Sida 1 av 1

Val av cykel - om Varadero och kedjeskötsel

Postat: fre 17 jul 2009, 06:49
av JAOK
Hej!
Jag har känt till detta forum en längre tid men inte blivit medlem förrän nu. Varför det? Jo det är så att jag kör en sport touring av ett annat märke än Honda. Cykeln har kardan som jag tycker om av rena bekvämlighetsskäl.
Den cykel jag egentligen skulle vilja ha är just en Varadero, det ville jag ha innan jag köpte min nuvarande cykel, men jag blev övertalad att inte köpa en cykel med kedja.

Jag har försökt hitta information på olika forum om kedja vs kardan. Tyvärr tenderar dessa forumtrådar att sluta med pajkasting, dvs inga konstruktiva synpunkter.

Själv inser jag att Varaderon borde passa mig som handen i handsken. Jag är 195 lång, frugan brukar åka med ibland, vill kunna åka på en grus/skogs bilväg samt att jag vill kunna göra en längre sväng ensam, eller med frugan på.

MEN då har vi "felet" den har kedja. Jag inser att kedja trots allt är det mest frekvent förekommande drivsystemet på motorcyklar och kommer så att förbli ett antal år till, så det borde inte vara något problem.

Kan någon Varadero eller Transalp ägare övertyga mig att det inte är något större problem med kedja annat än att den kräver lite mer underhåll.

Postat: fre 17 jul 2009, 08:42
av Jan-Olov
Jag har kört min nu i 1,5 år och trivs väldigt bra med hojen. Kjedjan har inte jag upplevt som nått problem men jag kör endast 5 till 600 mil/år, det som stör är bara att det är skitigt ifrån den. Om du funderar på att köpa en Varadero så prova, samt prova flytta den för hand även i lite uppförslut för den är tung och som jag upplever det otymplig eftersom den är övertung. Jag har endast kört custom tidigare så jämförelsen kanske haltar men det är den bästa jag kört, trivs väldigt bra och har inga tankar på att byta bort den.

Postat: fre 17 jul 2009, 09:05
av JAOK
Hej Jan-Olov

Ja jag har förstått att den inte är direkt smidig när det gäller att flytta den i garage motsv, men det är kanske något man får ta.

Hur funkar den i stadstrafik, jag tycker mig ha läst att den skall vara lite klumpig och svårmanövrerad.

//JAOK

Postat: fre 17 jul 2009, 12:23
av Vilse på näset
Hej JAOK!

Jag har tidigare kört BMW 1100GS men har i år bytt till Varadero. Jag hade inga betänkligheter när det gällde bytet från kardan till kedja. Visst är det mindre jobb med kardan, men jag kan tycka att det är ganska tryggt att kunna se i vilket skick drivpaketet är, inga hemligheter som gömmer sig :D

När det gäller att flytta runt Varanen så är det bara att konstatera att det finns lättare cyklar... men BMW´n var ingen flugviktare heller, så det är nog svårt att komma undan med en hoj i denna storleksklass.

Jag är själv 201 cm och sitter bra på Varaderon. Har även en AirHawk dyna så jag kommer ju upp lite till på den.

Lycka till med jakten på ny mc!
//Andreas

Postat: fre 17 jul 2009, 12:39
av JAOK
Hej och tack för inlägget Andreas.

Du har faktiskt en ganska bra poäng där att man ser vilket skick drivpaketet är i. Hur fungerar det med turbulensen för din del, jag har ju förstått att det är lite si och så med det. Att man är tvungen att montera en eftermarknads ruta för att råda bot på problemet.

Jag blir mer och mer övertygad om att det får bli en Varadero som nästa cykel.
Tyvärr blir det nästa sommar eftersom jag är borta hela sommaren på sydligare breddgrader för att tjäna kung och fosterland.

Postat: fre 17 jul 2009, 12:56
av Jan-Olov
JAOK skrev:Hej Jan-Olov

Ja jag har förstått att den inte är direkt smidig när det gäller att flytta den i garage motsv, men det är kanske något man får ta.

Hur funkar den i stadstrafik, jag tycker mig ha läst att den skall vara lite klumpig och svårmanövrerad.

//JAOK
Jag tror mig ha läst om att det är poliser som använder Varaderon just för att den skulle vara smidig i stadstrafik, själv är jag alltid försiktig och inte speciellt förtjust i stadstrafik, det kan ha med att göra att jag inte i allmänhet är van vid just trafik i större städer.

Postat: fre 17 jul 2009, 14:35
av Vilse på näset
Jag tror mig ha läst om att det är poliser som använder Varaderon just för att den skulle vara smidig i stadstrafik, själv är jag alltid försiktig och inte speciellt förtjust i stadstrafik, det kan ha med att göra att jag inte i llmänhet är van vid just trafik i större städer.
När jag skulle köpa min så ville jag helst ha den oranga men handlaren upplyste mig om att polisen precis köpt de sista som fanns att få tag i (för att lackas om) :evil:

Ang. rutan så har jag haft problem med turbulens. Jag har precis monterat på en MRA variotouring. Jag har bara hunnit testa den en kortare sväng, men jag tycker att problemet är mindre men inte helt bra. Frågan är ju om det finns en hundraprocentig lösning för sådana som oss :roll: ?

Postat: fre 17 jul 2009, 15:02
av jerrych
Hej JAOK!

Som tidigare nämts så är det ingen lättviktare, men jag har kört varderon i Bukarest, Istanbul och Tirana´s trafik och det är inga större problem. Man får jobba en del med kopplingen då utväxlingen inte är den bästa för stadstrafik. Varaderon är lättstyrd och har bra balans så jag upplever inga problem med den. Den kan dock vara lite väl lättsvängd i kurvor i moderat/låg hastighet. Likaså får man vara observant vid krypkörning så att man har varvet uppe. Får du tjuvstopp så tar det verkligen stopp med en gång och det är en del kilo att balansera. Jag har precis gjort 1000mil i 16 länder i sommar och hojen svek mig inte en enda gång. Den gjorde vad den skulle även i eländig terräng/väg i Albanien. Visst det är en del turbulens bakom rutan men den ska ju passa alla så en Varioscreen är bara en modifiering. Du kan lugnt köpa en varadero och du kommer att bli hur nöjd som helst. Lycka till.

Jerry

Postat: lör 18 jul 2009, 05:19
av JAOK
Jerry!
Tack för tipsen. Fick du göra något annat underhåll på kedjan annat än att smörja den och givetvis kontrollera statusen på den (okulärt).

JAOK

Postat: sön 19 jul 2009, 11:03
av Henning
På min egen hoj sitter det kedja och på alla hojar jag haft har det nog varit kedja, men efter 700 lånade mil på BMW tycker jag nog att det är ganska skönt att slippa pyssla med kedjesmörjet.

Att kardanen väger och är en black om foten vid gruskörning tror jag är en myt. Allt är en fråga om hur duktig man är. Den dan man känner att kardanen verkligen väger för mycket är man antagligen en så bra förare att man kan leva med det. Eller tävlar.

/Henning!

Postat: tis 21 jul 2009, 10:40
av GeCe †
Min åsikt om det här med kardan kontra kedja är naturligtvis att det är betydligt bekvämare med kardan men inget som avgör när man köper en hoj. Och de flesta hojarna är ju försedda med kedja och skulle folk uppfatta det som ett stort problem skulle det väl kanske inte vara så.

Jag åker en Transalp och stortrivs med cykeln även om det kan bli en svordom ibland när man ska kladda med kedjan. Men det besväret tar man när man trivs med cykeln för övrigt.

Postat: tis 21 jul 2009, 10:51
av Sven-Olof
GeCe skrev:Min åsikt om det här med kardan kontra kedja är naturligtvis att det är betydligt bekvämare med kardan men inget som avgör när man köper en hoj. Och de flesta hojarna är ju försedda med kedja och skulle folk uppfatta det som ett stort problem skulle det väl kanske inte vara så.

Jag åker en Transalp och stortrivs med cykeln även om det kan bli en svordom ibland när man ska kladda med kedjan. Men det besväret tar man när man trivs med cykeln för övrigt.
Jag kör ju med scottoiler så kedjan blir ju i det närmaste bortglömd :)
Kardan tar inte den en massa effekt i jämförelse med kedja :?:

Postat: ons 22 jul 2009, 13:48
av maua
Som liten putsbög undrar jag om inte scottoilern får kedjan att kasta av massa olja på fälgen och svingen? Jag har sett hojar med automatiska smörjsystem som sett fullständigt förj**iga ut. Det är inget jag kan stå ut med så hur fungerar det?

Postat: ons 22 jul 2009, 17:11
av Sven-Olof
maua skrev:Som liten putsbög undrar jag om inte scottoilern får kedjan att kasta av massa olja på fälgen och svingen? Jag har sett hojar med automatiska smörjsystem som sett fullständigt förj**iga ut. Det är inget jag kan stå ut med så hur fungerar det?
Det är helt en inställningsgrej. Det skall ställas in så det knappst märks på fälgen. Så ser fälgen grisig ut så har det kommit för mycket. Sen är ju den smörjan jättelätt att få bort, lite fettlösning så är det som nytt igen. Går tillochmed att torka med en torr trasa ibland.

/Sven-Olof

Postat: fre 31 jul 2009, 06:38
av JAOK
Tack för alla synpunkter och tips jag har fått. Nu har jag hela vintern på mig att fundera på vad min nästa cykel blir. Men en sak är i alla fall säker, Varaderon har stärkt sin position i alla fall.

Mvh / JAOK