Sida 1 av 1

Fram drev Varadero

Postat: sön 17 maj 2009, 17:38
av janne
Har en -02a 5 växlar och vill inte byta hoj
men skulle vilja ha en växel till då jag tycker den är lite högvarvig
funderar på att dreva upp den en kugg eller två på framdrevet.
Någon som har erfarenhet av detta ?

Postat: tis 19 maj 2009, 00:20
av DRIVER
Kanske inte upp, men ner fram! Det gjorde bara ca 150 rpm på min 6 växlade... Den blev väl inte toksnabbare i accet kanske..

Postat: tis 19 maj 2009, 14:43
av maua
Ehhhh, Upp ska du, inte ner. Jag har själv samma funderingar men har inte provat.

Postat: tis 19 maj 2009, 17:36
av janne
Var inne på Stibix idag och hörde mig för men enligt dem går det inte dreva upp framdrevet för att få lägre varvtal då det inte finns plats för ett större drev , den enda möjligheten är nu att minska antalet kuggar på bakdrevet men det kostar ca 500kr , jag måste nog vänta tills jag måste byta drivpaketet då jag kan köra ca 1000 mil till på det jag har :cry:

Postat: tis 19 maj 2009, 17:50
av maua
Jaha, där ser man. Då kan man sluta fundera på det ett tag.

Beställde ett Bagster Tankskydd idag så jag har ändå bränt månadens hoj-budget :)

Postat: tis 19 maj 2009, 21:16
av DRIVER
Jo, jag vet att man ska upp och inte ner. Menade bara att det inte gjorde så mkt i varv att ändra drev fram. Åtminstånde inte ner...

Postat: tor 21 maj 2009, 10:18
av V Saarela
Det är alltid bäst att dreva om framdrevet(vid större drev). Kedjans längd behöver inte ändras samt kedjans livslängd torde bli längre(snurrar mindre varv runt)
Varaderons utväxling på sd01 och sd02/03 är precis lika på femmans växel. Varvtalet ligger lite högre givetvis på femmans växel, så en kugg borde då gjöra varvtalsmässigt mer där än på sexan.

Som nämnts, så finns det tyvärr ingen plats för större kugg fram, så det blir att experimentera med den bakre. Det går ju att räkna ut vad en kugg fram motsvarar bak. Brukar motsvara ca 2-3 kugg bak.

Postat: lör 27 jun 2009, 18:22
av demo1
Min första post =)

Jag har en expeditions / grussmisk moddad varadero.

Jag gick ner 2 kugg på framdrevet. Nu skickar den upp framhjulet på 1;an på rent gaspådrag. Och då menar jag inte några häftiga rörelser utan man bara vrider sakta upp sig i en weelie =) Ser rätt sjukt ut med den stora hojen må¨nga som tappar hakan när man slangar den som en liten motard.

På grus blev den ett monster. Jag kan nu lägga långa ställ på 3/4;an utan problem.

Den drar starkt och utan protest från 45km/h på 4;an

5;an lägger jag i redan vid 60-65km/h och kör sedan på den hela tiden på landsväg.

Toppar ca: 160km/h vilket räcker.

Man kan ledigt ligga i 140 fortfarande utan att det känns nämnvärt jobbigare än standard.

Med 2 kugg mindre fram och GPR ljudämpare är den hur rolig som helst att köra.

Att dreva upp en varadero låter helt fel! den är juh jätte svag standard. Måste ligga i 80/90km/h innan man kan lägga i 5;an på dom äldre.

Just nu känns min som en africa twin att köra fast med 2 x kraften.

Den är otroligt stark på alla växlar.

Postat: sön 28 jun 2009, 22:26
av maua
Låter riktigt kul det där!

Jag gissar att man måste korta kedjan? Annars kunde det ju vara ett lämligt modd inför en grusbusarhelg eller liknande!

Re: Fram drev Varadero

Postat: tis 05 nov 2013, 23:52
av maua
Återupplivar den här gamla tråden då samma funderingar har kommit tillbaka. Jag hade glömt av att det inte fanns plats för större drev fram...
Finns det någon här som har erfarenhet av att ta ner varvtalet något på en femväxlad Vara? Jag tycker absolut inte att hojjen är väldigt slö med orginaldrevning så jag skulle gärna offra lite acc mot lägre varvtal på touring.

Re: Fram drev Varadero

Postat: tis 10 jun 2014, 06:30
av V Saarela
Nu i helgen så var jag uppe i Pajala på en sk träff. Umgicks lite med bl a Varderofolk.

Vi kom in i omdrevning på förgasarvarianten så jag började vid hemkomst kolla upp lite. Utväxlingen på gamla och nya Varaderon är ju exakt densamma upp till femte växeln. Kedja och drev är densamma(17/47/112). Som konstaterats så går inte framdrev att sätta ett större.

För att få ner den "en kugg fram" så motsvarar väl det cirka 2-3 kugg bak, närmare tre än två gissar jag(går att räkna ut exakt, nån som ids)
Verkar som, går man ner till 45 kugg så räcker standardkedjan med 112 länkar. Nu vet jag inte om en gammal halvsliten kedja(som sträckts ut) blir för lång om nu nån skulle vilja testa hur det blir. Går man ner till 44 kuggar(vilket jag rekommenderar) så är det 110 länkar som verkar gälla.

Re: Fram drev Varadero

Postat: lör 22 jun 2019, 17:27
av Daniel
Hittade en gammal tråd...
Jag är lite nyfiken på om någon faktiskt testat att ändra drevstorleken...?!

Innan jag monterade min växelindikator höll jag hela tiden på att försöka peta in "7an". Jag tror att hojjen lätt skulle klara 45 kugg bak...

Förhoppningsvis duger nuvarande kedja säsongen ut, men om jag ändå kommer att byta, så har jag ju en bra möjlighet att justera detta.