Minusgrader...vågar man?

Allmänt snack om resor
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Minusgrader...vågar man?

Inlägg av rydde »

En god vän vill ha hjälp med lite snickeri i sin stuga kommande helg. Stugan ligger nära Årrenjarka som ligger inte så långt från Kvikkjokk. Snabbt börjar jag tänka att detta kunde bli en fräsig avslutning på mc-säsongen om jag kör mc dit... Det är ca 28 mil enkel väg med motorcykeln här från Luleå.

Blir dock lite skeptisk när jag tittar på vädret för områder i dagarna, det är bara mitt på dagen som temperaturen titar upp lite över nollstrecket. Kanske är det säkrast välja bilen...dock är ju temperaturen fortfarande stadigt plus större delen av sträckan, är ju längst mot fjällen som man oroar sig över.

Någon som har några erfarenheter om hur det är att köra om det har kommit t ex lite nysnö över natten eller om det har frusit nån isfläck här och där?
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Inte jag, men vänta bara, Saarela har koll på det där tror jag.

http://www.saarela.se/ :D
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

Tittade på kommande helgs väder för Jokkmokk, på norska Yr.no
Nu kan man ju inte blint lita på prognoserna, men det ser inte ut att bli nederbörd, möjligen kyligt med minusgrader. Det borde ju inte hindra en mc-tur i sig. Bara man kör försiktigt om man misstänker frosthalka. Fast å andra sidan, kanske hälften, bortåt 30 mil i minusgrader, klä dig ordentligt.
http://www.yr.no/sted/Sverige/Norrbotte ... /helg.html
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av rydde »

Börjar tvivla om detta är en bra ide hehe, jag var en 10-mila sväng i går kväll och tror det var 3-5 grader då. Nog går det bra att köra, bara det är torrt på marken. Blir det minusgrader kan man ju slänga på sig skoterkläderna (varmare jacka/byxa, neoprenmask under hjälmen, osv)... Det jag oroar mig mest för är om det blir nysnö, isfläckar eller, ve-och-fasa, isfläckar under nysnö. Då känns det rent av dumdristigt utan dubbdäck...hmm, kanske får hejda mig... :?

Förresten Fibern, den är fin den där yr.no vädertjänsten, har använt den själv som min huvudsakliga väderkälla ett tag. Tips: Fick nyligen reda på att svt.se har en liknande vädersida som dessutom har vindstyrkan i m/s angivet i timme-för-timme diagrammet, där klår dom faktiskt yr.no som bara har en pil för vindriktning. Återstår att utvärdera vilken som är träffsäkrast i sin prognos. :roll:
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

rydde skrev:Börjar tvivla om detta är en bra ide hehe, jag var en 10-mila sväng i går kväll och tror det var 3-5 grader då. Nog går det bra att köra, bara det är torrt på marken. Blir det minusgrader kan man ju slänga på sig skoterkläderna (varmare jacka/byxa, neoprenmask under hjälmen, osv)... Det jag oroar mig mest för är om det blir nysnö, isfläckar eller, ve-och-fasa, isfläckar under nysnö. Då känns det rent av dumdristigt utan dubbdäck...hmm, kanske får hejda mig... :?

Förresten Fibern, den är fin den där yr.no vädertjänsten, har använt den själv som min huvudsakliga väderkälla ett tag. Tips: Fick nyligen reda på att svt.se har en liknande vädersida som dessutom har vindstyrkan i m/s angivet i timme-för-timme diagrammet, där klår dom faktiskt yr.no som bara har en pil för vindriktning. Återstår att utvärdera vilken som är träffsäkrast i sin prognos. :roll:
Lät som en förståndig tanke. Är det halt, så är det halt. Dessutom kan vädret svänger hejvilt trots alla prognoser.

Här får du en bättre ide. Skippa snickeriet för denna helg och ta en rejäl dagstur istället. Bland dom sista dagarna man kan göra sköna uppfriskande turer. Snickra kan du göra sen :)
Skriv svar