Däcksval

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Däcksval

Inlägg av joeng38 »

Det börjar bli dags att få på nya däck och jag undrar om ni kan komma med tips om däckval. Det sitter metzeler enduro4 på nu. Jag kör mest på asfalt men vill ha ett däck som går hyffsat på grus också. Tacksam för tips!

Och - bak sitter 140 bredd men i papprena står att det skall vara 130? Skillnad? Betydelse?
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Gilbert
Cykel
Cykel
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 17:12
Answers: 0
Hoj: BMW R1200GSA-06
Ort: Jörn
Kontakt:

Inlägg av Gilbert »

Jag väntar på att nån ska våga sig på att testa Heidenau K60, ett billigt däck som fått förvånansvärt gott betyg av användarna, har inte sett nån som tyckt de varit dåliga. Finns att köpa här till exempel: http://www.mynetmoto.com för 58€+ frakt som är på 25€ för 1-3 däck. Vad gäller bredden så ser det mindre coolt ut, det går lättare på hårt underlag, och gräver sig ner till fästet lättare på löst underlag med ett smalare däck, sen kostar de oftast mindre också.
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Ja, vad skulle det vara för fel på dem tro? bra pris, men jag kollade på en annan tråd med länk till tips om att byta däck själv, verkar mycket jobb, det är ju inte som på grabbens gamla tramphoj direkt. Vad tros om att man kommer till däckmek med egna däck och betalar för jobbet? funkar det eller blir de sura? De tränar väl mest på att sälja sina egna däck.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Intressant, tack! Jag funderar på de "oprovade" däcken som tipsades om.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
Bagarn
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 10:30
Answers: 0
Ort: Göteborg

Intressant

Inlägg av Bagarn »

Gilbert skrev:Jag väntar på att nån ska våga sig på att testa Heidenau K60, ett billigt däck som fått förvånansvärt gott betyg av användarna, har inte sett nån som tyckt de varit dåliga.
Hej,

har du några länktips var man kan läsa om dessa däck?

/Benny
XL600V -96
Gilbert
Cykel
Cykel
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 17:12
Answers: 0
Hoj: BMW R1200GSA-06
Ort: Jörn
Kontakt:

Re: Intressant

Inlägg av Gilbert »

Bagarn skrev:Hej,

har du några länktips var man kan läsa om dessa däck?

/Benny
Jadå, kommer här: på ukgser.com är de lyriska över livslängd och grepp på såväl grus som asfalt, med min bristande tyska så tycks jag läsa att även era transalp-kollegor i tyskland har övervägande positiva omdömen om K60: http://www.transalp.de/technik/reifen/heidenau/k60.php kör länken genom babelfish på http://babelfish.altavista.com så kommer den ut i en slags engelska som går att förstå med lite fantasi, men som knappast är grammatiskt korrekt :-)
Användarens profilbild
Bagarn
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 10:30
Answers: 0
Ort: Göteborg

Tack!

Inlägg av Bagarn »

Skall försöka hinna läsa innan semesterresan. Kul med Babelfish. Har haft mycket hjälp av den på de Tyska Transalpsidorna och när jag handlat på nätet. Himla skillnad mellan att inte fatta något och det som den spottar ut sig.

Det kunde ju vara kul att prova något annat än Tourance som det blivit några stycken av nu. Det är ett kanondäck men det blir ju lätt släntrian att man slänger på ett nytt bak efter 1300 mil.

/Benny
XL600V -96
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Enda negativa för K60 var att de var lite bullriga, om jag fattade rätt. Det är klart med grövre mönster jämfört med tourance, enduro3 mfl.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
Bagarn
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 10:30
Answers: 0
Ort: Göteborg

Inlägg av Bagarn »

Ja, så fattade jag det också när jag läste de tyska sidorna. Sedan verkade de ha lite egenheter i början som man tydligen vänjer sig vid. Annars var det överlag positivt.

Var inne och tittade på ukgser.com som hastigast men hittade ingen sökfunktion så att man kan söka i forumet. Någon som vet?

/Benny
XL600V -96
Gilbert
Cykel
Cykel
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 17:12
Answers: 0
Hoj: BMW R1200GSA-06
Ort: Jörn
Kontakt:

Inlägg av Gilbert »

Bagarn skrev:...Var inne och tittade på ukgser.com som hastigast men hittade ingen sökfunktion så att man kan söka i forumet. Någon som vet?

/Benny
Hos ukgser är sökfunktionen dold om man inte är inloggad.
Användarens profilbild
Bagarn
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 10:30
Answers: 0
Ort: Göteborg

Inlägg av Bagarn »

Tack!

Man får väl bli medlem på gamla BMW meriter då :wink:

/Benny
XL600V -96
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Jag var uppe i Ljungdalen i Härjedalen i veckan ( ej med hojen tyvärr, den stod på verkstad, mer om det i en annan tråd senare)

Där stod en neger twin (som nån kallar den) med Metzeler Tournace på. Har han åkt 10 mil på grusväg och på en massa asfalt dit så duger nog de däcken för mig oxå, som mest cruisar runt i stockholmsområdet. Än så länge.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Heidenau K60

Inlägg av botte »

Kört ca 100 mil med däcken, bytte själv med däckjärn från biltema.
Däcken verkar helt ok, kör gärna grus (stora vägar verkar farliga).
I början var jag lite försiktig i rondeller och liknande men det börjar släppa.
Det är inte några "offroaddäck men för mig verkar de vara ganska ok, fungerar på de flesta underlag men är naturligtvis en kompromiss, på gräs ok, lerblandat underlag ok, sand bakdäck ok framdäcket vill kasa lite för mycket men det kan vara vikten på ekipaget, (jag väger för mycket).
Jag höll på att glömma, de är bättre på asfalt än jag trodde de skulle vara .
Klart prisvärda om de håller ett par hundra mil!
Botte
Det är aldrig för sent att börja om!
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Ja de verkar slitas fort. Jag är nöjd med dem på grus och asfalt. Går att lägga ner med dem förvånansvärt mycket.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Byte av däck

Inlägg av botte »

Hade aldrig provat att byta däck på en mc innan jag bestämde mig för att sätta på mina Heidenau fram och bak själv.
Köpte tre däckjärn på biltema (ca 20 kr/st)och hämtade lite såpa från köket, sedan satte jag igång.
Släppte ur luften och trampade lös däcken från fälgarna (var på gräsmattan när jag gjorde det för att inte skada fälgen), sedan tog jag en eller om det var ett par skruvtvingar, för att hålla däcken i den djupaste delen av fälgen, man kan även använda fötterna.
Med däckjärnen som hjälp var det sedan ganska lätt att få av däcken och när man skall på med nya gäller samma.
Se till att det nya däcket ligger så nära fälmitten som möjligt innan du börjar kränga det sista.
Jag har nu skaffat en framslang (passar tydligen både fram och bak), och en pump, så att jag kan laga en punka om det krisar, jag har inget centrakstöd men har tror att man kan lägga cyckeln på stöd i ett dike så man får lös hjulen.
Botte
Det är aldrig för sent att börja om!
Skriv svar