårdare dämpare t.ex. så skulle det säkert bli lika dyrt som en sänkningssats
Jag menade inte dämpare heller, bara fjäder, vilket inte är så dyrt. En hårdare fjäder kan ha mindre förspänning utan genomslag.

Och inte att andrahandsvärdet skulle sjunka med sänksats, bara inte höjas (pga begränsad kundkrets). En ny dämpare med lätt justerbar fjäder och justerbar kompressionsdämpning är förvisso dyr, men bör höja andrahandsvärdet. Men ska du inte sälja hojen så är ju det oviktigt.

Har TA600 justerbar kompressionsdämpning? Det är bra vid tung last, jag har alltid max hårdhet på semesterresan och mjuk annars.

Nej. några justeringsmöjlighetrer förutom förspänningen finns inte på TA600.
Läste att vid introduktionen av TA650 kompletterades PRO-LINKEN med en expansinskammare och det är väl där som skillnaden finns.

Ska kolla upp det här med dämpare och fjädrar i veckan med mina "vanliga" MC-firma/verkstad som jag på hemsidan såg säljer Hagons dämpare. Kan nog få lite goda råd där då jag saknar närmare kunskap inom detta område med fjädrar och dämpare. Googlade och hittade en uppgift om att en justerbar ( fjäderspänning-komp.-retur ) Hagons-dämpare till en AT i år skulle kosta närmare 4000 kr. Naturligtvis dyrare än en sänkningssats men eftersom jag ändå är nöjd med hojen i övrigt och tänkta ha den kvar så kanske det är värt det om det stannar vid den kostnaden. Samtidigt som man undviker att göra åverkan på hojen och det kan ha den effekten som jag är ute efter.
Hagons dämpare verkar tillhöra den billigare varianten på marknaden jämfört med Ölins som skulle kosta 10 000 vilket är en aning dyrt. Då får det hellre vara.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Efter lite utredande och funderande kommer jag inte att göra någon förändring på hojen då jag kommit fram till att de ekonomiska vilkoren för detta inte står i proposition till de osäkra förbättringar som kan tänkas komma.

Framförallt inte en sänkningssats pga:
1. Såg en bild på internet på en offroad-hoj som var sänkt och det var bland det fulaste jag sett någongång. Cykeln liknade en havande padda som släpade buken i backen. Bara en sån sak....!
2. Geometrin på hojen förändras och ger annorlunda och troligen sämre vägegenskaper.
3. Priset för ett sånt expriment är också för högt anser jag.

En ny c-dämpare med expansionskammare med flera justeringsmöjligheter blir också för dyrt då det varit stora prishöjningar i år, så en sådan skulle kosta minst 5000 kr för den billigaste på marknaden från Hagon.

En ny fjäder skulle ev. kunna vara ett alternativ när jag slitit ut den jag redan har jag bestämt mig för, om det finns att köpa en annan överhuvudtaget. Har inte undersökt det ordentligt. Men då jag är tveksam om effekten av ett sådant byte också så får det vara så länge.

Och då de besvär jag har inte påverkar mig i trafiken så mycket om jag bara kommer ihåg att låta bli att använda handbromsen i stadstrafik vid hastiga stopp i korsningar så går det bra ändå. Vilket det hittils gjort utom den gången en långtradare blåste omkull mig med en kraftig vindpust när jag stod i en vägkorsning när det blåste styv kuling och jag inte hann få ned foten i backen på rätt sida.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Skriv svar