Hej alla forumdeltagare. J är ny här och har just köpt mej en Alp
Önskar lite tankar och tips samt allmän info om min nya lilla vän.
Det är många år sen jag körde hoj (Dock aldrig Honda eller Transalp)
I går köpte jag en gamal maskin en TransAlp XL 600v Pd06 från 1987 med 4,2 på mätaren
efter tio mil så är jag fortfande nöjd
Alpen skall köras ett par 4 mil om dagen i stadstrafik och en liten tanke finns om året runt trafik
Men alla ni som haft en likadan maskin kan ni ge mej lite råd tips tankar och funderingar och egna erfarenheter som kan vara av vikt eller bara kul att veta? ??????? om denna maskin......
Jonte - On the road again Old Newbi
- Jonte
- Trehjuling
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tis 01 maj 2012, 01:54
- Hoj: Alp-XI 600 V (88)
- Ort: Oslo Norge
- Kontakt:
Jonte - On the road again Old Newbi
_______________________________________
Jag är så oerhört trött på att man skall hysa
respekt på en massa villfarelser och tokiga
idéer bara för att de kallas religion !!
Jag är så oerhört trött på att man skall hysa
respekt på en massa villfarelser och tokiga
idéer bara för att de kallas religion !!
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1196
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: On the road again Old Newbi
Välkommen hit
Re: On the road again Old Newbi
Hejs.
Gratulerar.
Är visserligen ännu nyare här men åker på en lika gammal TA som du.
Används mest som pendlarhoj, 2x2,5 mil genom stockholmstrafiken. Min slog nyligen om till 8000 och
jag har för mig att den stod på 6600 vid köpet för tre år sedan. Detta är min första hoj och jag har inte kört något alls tidigare så jag har kanske inte så mycket att jämföra med.
Började för tre år sedan med en lite utökad service på verkstad och ett par nya däck före besiktning (UA). Fick efter en tid lite rassel vid främre drevet. Det visade sig att låsbrickan med splines som skall hålla främre drevet på plats, var utslitet. Tydligen inte helt ovanligt. Men kostade inte många kronor och var enkelt att byta. Därefter har den i stort sett bara gått och gått mellan olje-, filter- och stiftbytena. Aldrig några överaskningar. Vissa tycker det är en nackdel. Kanske har de för lite spänning i livet för övrigt ;)
Enligt min verkstad, och även någon här på forumet (Henning kanske), är den enda svagheten att den är lite väl driftsäker. Detta verka göra att många TA-ägare inte riktigt tar hand om sin maskin. Förmodlligen sant. Även jag brukar hävda att min har ett skyddande lager av skit.
Det enda negativa jag upplevt är att hjälmen hamnar mitt i turbulensen ovanför vindrutan. Förmodligen skulle det bli bättre både med lägre ruta eller med en med annan aerodynamik. Det blir praktiskt taget tyst om jag ställer mig upp. Fast det är ju coolt med original. I synnerhet på en -87:a.
Upplever numera också att den verkar vara rätt känslig för slitet bakdäck. Märks mest på vita linjer då jag smyger sakta mellan körfält. Kanske gäller det alla hojar. Hur som helst betyder det väl bara att det är dags att byta efter 1400 mil. Även jag har haft funderingar på året-runt-körning. Men än så länge har jag varken funnit extra fälgar eller bra vinterdäck så min säsong brukar inte bli längre än början av mars till slutet av november.
Tjena
//Anders
Gratulerar.
Är visserligen ännu nyare här men åker på en lika gammal TA som du.
Används mest som pendlarhoj, 2x2,5 mil genom stockholmstrafiken. Min slog nyligen om till 8000 och
jag har för mig att den stod på 6600 vid köpet för tre år sedan. Detta är min första hoj och jag har inte kört något alls tidigare så jag har kanske inte så mycket att jämföra med.
Började för tre år sedan med en lite utökad service på verkstad och ett par nya däck före besiktning (UA). Fick efter en tid lite rassel vid främre drevet. Det visade sig att låsbrickan med splines som skall hålla främre drevet på plats, var utslitet. Tydligen inte helt ovanligt. Men kostade inte många kronor och var enkelt att byta. Därefter har den i stort sett bara gått och gått mellan olje-, filter- och stiftbytena. Aldrig några överaskningar. Vissa tycker det är en nackdel. Kanske har de för lite spänning i livet för övrigt ;)
Enligt min verkstad, och även någon här på forumet (Henning kanske), är den enda svagheten att den är lite väl driftsäker. Detta verka göra att många TA-ägare inte riktigt tar hand om sin maskin. Förmodlligen sant. Även jag brukar hävda att min har ett skyddande lager av skit.
Det enda negativa jag upplevt är att hjälmen hamnar mitt i turbulensen ovanför vindrutan. Förmodligen skulle det bli bättre både med lägre ruta eller med en med annan aerodynamik. Det blir praktiskt taget tyst om jag ställer mig upp. Fast det är ju coolt med original. I synnerhet på en -87:a.
Upplever numera också att den verkar vara rätt känslig för slitet bakdäck. Märks mest på vita linjer då jag smyger sakta mellan körfält. Kanske gäller det alla hojar. Hur som helst betyder det väl bara att det är dags att byta efter 1400 mil. Även jag har haft funderingar på året-runt-körning. Men än så länge har jag varken funnit extra fälgar eller bra vinterdäck så min säsong brukar inte bli längre än början av mars till slutet av november.
Tjena
//Anders