Oljud vid ojämn belastning - Kedjan?

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
demoine
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 25 aug 2009, 21:26
Answers: 0
Ort: XL600V/Bromma

Oljud vid ojämn belastning - Kedjan?

Inlägg av demoine »

Nyligen inköpt en XL 600 V från 1994. Gått 3500 mil. Har efter ca 40 mil upptäckt att det är oväsen "nerifrån" när jag kör på låga varv i låga farter, speciellt vid start och acceleration. Låter som om det "raspar".

Jag läste lite om kedja och drev här på forumet och det låter som om det kanske är kedjan som inte är spänd eller måste bytas. Tilläggas bör att pilen på kedjespännaren är nere på rött område, men bakdrevet och kedjan ser mycket bra ut. Slacket är (på centralstöd) 5-6 cm.

Är det nytt drivpaket som gäller? Vad kostar det om man lämnar in på verkstad? Eller är det kedjeledarna som behöver bytas? Det finns väl tre stycken om jag förstått det rätt.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Jag gissar på att drivpaketet är slut.
När framdrevets kuggar får tillräckligt mycket "hajfeneform" så hakar kuggtopparna i kedjerullarna som lämnar drevet. Mest vid acc men inte alls vid motorbroms.
Om du spänner kedjan mer nu så blir det värre. Vet inte vad byte kostar på verkstad.

Plocka bort framdrevskåpan och kolla hur drevet ser ut.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

Morrn demoine. Även om dreven är ok, alltså bara måttligt slitna, så kan en dålig kedja få till detta "rassel-ljud" vid måttliga farter och utan pådrag eller motorbroms. Kedjelänkarna kärvar och rätar inte ut sig direkt efter att ha rundat framdrevet, vilket gör att kedjan slår mot kedjeledaren.
Detta fick jag erfara på min nyinköpta TA. Även trots att kedjan inte var utnött, bara misskött.
Fick av en service-kille ett tips. Om du nyper tag i kedjan, på baksidan av bakdrevet, så ska du inte kunna dra den loss från kuggarna mer än max en mm vid normal kedjespänning. Då är kedjan okej.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Fibern skrev: Fick av en service-kille ett tips. Om du nyper tag i kedjan, på baksidan av bakdrevet, så ska du inte kunna dra den loss från kuggarna mer än max en mm vid normal kedjespänning. Då är kedjan okej.
:shock: Men då torde väl den kedjan inte vara så mycket använd? :?:
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

En väl använd kedja kan ju vara i bra skick, likväl som en lite använd men misskött kedja kan vara i dåligt.
Men principen i mc-mekarens metod är väl om jag fattar det hela följande.
Bakdrevets kuggar håller fast kedjan ända till översta respektive nedersta kuggen, om du drar bakifrån. Varje länk blir genom slitage mer och mer glapp. Detta glapp ger i sin tur en glapp-mån när du drar i kedjan. Någon hundra- eller tiondel per länk ger någon millimeter längst bak. En ny kedja går knappt att rubba ur drevet. Testade själv när jag bytte kedjan.
Huruvida detta är vetenskapligt vedertaget kan jag inte svara på. Bara att tipset fick jag av en mycket erfaren mc-mekaniker.

edit. En millimeter kanske var i minsta laget. Ska kanske vara ett par millimeter. Minns bara att jag blev förvånad över att det var rätt så lite.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
demoine
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 25 aug 2009, 21:26
Answers: 0
Ort: XL600V/Bromma

Inlägg av demoine »

Jag tror min kedja är misskött helt enkel. Länkarna glider inte "jättelätt" runt sina axlar, om ni förstår vad jag menar. Vissa länkar sitter nästan hårt i varandra. Glappet när jag drar kedjan från bakdrevet "klockan 3" är ca 6-7 mm, så enligt dig, Fibern, är det dags för ny kedja.

Det är nu man önskar man hade ett litet mek-garage istället för parkeringsplatsen utanför lägenheten. Blir till att handla in drivpaket (tips?) en avdragare för främre drevet, låna grannens vinkelslip och köpa kedjeolja.

Tack för råden så länge.

Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

demoine skrev:Jag tror min kedja är misskött helt enkel. Länkarna glider inte "jättelätt" runt sina axlar, om ni förstår vad jag menar. Vissa länkar sitter nästan hårt i varandra. Glappet när jag drar kedjan från bakdrevet "klockan 3" är ca 6-7 mm, så enligt dig, Fibern, är det dags för ny kedja.

Det är nu man önskar man hade ett litet mek-garage istället för parkeringsplatsen utanför lägenheten. Blir till att handla in drivpaket (tips?) en avdragare för främre drevet, låna grannens vinkelslip och köpa kedjeolja.

Tack för råden så länge.

Bild
Precis så var min kedja också, bortsett från att den inte var utsliten. Den var helt enkelt misskött/aldrig smord.
Du behöver däremot ingen avdragare för drevet,och själva jobbet är inte speciellt avancerat. Är vädret gott klarar du det utomhus på ett par timmar. Var bara noga med kedjelåset. Åk gärna och få det nitat efteråt om du är osäker. Lycka till.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

Snygg maskin föresten. Min favoritfärg-kombination.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

En liten fråga, går det inte att lägga kjedjan i olja som man gör med en cyckelkjedja som är torr? Är det oringar så kan man inte koka den men utan borde det gå ( i olja givetvis).
jan-Olov
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Inlägg av Ekman »

Jag har nyss bytt drivpaket på min relativt nyinköpta Transalp. Min kedja var tokslut. Föregående hade bara bytt bakdrevet så det var i stort sett nytt. Men jag köpte ett komplett drivpaket hos min lokala handlare. Gick på 1595:-. JT drev ok RK kedja. Bytet var lätt. Upp med den på centralstödet o bort med bakhjulet. Sedan lossa bakdrevets muttrar o bultarna. Fram bara bort med plastkåpan och lossa brickan som håller drevet. Lägg gärna på gäng låsning på skruvarna fram o bak. Och som tidigare sa Var noga med kedjelåset så det hamnar rätt! Mitt lås som var med så var brickan lite dålig så jag köpte ett nytt lås och har det andra i reserv på hojen. Detta grejar du nog själv även ute vid bra väder :wink:
Skriv svar