Koppla cigguttag på tändningen? Hjälp. V
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: Koppla cigguttag på tändningen? Hjälp. V
Och precis där tappade jag intresset för forumet. Kan berätta att jag efter Aerosol:s inlägg och engagemang så kommer förmodligen kopplingen bli åt det hållet. Dock har jag inte haft möjlighet att göra det klart då lite andra måste saker kom i vägen. Av den enkla anledningen har jag inte följ upp kopplings scheman mm.
Att det sedan snackas lite om allmänna saker i trådarna är helt ok. I princip alla inlägg i tråden rör uttaget eller var och hur saker kan kopplas till, fästas mm.
Räknade inläggen, runt 37 behandlar ämnen som uttag, kopplingsscheman, gps, fästen, telefon. Va 5 st berör inte ämnet varpå de sista kommentarerna gällande fel topic är inräknade. Är det ett dåligt facit? I min värld är det ett riktigt bra forum som verkligen får igång tankarna.
Får helt enkelt lägga mer tid att skapa oändligt många trådar om mina olika frågor i resp avdelning beroende på vilken hoj under en viss av forumet. Eller helt enkelt bli en passiv medlem igen.
Iallafall. Tack för kopplingsscemat.
Att det sedan snackas lite om allmänna saker i trådarna är helt ok. I princip alla inlägg i tråden rör uttaget eller var och hur saker kan kopplas till, fästas mm.
Räknade inläggen, runt 37 behandlar ämnen som uttag, kopplingsscheman, gps, fästen, telefon. Va 5 st berör inte ämnet varpå de sista kommentarerna gällande fel topic är inräknade. Är det ett dåligt facit? I min värld är det ett riktigt bra forum som verkligen får igång tankarna.
Får helt enkelt lägga mer tid att skapa oändligt många trådar om mina olika frågor i resp avdelning beroende på vilken hoj under en viss av forumet. Eller helt enkelt bli en passiv medlem igen.
Iallafall. Tack för kopplingsscemat.
Re: Koppla cigguttag på tändningen? Hjälp. V
Skit i det dusty. Att forum "sk ballar" ur är inget ovanligt....så är det på alla forumDusty skrev:Och precis där tappade jag intresset för forumet. Kan berätta att jag efter Aerosol:s inlägg och engagemang så kommer förmodligen kopplingen bli åt det hållet. Dock har jag inte haft möjlighet att göra det klart då lite andra måste saker kom i vägen. Av den enkla anledningen har jag inte följ upp kopplings scheman mm.
Att det sedan snackas lite om allmänna saker i trådarna är helt ok. I princip alla inlägg i tråden rör uttaget eller var och hur saker kan kopplas till, fästas mm.
Räknade inläggen, runt 37 behandlar ämnen som uttag, kopplingsscheman, gps, fästen, telefon. Va 5 st berör inte ämnet varpå de sista kommentarerna gällande fel topic är inräknade. Är det ett dåligt facit? I min värld är det ett riktigt bra forum som verkligen får igång tankarna.
Får helt enkelt lägga mer tid att skapa oändligt många trådar om mina olika frågor i resp avdelning beroende på vilken hoj under en viss av forumet. Eller helt enkelt bli en passiv medlem igen.
Iallafall. Tack för kopplingsscemat.
Tyvärr har det väl blivit så att sk teknikfrågorna är inte intressant mer här, dom flesta svamlas bort på ett eller annat sätt, såsom Aerosol skriver. Bara det att koppla ihop två elkablar kräver sina två-tre sidor här
Nåja, själv hänger jag nuförtiden på andra forum när det gäller mek och mektips.
Nu är jag ju ingen duktig bil-mc/mek, men vad ska man med relät till om man ska koppla ett uttag. Är inte det lite overkill?(tänkte nu på en såsom XL som har ganska bra kräm i generatorn)
Hur är det med Hondas kabel med tre + kablar ut. Tanken är att man ska konnekta Honda utrustning. Minns inte heller att det följer eller någon rekommendation med något relä till varken kablage eller värmehandtag?
Re: Koppla cigguttag på tändningen? Hjälp. V
fördel med relä är bättre spänning till förbrukaren , om man har en större förbrukare med mycket watt så kan dom ordinarie plus kablarna vara för klena och smälta/brinna, då måste man ha en grövre kabel, för att lösa detta använder man sig av ett relä, tjockare kabel direkt från batteri (givetvis med säkring som är lämplig) till relä och sen vidare till förbrukaren gör att man slipper risken med för klen kabel, sen tar man den klena kabeln och styr relät med. Då har man en säker anslutning...V Saarela skrev:Skit i det dusty. Att forum "sk ballar" ur är inget ovanligt....så är det på alla forumDusty skrev:Och precis där tappade jag intresset för forumet. Kan berätta att jag efter Aerosol:s inlägg och engagemang så kommer förmodligen kopplingen bli åt det hållet. Dock har jag inte haft möjlighet att göra det klart då lite andra måste saker kom i vägen. Av den enkla anledningen har jag inte följ upp kopplings scheman mm.
Att det sedan snackas lite om allmänna saker i trådarna är helt ok. I princip alla inlägg i tråden rör uttaget eller var och hur saker kan kopplas till, fästas mm.
Räknade inläggen, runt 37 behandlar ämnen som uttag, kopplingsscheman, gps, fästen, telefon. Va 5 st berör inte ämnet varpå de sista kommentarerna gällande fel topic är inräknade. Är det ett dåligt facit? I min värld är det ett riktigt bra forum som verkligen får igång tankarna.
Får helt enkelt lägga mer tid att skapa oändligt många trådar om mina olika frågor i resp avdelning beroende på vilken hoj under en viss av forumet. Eller helt enkelt bli en passiv medlem igen.
Iallafall. Tack för kopplingsscemat.
Tyvärr har det väl blivit så att sk teknikfrågorna är inte intressant mer här, dom flesta svamlas bort på ett eller annat sätt, såsom Aerosol skriver. Bara det att koppla ihop två elkablar kräver sina två-tre sidor här
Nåja, själv hänger jag nuförtiden på andra forum när det gäller mek och mektips.
Nu är jag ju ingen duktig bil-mc/mek, men vad ska man med relät till om man ska koppla ett uttag. Är inte det lite overkill?(tänkte nu på en såsom XL som har ganska bra kräm i generatorn)
Hur är det med Hondas kabel med tre + kablar ut. Tanken är att man ska konnekta Honda utrustning. Minns inte heller att det följer eller någon rekommendation med något relä till varken kablage eller värmehandtag?
Finns diverse omräkningstabeller på nätet som beskriver hur tjock kabel som ska användas vid vissa strömuttag beroende på längd och material i kabeln, kopplar man dessutom på flera saker på samma plus som t.ex är 15 spänning (tändning på) som dom flesta vill ha så är det ett mycket bra sätt att bygga el, fet kabel in i relä och kanske 2-3 mindre ut till flera förbrukare och den lilla klena t.ex p-ljus lampans + som styr relät.
Och relät sätter man så nära förbrukaren som möjligt för att minska spänningsfall
Hoppas du förstod?
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Koppla cigguttag på tändningen? Hjälp. V
Inga invändningar mot din relä-beskrivning Jimmy. Man ska dock ha i minnet att ett relä med några år på nacken kan börja uppvisa spänningsfall eller rent av lägga av. Dels om det får arbeta ofta på/av, då den inre spolen brinner eller tappar "orken". Då kan ett svagt klickande höras/kännas. Men även de yttre kontakterna med flatstift oxiderar ibland igen så att spänningsfall uppstår där. Särskilt om reläet sitter så att det är utsatt för fukt/vägsalt.
Ett reläbyte är ju däremot varken svårt eller kostnadskrävande.
Ett reläbyte är ju däremot varken svårt eller kostnadskrävande.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Koppla cigguttag på tändningen? Hjälp. V
Helt riktigt, konstigt att det inte finns helt slutna relän, eller det kanske det gör? tänk att man drar igenom kabeln genom ett sluttätande kontaktstycke som är tätat som det är på bilarna? och sen klickar man bara fast kontakten i relät, precis som på ett vanligt styrdon. Förstår du vad jag menar? Då eliminerar man mer eller mindre oxidationspåverkan och borde få mycket bättre livsläng i alla fall på spänningsbiten, brytaren i sig blir ju sliten i vilket fallFibern skrev:Inga invändningar mot din relä-beskrivning Jimmy. Man ska dock ha i minnet att ett relä med några år på nacken kan börja uppvisa spänningsfall eller rent av lägga av. Dels om det får arbeta ofta på/av, då den inre spolen brinner eller tappar "orken". Då kan ett svagt klickande höras/kännas. Men även de yttre kontakterna med flatstift oxiderar ibland igen så att spänningsfall uppstår där. Särskilt om reläet sitter så att det är utsatt för fukt/vägsalt.
Ett reläbyte är ju däremot varken svårt eller kostnadskrävande.
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Koppla cigguttag på tändningen? Hjälp. V
Der er jeg helt enig Saarela, og et 12V udtag bliver vel typisk brugt til GPS, telefonlader, teltlygte o.lign., ting som ikke forbruger meget, og da er det overkill med et relæ. Det er vel de færreste der tilslutter el-sav eller varmeblæser til udtagetV Saarela skrev:...vad ska man med relät till om man ska koppla ett uttag. Är inte det lite overkill?Hur är det med Hondas kabel med tre + kablar ut. Tanken är att man ska konnekta Honda utrustning. Minns inte heller att det följer eller någon rekommendation med något relä till varken kablage eller värmehandtag?
Desuden er det sikringen der bestemmer hvor meget strøm der kan trækkes ud af udtaget.
Tager man fra positionslys, baglys eller stoplys er her forsikret med 10A (samme som typisk også sidder på et 12V udtag), så det må man formode at ledningerne kan tåle.
Angående emner i tråden. At tråden ændrer sig med diskussionen ser jeg som et tegn på et dynamisk forum med engagerede medlemmer.
Og så er der er jo også søgefunktionen, så alle emner kan findes, også for nye medlemmer.
Når nu Skye har en anden mening, kunne han efter: "Dusty: Har du sett XL-kartan, en jordglob längst upp till höger? Klicka på den", have tilføjet: "men hold jer venligst til emnet". Da havde det måske stoppet der, uden yderligere diskussion.
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
Re: Koppla cigguttag på tändningen? Hjälp. V
Ta´t lugnt Skye, ingen har ifrågasatt dig eller någon annan som moderator, ni sköter det lysandeSkye skrev:Tråden är ändå körd.
Enkelt att vara efterklok. Skulle helt enkelt ha PM:at men vill samtidigt bjuda på service när frågan ställdes och jag ska inte behöva påpeka såna här saker när jag påpekat förut.Bønne skrev: Skye har en anden mening, kunne han efter: "Dusty: Har du sett XL-kartan, en jordglob längst upp till höger? Klicka på den", have tilføjet: "men hold jer venligst til emnet". Da havde det måske stoppet der, uden yderligere diskussion.
Trodde inte att det skulle bli en ny "köra i skåne utveckling" utan att det räckte så med en kort länk för att kunna gå vidare därifrån och fortsätta diskussionen om reläers vara eller inte vara.
Det är kanske så att det störs på mina inlägg som är den verkliga hang-upen och att vi behöver nya moderatorer?
Visst kan en rättelse ibland vara behövlig som du gott in och gjort när det väl spårar ur för mycket, annars så har forumet och trådflyttningar fungerat ypperligt, att någon annan komentar tas upp utanför ämnet som det ibland kan bli ser iallfall jag inte som ett bekymmer, det viktigaste är att tråden kommer på rätt köl igen och det är ju där ni och även vi användare kommer in och får hojta till när det blir för oftopic sas.
Och dom ggr som tråden blivit en annan så har ni byggt en ny tråd för det ämnet och det ser jag som jättebra
Fortsätt som ni gör och gjort så kommer nog t.om relä problemen utredas
Re: Koppla cigguttag på tändningen? Hjälp. V
Men skye, lider du av PMS (Parkerad Motorcykel Syndrom)?
Så farligt är det väl inte. Du får ju inte bli frustrerad för att en tråd får en följdfråga som i sin tur leder in i en gråzon och sen är ämnet nåt helt annat. Så funkar det på alla forum, tyvärr. En moderators jobb är väl ändå att påkeka vänligt och bestämt att man är på fel spår och sen flytta delen till en ny tråd? Det är ju så vi lär oss. Börja hota med smisk(....och du var ju själv lika skyldig som alla andra) är väl att ta i. Tänk på att det finns dryga 700 medlemmar här, så sannolikheten finns faktiskt att nån skulle gilla smisket.
Det är ju heller inte lätt för en forumsmedlem att med en liten enkel följdfråga(som i det läget tycker att det är onödigt att starta en ny tråd) att tråden drar iväg.
Tyvärr så har ju aerosol en poäng, men det blir ju så när det blir fler medlemmar och det blir också så när ett antal människor nu känner varann fysiskt. Om nu aerosol tycker att det mesta slutar i svammel, sluta skriv.
Bara så ni vet......ni gör ett jättebra jobb!
Tack jimmy, klara besked. Jo, helt rätt men,(även bönne är inne på det), varför göra nåt overkill. Har aldrig kopplat in ett relä till nåt jag kopplat in. Den enda gången jag känt att jag skulle behöva ett relä är värmehandtagen på ANF125 Innovan(liten generator). Den ger inte riktigt med kräm till värmehandtagen, så kanske ett relä skulle fördela strömmen lite bättre?
Så farligt är det väl inte. Du får ju inte bli frustrerad för att en tråd får en följdfråga som i sin tur leder in i en gråzon och sen är ämnet nåt helt annat. Så funkar det på alla forum, tyvärr. En moderators jobb är väl ändå att påkeka vänligt och bestämt att man är på fel spår och sen flytta delen till en ny tråd? Det är ju så vi lär oss. Börja hota med smisk(....och du var ju själv lika skyldig som alla andra) är väl att ta i. Tänk på att det finns dryga 700 medlemmar här, så sannolikheten finns faktiskt att nån skulle gilla smisket.
Det är ju heller inte lätt för en forumsmedlem att med en liten enkel följdfråga(som i det läget tycker att det är onödigt att starta en ny tråd) att tråden drar iväg.
Tyvärr så har ju aerosol en poäng, men det blir ju så när det blir fler medlemmar och det blir också så när ett antal människor nu känner varann fysiskt. Om nu aerosol tycker att det mesta slutar i svammel, sluta skriv.
Bara så ni vet......ni gör ett jättebra jobb!
Tack jimmy, klara besked. Jo, helt rätt men,(även bönne är inne på det), varför göra nåt overkill. Har aldrig kopplat in ett relä till nåt jag kopplat in. Den enda gången jag känt att jag skulle behöva ett relä är värmehandtagen på ANF125 Innovan(liten generator). Den ger inte riktigt med kräm till värmehandtagen, så kanske ett relä skulle fördela strömmen lite bättre?
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Koppla cigguttag på tändningen? Hjälp. V
Det gør der, og det sidder på mange Hondaer originalt: http://www.cmsnl.com/honda-xl1000v-vara ... 501gn2014/" onclick="window.open(this.href);return false;Jimmy.s skrev:...konstigt att det inte finns helt slutna relän, eller det kanske det gör?
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
Re: Koppla cigguttag på tändningen? Hjälp. V
Det är inte alltid det behövs ett relä så det är ofta overkill,man får ta reda på vilken effekt produkten man monterar har och sen genom joules lag räkna ut hur mycket ström som förbrukas, då kan man titta på t.ex en lathund vilken kvadrat kabeln kräver och vilken säkring som passar (effekten på alla förbrukare som kopplas in, och effekt är ju hur många watt), men räcker kabelns kvadrat till och då gör troligtvis säkringen det med så är det ju bara att plugga inV Saarela skrev:
Tack jimmy, klara besked. Jo, helt rätt men,(även bönne är inne på det), varför göra nåt overkill. Har aldrig kopplat in ett relä till nåt jag kopplat in. Den enda gången jag känt att jag skulle behöva ett relä är värmehandtagen på ANF125 Innovan(liten generator). Den ger inte riktigt med kräm till värmehandtagen, så kanske ett relä skulle fördela strömmen lite bättre?
tyvärr så skapar inte ett relä mer ström än vad generatorn kan mata på batteriet så relät gör tyvärr ingen skillnad på anf:en
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 684
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Koppla cigguttag på tändningen? Hjälp. V
Fördelen med relät är att du inte belastar tändningslåset.Jimmy.s skrev:Det är inte alltid det behövs ett relä så det är ofta overkill,man får ta reda på vilken effekt produkten man monterar har och sen genom joules lag räkna ut hur mycket ström som förbrukas, då kan man titta på t.ex en lathund vilken kvadrat kabeln kräver och vilken säkring som passar (effekten på alla förbrukare som kopplas in, och effekt är ju hur många watt), men räcker kabelns kvadrat till och då gör troligtvis säkringen det med så är det ju bara att plugga inV Saarela skrev:
Tack jimmy, klara besked. Jo, helt rätt men,(även bönne är inne på det), varför göra nåt overkill. Har aldrig kopplat in ett relä till nåt jag kopplat in. Den enda gången jag känt att jag skulle behöva ett relä är värmehandtagen på ANF125 Innovan(liten generator). Den ger inte riktigt med kräm till värmehandtagen, så kanske ett relä skulle fördela strömmen lite bättre?
tyvärr så skapar inte ett relä mer ström än vad generatorn kan mata på batteriet så relät gör tyvärr ingen skillnad på anf:en
jan-Olov
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Koppla cigguttag på tändningen? Hjälp. V
Egentligen vet jag inte längre vad som diskuteras. En sak vet jag dock. Skulle jag koppla in ett cigg/ladduttag så nöjer jag mig med att dra direkt från batteriet med en avsäkring på kabeln. Istället för att krångla med relä. Ju färre kontakter/anslutningsytor desto mindre risk för spänningsfall. Och så kan jag använda utrustningen utan att vrida på nyckeln eller starta motorn.
Enda fördelen med relä är väl om man vill att någon utrustning, extralyse t.ex, ska aktiveras tillsammans med en förvald elkomponent.
Enda fördelen med relä är väl om man vill att någon utrustning, extralyse t.ex, ska aktiveras tillsammans med en förvald elkomponent.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Koppla cigguttag på tändningen? Hjälp. V
Du overbelaster ikke tændingslåsen. Efter tændingslåsen sidder fire sikringer (TransAlp), på henholsvis a:10A, b:10A, c:15A, d:10A, dvs. 45A tilsammen, derfor må tændingslåsen være dimentioneret til at kunne belastes med min. 45A. Hvis man så tilslutter en forbruger til sit udtag så det samlede forbrug overstiger 45A, vil man bare brænde en af sikringerne. Men da de 45A er fordelt over fire sikringer vil man aldrig kunne belaste med mere end hvad den enkelte sikring kan klare (man tilslutter jo kun udtaget til én kreds). Dette forudsætter selvfølgelig at man har monteret udtaget på den rigtige side af sikringerne, og at de ikke er skiftet ud med større (meget dum ide ).Jan-Olov skrev:Fördelen med relät är att du inte belastar tändningslåset.
Ellers er jeg enig med Fibern, tilslut udtaget direkte på batteriet med en 10A sikring på kablet, så spiller det bas
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
Re: Koppla cigguttag på tändningen? Hjälp. V
Första "modden" någonsin klar. Mekat och servar tidigare men aldrig ändrat. Galet nöjd. Tack för all hjälp i tråden samt den goa diskussionen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Koppla cigguttag på tändningen? Hjälp. V
Tjusigt
Greetings from my iPhone using Tapatalk
Greetings from my iPhone using Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Koppla cigguttag på tändningen? Hjälp. V
Den största fördelen med relä tycker jag är att handtagsvärme + andra grejer slås av med tändningen så man inte står där på morgonen med tömt batteri...Fibern skrev:Enda fördelen med relä är väl om man vill att någon utrustning, extralyse t.ex, ska aktiveras tillsammans med en förvald elkomponent.
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
Re: Koppla cigguttag på tändningen? Hjälp. V
Känner att jag måste läsa på om relä funktion innan nästa elprojekt inleds. Dock tur att forumet finns. Tack för all hjälp.AeroSol skrev:Den största fördelen med relä tycker jag är att handtagsvärme + andra grejer slås av med tändningen så man inte står där på morgonen med tömt batteri...Fibern skrev:Enda fördelen med relä är väl om man vill att någon utrustning, extralyse t.ex, ska aktiveras tillsammans med en förvald elkomponent.
Re: Koppla cigguttag på tändningen? Hjälp. V
Om du läser inläggen så kommer du att märka att det behövs inte relä för det.AeroSol skrev:Den största fördelen med relä tycker jag är att handtagsvärme + andra grejer slås av med tändningen så man inte står där på morgonen med tömt batteri...Fibern skrev:Enda fördelen med relä är väl om man vill att någon utrustning, extralyse t.ex, ska aktiveras tillsammans med en förvald elkomponent.
Re: Koppla cigguttag på tändningen? Hjälp. V
Nej jag vet. Börjar dock få upp ögonen för det här med att gå ut i garaget, sätta på radion, öppna den danska pilsnern (bor när danskarna) och mecka lite avkopplande. Så jag känner att allmän kunskap om elsystem och relä kan vara bra.
Re: Koppla cigguttag på tändningen? Hjälp. V
Ja, en pils och lite avkopplat meckande på knarren kan vara bra gôtt ibland
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen