kåpglas och varadero - the never ending story
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
kåpglas och varadero - the never ending story
Hej.
Har en Vara och har innan dess har haft flera hojar med kåpa och ingen av dessa har funkat bra (utom v-stroms kåpa (i nedersta läget) som är rent fantastiskt bra i original).
Min erfarenhet av 26 år mc-åka är att kåpan ska vara ganska lågt satt. Det gäller att få ner vindenströmmen på visiret eller ännu hellre precis strax ovanför det. Glaset på varan var rena skämtet (som det brukar vara för det mesta). Det var som att dansa polka (fast bara med huvudet) när man körde.
Jag gjorde som jag alltid gör. Monterar glaset i nedersta läget och tar fram kaprondellen. Jag kapade av ca 3,5 cm totalt. Detta är ett ganska delikat jobb. Det gäller ju att inte slinta och sabba glaset och formen ska ju vara så lik orginalet som möjligt, bara lägre. Efter lite kapning, slipning, körning, mer slipning, mer körning och till sist lite mer slipning fick jag in ett rent perfekt resultat.
Kan ligga med visiret helt uppe i 110 utan tårar i ögonen, ingen mer polka och med visiret stänkt kan man ligga och toura i 150 lätt. Huvudet helt stilla, inget tryck på hjälmen heller = inget nackbesvär.
Lite trixigt och pilligt jobb men helt klart värt besväret. Innan ni köper ett annat glas för dyra pengar, prova mitt tips först. Sabbar ni glaset kan ni ju alltid köpa det där nya glaset som ni ändå tänkte skaffa.
Har en Vara och har innan dess har haft flera hojar med kåpa och ingen av dessa har funkat bra (utom v-stroms kåpa (i nedersta läget) som är rent fantastiskt bra i original).
Min erfarenhet av 26 år mc-åka är att kåpan ska vara ganska lågt satt. Det gäller att få ner vindenströmmen på visiret eller ännu hellre precis strax ovanför det. Glaset på varan var rena skämtet (som det brukar vara för det mesta). Det var som att dansa polka (fast bara med huvudet) när man körde.
Jag gjorde som jag alltid gör. Monterar glaset i nedersta läget och tar fram kaprondellen. Jag kapade av ca 3,5 cm totalt. Detta är ett ganska delikat jobb. Det gäller ju att inte slinta och sabba glaset och formen ska ju vara så lik orginalet som möjligt, bara lägre. Efter lite kapning, slipning, körning, mer slipning, mer körning och till sist lite mer slipning fick jag in ett rent perfekt resultat.
Kan ligga med visiret helt uppe i 110 utan tårar i ögonen, ingen mer polka och med visiret stänkt kan man ligga och toura i 150 lätt. Huvudet helt stilla, inget tryck på hjälmen heller = inget nackbesvär.
Lite trixigt och pilligt jobb men helt klart värt besväret. Innan ni köper ett annat glas för dyra pengar, prova mitt tips först. Sabbar ni glaset kan ni ju alltid köpa det där nya glaset som ni ändå tänkte skaffa.
Det där med att skära till visir med kapslip är en sak jag praktiserat en hel del. Ett tips innan man sätter igång med slipen är att tejpa in området med bred maskeringstejp som man också kan rita på först. Sen gör tejpen att man inte halkar så lätt heller med skivan.
Åker en TA men har hittat ett glas från Touratch som ger en luftström som prescis passerar hjälmtoppen vilket känns bra när man som jag alltid åker öppen hjälm, (är 170 cm lång). Men i landsvägsfart när vinden pressas ned av farten är det proppar som gäller, men det går att leva med när man slipper huvudvärken som arnnars kommer vid längre körning.
Åker en TA men har hittat ett glas från Touratch som ger en luftström som prescis passerar hjälmtoppen vilket känns bra när man som jag alltid åker öppen hjälm, (är 170 cm lång). Men i landsvägsfart när vinden pressas ned av farten är det proppar som gäller, men det går att leva med när man slipper huvudvärken som arnnars kommer vid längre körning.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
- jerkonetti
- 50cc
- Inlägg: 82
- Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
- Hoj: TA650-04
- Ort: UMEÅ
Re: kåpglas och varadero - the never ending story
Jag gjorde med Varan samma som jag gjorde med transan. Kapade helt sonika ned kåpglaset ca 8 cm.
Det blev en jätteskillnad. Jag har erfarenheten att de flesta högre kåpor ger turbulens i någon hastighet, med "ostört" luftdrag på hälmen försvinner detta. Tips: om ni ska kapa, tejpa före och använd sticksåg. Efterputsa med en vanlig fil. Blev faktiskt, i mitt tycke, skitsnyggt. Hojen ser lite mindre ut! /J
Det blev en jätteskillnad. Jag har erfarenheten att de flesta högre kåpor ger turbulens i någon hastighet, med "ostört" luftdrag på hälmen försvinner detta. Tips: om ni ska kapa, tejpa före och använd sticksåg. Efterputsa med en vanlig fil. Blev faktiskt, i mitt tycke, skitsnyggt. Hojen ser lite mindre ut! /J
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Re: kåpglas och varadero - the never ending story
jerkonetti skrev:Jag gjorde med Varan samma som jag gjorde med transan. Kapade helt sonika ned kåpglaset ca 8 cm.
Det blev en jätteskillnad. Jag har erfarenheten att de flesta högre kåpor ger turbulens i någon hastighet, med "ostört" luftdrag på hälmen försvinner detta. Tips: om ni ska kapa, tejpa före och använd sticksåg. Efterputsa med en vanlig fil. Blev faktiskt, i mitt tycke, skitsnyggt. Hojen ser lite mindre ut! /J
Ok 8 cm. Hur lång är du ?
M,v,h
Örjan
Re: kåpglas och varadero - the never ending story
Har samma problem som dom flesta med Varadero, att det blir turbulens kring hjälmen.
Ni som kapat era kåpglas vs skaffat nytt m,m. Jag är 1.93 lång. Funderar på vilket alternativ som är bäst ?!? Måste hitta på nåt inför kommande vår.
Skulle vilja ha mer tips o framför allt länkar....
Ni som kapat era kåpglas vs skaffat nytt m,m. Jag är 1.93 lång. Funderar på vilket alternativ som är bäst ?!? Måste hitta på nåt inför kommande vår.
Skulle vilja ha mer tips o framför allt länkar....
- jerkonetti
- 50cc
- Inlägg: 82
- Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
- Hoj: TA650-04
- Ort: UMEÅ
Re: kåpglas och varadero - the never ending story
Lång och lång... Jag är 180cm men utrustad med taxben och lååång rygg. (Min polare är 201cm och vi är lika långa när vi stter ned) Sen så har vi ju alla olika körställningar, jag har pga min långa rygg, alltid styrhöjare på mina hojar och sitter ganska upprätt. Man måste således prova sig fram. Jag skulle tro att Hampes lösning och min är ungefär lika låga/höga.
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Re: kåpglas och varadero - the never ending story
Provar att såga bort några centimeter. Funkar inte det så blir det en Mra...
//Örjan
//Örjan
Re: kåpglas och varadero - the never ending story
2004, gått ca 3000 mil.
//Öa
//Öa
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1196
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: kåpglas och varadero - the never ending story
Jag är 195cm och har en MRA rutan på min 2010. Den funkar kanon med det justerbara spoilern i max läge. Tycker den var värd varje krona. Har dock bara provat i någorlunda lagliga farter.
Mvh Hogge
Mvh Hogge
Re: kåpglas och varadero - the never ending story
Köpte en "karta" plexiglas o tänkte exprimentera genom att tillverka en egen spoiler. Återkommer när jag är klar i vårdagarna...
Re: kåpglas och varadero - the never ending story
Jag har en hyfsat ny Vara som rullat c:a 1000 mil. En XLV1000.
Förra sommaren plågades jag av vinden bakom originalkåpan. Jag blir inte klok på om jag, som många rekommenderar, skall kapa av en bit eller om jag skall leta efter en förhöjning.
Kör man långt är det så ohyggligt skönt att luta sig framåt, kröka ryggen lite grann, och "komma in" i tystnaden bakom kåpglaset.
Jag fattar inte det här: Hur kan ett lägre kåpglas ge bättre komfort? Blåser det inte ännu mera då? Jag har någonstans sett att man kan köpa ett litet "add-on"-kåpglas man häktar på uppe på originalet. Funkar det? Har någon en länk?
Roger
Förra sommaren plågades jag av vinden bakom originalkåpan. Jag blir inte klok på om jag, som många rekommenderar, skall kapa av en bit eller om jag skall leta efter en förhöjning.
Kör man långt är det så ohyggligt skönt att luta sig framåt, kröka ryggen lite grann, och "komma in" i tystnaden bakom kåpglaset.
Jag fattar inte det här: Hur kan ett lägre kåpglas ge bättre komfort? Blåser det inte ännu mera då? Jag har någonstans sett att man kan köpa ett litet "add-on"-kåpglas man häktar på uppe på originalet. Funkar det? Har någon en länk?
Roger
Re: kåpglas och varadero - the never ending story
Det är turbulensen från rutan som träffar hjälmen och skapar detta oväsen, en kåplös hoj kan ge en mycket bättre komfort ljudmässigt för där passerar luften hjälmen utan turbulens, därför kan det bli tystare med lägre kåpglas, dock blir det något mera vind än bakom en jätteruta , får man vinden i övre brösthöjd så brukar ljudmässiga komforten bli bättre alternativt att all luft passerar helt över hjälmen för bästa touringkänsla i kyla och regn, men vad varmt det måste bli på högsommarenRogerW skrev:Jag har en hyfsat ny Vara som rullat c:a 1000 mil. En XLV1000.
Förra sommaren plågades jag av vinden bakom originalkåpan. Jag blir inte klok på om jag, som många rekommenderar, skall kapa av en bit eller om jag skall leta efter en förhöjning.
Kör man långt är det så ohyggligt skönt att luta sig framåt, kröka ryggen lite grann, och "komma in" i tystnaden bakom kåpglaset.
Jag fattar inte det här: Hur kan ett lägre kåpglas ge bättre komfort? Blåser det inte ännu mera då? Jag har någonstans sett att man kan köpa ett litet "add-on"-kåpglas man häktar på uppe på originalet. Funkar det? Har någon en länk?
Roger
Re: kåpglas och varadero - the never ending story
Skrev ett svar som var liknande Jimmy.s, men den försvann på nåt konstigt sätt ut i det blå?!?
+ Bl a Touratech har en ful flärp som man kan enkelt klämma fast på orginalrutan. Jag har just nu en Giviruta som jag hade tur med, funkar perfa för mig, men det är ju för mig det.
Vi är ju också olika byggda kroppsmässigt, en del har långa ben, kort kropp...och givetvis då också tvärtom. Innebär att jag med mina 1,74 kan vara lika lång som en som är 1,90 när vi sitter på hojen. Alltså....man får prova sig fram........
+ Bl a Touratech har en ful flärp som man kan enkelt klämma fast på orginalrutan. Jag har just nu en Giviruta som jag hade tur med, funkar perfa för mig, men det är ju för mig det.
Vi är ju också olika byggda kroppsmässigt, en del har långa ben, kort kropp...och givetvis då också tvärtom. Innebär att jag med mina 1,74 kan vara lika lång som en som är 1,90 när vi sitter på hojen. Alltså....man får prova sig fram........
Re: kåpglas och varadero - the never ending story
Veijo: Var hittar jag GIVI-rutan? Har du någon länk?V Saarela skrev:Skrev ett svar som var liknande Jimmy.s, men den försvann på nåt konstigt sätt ut i det blå?!?
+ Bl a Touratech har en ful flärp som man kan enkelt klämma fast på orginalrutan. Jag har just nu en Giviruta som jag hade tur med, funkar perfa för mig, men det är ju för mig det.
Vi är ju också olika byggda kroppsmässigt, en del har långa ben, kort kropp...och givetvis då också tvärtom. Innebär att jag med mina 1,74 kan vara lika lång som en som är 1,90 när vi sitter på hojen. Alltså....man får prova sig fram........
/R
Re: kåpglas och varadero - the never ending story
Givirutan skulle jag inte rekommendera eftersom det är en chansning. Det är en vanlig ruta utan justeringsmöjligheter(förutom att du har två lägen på din hoj att justera på)RogerW skrev:Veijo: Var hittar jag GIVI-rutan? Har du någon länk?V Saarela skrev:Skrev ett svar som var liknande Jimmy.s, men den försvann på nåt konstigt sätt ut i det blå?!?
+ Bl a Touratech har en ful flärp som man kan enkelt klämma fast på orginalrutan. Jag har just nu en Giviruta som jag hade tur med, funkar perfa för mig, men det är ju för mig det.
Vi är ju också olika byggda kroppsmässigt, en del har långa ben, kort kropp...och givetvis då också tvärtom. Innebär att jag med mina 1,74 kan vara lika lång som en som är 1,90 när vi sitter på hojen. Alltså....man får prova sig fram........
/R
Jag har min nu på lägsta, ser precis över kanten, dvs....myggen åker över skallen, getingarna smackar in i ansiktet. Jag kör med visiret öppet nästan alltid.
MRA rutan är nog ett bättre köp. Tyvärr finns ju inte den gamla varianten(< årsmod 2003) av MRA, men du har iallafall en ruta med en liten justerbar flärp längs upp.
Om du inte vill handla via ebay så....
Givi > http://www.givi.it/My-motorcycle/?ma=HO ... ABS-07--11
Kanske JDM i Gällivare kan ta hem den, eller tex Yamahacenter Kiruna/Luleå (åf för Duells)
MRA rutorna importeras av cbparts nuförtiden http://www.cbparts.se/
Närmaste åf är väl Lindroths i Luleå
Re: kåpglas och varadero - the never ending story
Om det nu skulle bli så att du chansar på Givirutan(som är betydligt billigare än MRA) så är det ju tryggt och framför allt enkelt för dig som bor i tjottaheikki att använda Skyes länk(ar)
Rutan är ju hög så en tonad ruta är då inte lämplig.
Om du sen också vill ha en prisjakt så finns ju också Kappa rutan. Kappa är dotter till Givi och rutan är precis samma ruta http://www.kappamoto.com/My-motorcycle/ ... ABS-07--11 Skye kan nog hitta en tysklänk till den också?
Rutan är ju hög så en tonad ruta är då inte lämplig.
Om du sen också vill ha en prisjakt så finns ju också Kappa rutan. Kappa är dotter till Givi och rutan är precis samma ruta http://www.kappamoto.com/My-motorcycle/ ... ABS-07--11 Skye kan nog hitta en tysklänk till den också?
Re: kåpglas och varadero - the never ending story
Ich bin enine lushund aus Deutsch, men det skall nog gå ändå.. Blir mer och mer övertygad om "extraskärmen" (flärpen) från MRA. Verkar smukkt att kunna montera av den enkelt då man bara kör i stan..Skye skrev:Länkar
MRA http://www.motorradteile-hamburg.de/ind ... screen.htm
Givi http://www.piqumoto.com/webstore/PLEXIG ... DERO-03-11
Blir lite fundersam då jag kommer in på deras web. Varioscreen:en högst upp är ju för Vara 1999-2002. Jag har en 2009:a. Något problem där?
Skärmen längst nere ser iofs också fin ut, om än dock betydligt mindre än Varioscreen. Originalkåpan på den bilden ser "vikt" ut, vilket inte min är..
Du kan bo i tjottaheitti!V Saarela skrev:Om det nu skulle bli så att du chansar på Givirutan(som är betydligt billigare än MRA) så är det ju tryggt och framför allt enkelt för dig som bor i tjottaheikki att använda Skyes länk(ar)
Rutan är ju hög så en tonad ruta är då inte lämplig.
Om du sen också vill ha en prisjakt så finns ju också Kappa rutan. Kappa är dotter till Givi och rutan är precis samma ruta http://www.kappamoto.com/My-motorcycle/ ... ABS-07--11 Skye kan nog hitta en tysklänk till den också?
Re: kåpglas och varadero - the never ending story
RogerW skrev:Ich bin enine lushund aus Deutsch, men det skall nog gå ändå.. Blir mer och mer övertygad om "extraskärmen" (flärpen) från MRA. Verkar smukkt att kunna montera av den enkelt då man bara kör i stan..Skye skrev:Länkar
MRA http://www.motorradteile-hamburg.de/ind ... screen.htm
Givi http://www.piqumoto.com/webstore/PLEXIG ... DERO-03-11
Blir lite fundersam då jag kommer in på deras web. Varioscreen:en högst upp är ju för Vara 1999-2002. Jag har en 2009:a. Något problem där?
Skärmen längst nere ser iofs också fin ut, om än dock betydligt mindre än Varioscreen. Originalkåpan på den bilden ser "vikt" ut, vilket inte min är..
Du kan bo i tjottaheitti!V Saarela skrev:Om det nu skulle bli så att du chansar på Givirutan(som är betydligt billigare än MRA) så är det ju tryggt och framför allt enkelt för dig som bor i tjottaheikki att använda Skyes länk(ar)
Rutan är ju hög så en tonad ruta är då inte lämplig.
Om du sen också vill ha en prisjakt så finns ju också Kappa rutan. Kappa är dotter till Givi och rutan är precis samma ruta http://www.kappamoto.com/My-motorcycle/ ... ABS-07--11 Skye kan nog hitta en tysklänk till den också?
Du ska ha den med lilla flärpen
Den övre i länken är den gamla(...och bättre) varianten. Sitter fastsatt med 8 skruvar som följer nedre kant på rutan.
Den nya med lilla flärpen sitter med 4 skruvar en bit upp, under gummiskydden.
- dra loss gummiskydded, den sitter bara med ploppar
- skruva ut dom fyra skruvarna
Här kan du också se att du har två olika möjligheter på höjd.
- skruva tillbaka skruvarna med den nya rutan. Dra åt lagom hårt, dvs "inte i botten"
- sätt tillbaka gummiskyddet. Börja med den mittersta. Slicka på dom så går dom lättare in(bacillskräck=blöt dom i vatten)
Det följer även med 4 vita plastdistanser. Dom ska sitta på baksidan. Dom övre distanserna är lite kluriga, men med lite fundering så kommer man på hur som ska sitta.
Edit: såg nu att den kostar 105 euro + shipping 12,50. Billigt! Du får räkna med minst 1800:- i Sverige.
....och ännu billigare från Litauen: http://www.ebay.co.uk/itm/MRA-VARIO-TOU ... 43ada32623
Re: kåpglas och varadero - the never ending story
Var hittade du skärmen för 105 Euro? 109 är det lägsta jag kan hittaV Saarela skrev:RogerW skrev:Ich bin enine lushund aus Deutsch, men det skall nog gå ändå.. Blir mer och mer övertygad om "extraskärmen" (flärpen) från MRA. Verkar smukkt att kunna montera av den enkelt då man bara kör i stan..Skye skrev:Länkar
MRA http://www.motorradteile-hamburg.de/ind ... screen.htm
Givi http://www.piqumoto.com/webstore/PLEXIG ... DERO-03-11
Blir lite fundersam då jag kommer in på deras web. Varioscreen:en högst upp är ju för Vara 1999-2002. Jag har en 2009:a. Något problem där?
Skärmen längst nere ser iofs också fin ut, om än dock betydligt mindre än Varioscreen. Originalkåpan på den bilden ser "vikt" ut, vilket inte min är..
Du kan bo i tjottaheitti!V Saarela skrev:Om det nu skulle bli så att du chansar på Givirutan(som är betydligt billigare än MRA) så är det ju tryggt och framför allt enkelt för dig som bor i tjottaheikki att använda Skyes länk(ar)
Rutan är ju hög så en tonad ruta är då inte lämplig.
Om du sen också vill ha en prisjakt så finns ju också Kappa rutan. Kappa är dotter till Givi och rutan är precis samma ruta http://www.kappamoto.com/My-motorcycle/ ... ABS-07--11 Skye kan nog hitta en tysklänk till den också?
Du ska ha den med lilla flärpen
Den övre i länken är den gamla(...och bättre) varianten. Sitter fastsatt med 8 skruvar som följer nedre kant på rutan.
Den nya med lilla flärpen sitter med 4 skruvar en bit upp, under gummiskydden.
- dra loss gummiskydded, den sitter bara med ploppar
- skruva ut dom fyra skruvarna
Här kan du också se att du har två olika möjligheter på höjd.
- skruva tillbaka skruvarna med den nya rutan. Dra åt lagom hårt, dvs "inte i botten"
- sätt tillbaka gummiskyddet. Börja med den mittersta. Slicka på dom så går dom lättare in(bacillskräck=blöt dom i vatten)
Det följer även med 4 vita plastdistanser. Dom ska sitta på baksidan. Dom övre distanserna är lite kluriga, men med lite fundering så kommer man på hur som ska sitta.
Edit: såg nu att den kostar 105 euro + shipping 12,50. Billigt! Du får räkna med minst 1800:- i Sverige.
....och ännu billigare från Litauen: http://www.ebay.co.uk/itm/MRA-VARIO-TOU ... 43ada32623