Jag har precis köpt en XRV750 -96 och är nu på jakt efter en lämplig cykel till min sambo som precis tagit mc-kort.
Självklart har jag funderat på Transalp men jag har hittills inte provat någon. Finns det någon här som har direkt erfarenhet av BÅDA hojarna? Skillnad på komfort? Drag? Busfaktor?
Tacksam för alla åsikter!
Hur står sig Transalpen mot XRV:n
-
- Cykel
- Inlägg: 28
- Blev medlem: tis 09 maj 2006, 12:26
- Ort: KTM 950 Adv S / Hammarbyhöjden
- Kontakt:
Har inte ägt en XRV men har kört en lite, det som jag ser som skiljer mest är att XRV:n är väldigt mycket mer stabil i ramen än vad Transalpen är.
Dock är ju Transalpen billigare i inköp, har ingen bränslepump, lite lägre än XRV:n, lättare än XRV:n, klarar av att hänga med XRV:n på de flesta underlag om det nu inte handlar om 130-140+ hastigheter.
Tycker att det låter som en ypperlig idé att hon köper en transalp och kommer in i Honda familjen. Enligt några i klubben som har sålt sina Transalper så har det inte varit allt för svårt att sälja dem så länge som man underhåller dem ordentligt. Just nu finns det ju 96-98:or för runt 30.000 på blocket vilket jag tycker är väldigt billigt.
/Zappa
Dock är ju Transalpen billigare i inköp, har ingen bränslepump, lite lägre än XRV:n, lättare än XRV:n, klarar av att hänga med XRV:n på de flesta underlag om det nu inte handlar om 130-140+ hastigheter.
Tycker att det låter som en ypperlig idé att hon köper en transalp och kommer in i Honda familjen. Enligt några i klubben som har sålt sina Transalper så har det inte varit allt för svårt att sälja dem så länge som man underhåller dem ordentligt. Just nu finns det ju 96-98:or för runt 30.000 på blocket vilket jag tycker är väldigt billigt.
/Zappa
Nu: KTM 950 Adventure S -05
Då: XL600V -98 8400mil *Såld*
Då: XL600V -98 8400mil *Såld*
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Jag har kört mycket stora distanser med båda och håller med föregående.
Transalpen passar för mycket brutal körning på asfalt fast i dom lägre hastigheterna - prestanda är likvärdiga förutom hastigheter som ligger runt 140 och över.
På grus/offroad är den också bättre då man har viktfördelar och nästan samma effekt - rena moppen i jmf när man skall resa den eller dra den genom ett surhål.
Endast vid tung last och/eller höga farter är den sämre.
Transalpen passar för mycket brutal körning på asfalt fast i dom lägre hastigheterna - prestanda är likvärdiga förutom hastigheter som ligger runt 140 och över.
På grus/offroad är den också bättre då man har viktfördelar och nästan samma effekt - rena moppen i jmf när man skall resa den eller dra den genom ett surhål.
Endast vid tung last och/eller höga farter är den sämre.
- Thomas
- Stödhjul
- Inlägg: 18
- Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:59
- Hoj: Varadero XL 1000VA - 05
- Ort: Älvsbyn
Intressant läsning
Själv har jag provat Dominator, Varadero och nu Transalpen......XRV'n har jag bara provat en kortare sväng på asfalt, men på den korta turen kändes den helt OK..
Kul läsa vad andra tycker som kört XRV'n mer....
/T
Själv har jag provat Dominator, Varadero och nu Transalpen......XRV'n har jag bara provat en kortare sväng på asfalt, men på den korta turen kändes den helt OK..
Kul läsa vad andra tycker som kört XRV'n mer....
/T
"Kvinnor älskar den starke som faller...men även den veke som står..."