Provkört Transalp, behöver råd/stöd/kommentarer!

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
rAWTAZ
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 00:36
Answers: 0
Ort: Borås

Provkört Transalp, behöver råd/stöd/kommentarer!

Inlägg av rAWTAZ »

Hej!

Rakt på sak, jag har nyss (för några timmar sedan) varit och provkört en Honda Transalp, 600 årsmod -96, uttagen -97. Då jag inte är nån hejare/mekaniker själv, och inte heller riktigt vet hur en sån här sak skall vara så vill jag gärna höra vad ni tycker?

Hojen är alltså ovan spec samt har gått 2800 mil (enligt uppgift). Den är enligt VV direktimporterad nån gång, har haft fyra ägare. Det är väl vad som gäller sen den reggades i sverige dock. Som alltid får man väl utgå från det intryck och skick man tycker sig se/få på plats lixom, det går ju inte att gå efter papper direkt.

Jag tycker att hojjen gick helt OK. Den startar bra, går jämnt. Om den står på tomgång puttrar den givetvis (?) till någon gång då och då utöver den helt konstanta rytmen, men motorn verkar gå jämnt. Den går lixom inte upp och ner i varv eller volym.

I allmänhet är det lite ytrost här och där, något jag dock antar är OK för en sådan hoj. Det var lite ytrost runt bromsskivorna fram också, dock inget som ser vådligt ut, väldigt ytligt. Generellt är rosten ganska jämnt fördelad o så, alltså inte bara massa fläckar på olika ställen utan snarare ingen djup rost, men "väl fördelad".

Saker jag hittat som inte är OK är:
1) Stoppknapp - Verkar glappa något, vi hade problem att få igång den o fick trycka av/på stoppknappen några ggr för att den skulle agera på startkommando.
2) Gashandtag - Går ej tillbaka av sig självt. Här har jag ingen direkt koll på hur allvarligt det är? I mina ögon kan det behöva smörjas i vajern, eller i handtaget, men det kan väl även vara så att vajern är nött i slangen så den fastnar, eller i värsta fall har vi problem med/i förgasaren? Det är dock inga problem att vrida tillbaka handtaget o få reaktion så den går ner i varv, kanske talar för OK förgasare.
3) Kondens i främre höger körriktningsvisare - Ingen större deal I guess.
4) Bakljus samt bromsljus fungerar ej - Är det en eller flera lampor i bakljuset på den här hojjen? Om det är en lampa kan det ju vara den som är pajj. Om inte kanske det är en säkring - finns det separat säkring för bakljuset? Annars kan det ju i värsta fall vara elfel..
5) Bromsbelägg bak slitna - Ett var i princip 0,1mm, det andra cirka en millimeter. Verkar vara OK utöver att de behöver bytas.

Bromsskivor är OK.
Motorblock och motor i övrigt rent o sjysst.
Ram o övriga metalldelar OK bortsett från ytrost som finns här o där (detta rör sig mest om ställen som är lite instängda, typ runt framgaffelns upphängning mot ramen o så).
Kugghjulet bak ser OK ut, inte spetsigt/taggigt. Lite osäker på hur det ser ut nytt iofs, men det håller nog ett tag till, iaf ett par säsonger innan man börjar tycka det är rent spetsigt??
Kedjan ser OK ut. Går inte att lyfta av kugghjulet eller nåt heller..
Däcken ser också OK ut. Det är ett antal millimeter, kanske 7-8. Kollar man mönstret över däcket så ser det jämnt ut över hela så det är nog relativt ej slitet.
Fälgar såg jag inget särskilt på, verkar OK alltså.
Dämpare verkar OK. Inte slappa/sladdriga. Vet inte hur distinkta de skall vara, men de fjädrar iaf.

Nu har hojjen inget centralstöd så jag kunde inte kolla lager o sådant särskilt bra. Ruckade lite på hjulen så gott det gick, märkte inget glapp på det lilla iaf.

Växellådan verkar OK, alla växlar gick bra i o höll sig fast (drog på så gott jag kunde på ettan o tvåan, inget hoppade ur eller så).
Drag var det väl i den, men det beror väl på vad man jämför med. För min del tillräckligt kraftig iaf, särskilt som förstahoj

Det jag känner mig mest osäker på vad gäller hur jag kan bedöma OK/inte OK är hur den låter när man är ute o kör o drar på gasen. Svårt att förklara, men om denna hoj skall låta som att den enbart "trycker på" när man gasar är jag osäker. Jag kände inte att det var något missljud i det hela, men det var lixom inte bara ljudet av "vi pressar ut avgaser i rören", utan med varje slag lät det typ "torrt". Lite åt HD-hållet alltså, ni vet hur de låter inte enbart "varmt" utan även lite torrt/klart/halvluftigt. Som sagt svårt o förklara vad jag menar. Om huvudsaken är att den drar iväg och låter jämnt så är det nog iaf lugnt.

Hm tja.. Kommer inte på så mkt mer. Servicebok skall finnas. Iom att man aldrig kan veta hur det varit med tidigare ägare/import/miltal etc etc så känns det dock som att det inte spelar nån direkt roll? Någon stor service har nog inte gjorts på den verkar det som, iaf inte vad säljaren vet.

Saker jag skulle kollat mer men inte tänkte på är:
* Olja, dra ut oljestickan för fan.
* Borde kollat servicebok trots allt.
* Om det döda bak-/bromsljuset var en säkringsfråga.

Med ovan info delgiven skulle jag bli superglad om ni som garanterat kan betydligt mer än mig kanske kan ha lite åsikter, o om möjligt även kommentera vad ni tror om de skavanker som finns. Hur allvarliga är dem, kan det vara dyra fel (tänker väl mest på gashandtaget, stoppknappen, bakljuset), och även vad eventuella åtgärder skulle kosta för att fixa dem?

Värt att nämna är att priset för hojjen är cirka 8k under utsatt pris i de annonser jag hittat i övrigt. Detta gäller hojjar av motsvarande årsmodell. Går vi upp ett par år hamnar vi givetvis ännu högre i pris på de andra.

Med tanke på detta samt det generellt OK skicket är frågan i dagsläget om jag helt enkelt skall slå till. En förutsättning för affär är ju dock att säljaren antingen fixar de fel som är, eller att det blir avdrag på priset.

Enligt uppgift skall det komma någon och kolla på hojjen idag söndag. Därefter skall den ställas undan istället för att säljas om ingen köper den i helgen (verkar troligt att så är fallet också och inte bara försäljningsargument/påtryckning).

Med anledning av detta har jag två val:
1) Bestäm mig nu o köp hojjen om vi kommer överens om skavankerna. Grunda det hela på ett vettigt pris för en till synes OK hoj, om inget av allt jag nämnt nu gör att någon höjer en varningslampa typ.
2) Vänta och se/hoppas på att spekulanten idag/övriga spekulanter inte köper den, och försök att få någon i trakterna Borås-Göteborg att hänga med och kolla hojjen en andra gång.

Vad säger ni? Får säga tack redan nu till alla som läst så här långt :lol:
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Jag är verkligen ingen hejare på att bedöma beg. mc, och blir lätt lite överdrivet skeptisk, men här är lite tankar iaf:

2800 mil på 8 år = 350 mil om året. Låter väldigt lite för en TA.
NÅN av de 4 ägarna bör ha kört normalmycket, vilket skulle betyda att 3 ägare knappt kört alls.
Om den inte bara stått still några år.

Ingen stor service. Den är väl vid 1800 mil?
Låter som om du får ta de där siffrorna med en nypa salt och gå på skicket istället.

Gas, bakljus, kondens ser jag som bagateller.
Kondensen är ett vanligt 'fel', listat på http://www.ta-deti.de/ta/knownproblems.html Märkligt nog bara det högra!
Kan fö rekommendera deti's, http://www.ta-deti.de/ta , den mest kompletta TA-sidan på nätet tror jag.

Gasen kan tex vara att handtaget sitter ett par mm för långt in på styret. Lossa en skruv, dra ut handtaget lite, dra åt skruven. Det kan iofs vara en knäckt gasvajer ed, då kostar det väl ett par hundra om man byter själv.

Bakljuset har ingen egen säkring. Vad jag kan se i manualen går bromsljus, bakljus och blinkers på samma. Funkar blinkersen ska det alltså inte vara säkringen.
Lampan är vad jag vet en vanlig bak/bromslampa som till bil, 12V 5/21W. Köp en på macken och ta med och testa.
Om det hjälper, bra. Om det inte hjälper, ja då vet jag inte.

Stoppknappen då, är den sönder så kan det ju kosta en del att byta. Kan ev hjälpa att spruta in lite 5-56 och klicka en massa gånger.
Det är ju ingen knapp man ska använda annat än i nödfall egentligen, så den kanske kan bli lite oxiderad med tiden.

Kan den krånglande stoppknappen hänga ihop med den kärvande gasen? Har nån haft isär för att försöka fixa, och satt ihop slarvigt? Kanske lika bra att räkna med att knappen är sönder?

Utslitna bromsbelägg bak efter 2800 mil? Skulle ev kunna tyda på att körsträckan är högre, men det finns väl stollar som klarar av att bakbromsa så mycket också. Själv har jag kört 3500 med mina och de är som nya.

Körsträckan i sej är inga problem bara hojen är servad ordentligt. 15 000 mil ska gå fint.

Sammantaget då: Ett par osäkerheter som iofs inte behöver betyda något. Men känner du dej tveksam till din förmåga att bedöma hojen så kan det kanske vara värt att köpa en dokumenterat välskött hoj, antingen en äldre för samma pengar eller en lika gammal för några tusen extra. Sinnesfriden kan vara värd en del också!

Men som sagt, jag blir lätt lite överdrivet skeptisk, så ta inte vad jag säger alltför allvarligt. :-)
Lycka till! :-)
Senast redigerad av Tramsvalp den lör 20 maj 2006, 23:25, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
rAWTAZ
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 00:36
Answers: 0
Ort: Borås

Inlägg av rAWTAZ »

Tack för svar :)

Ja du säger samma som de flesta andra, alltså att defekterna som är nu troligtvis inte är några större utan går att fixa till rimlig kostnad.

Vad som känns osäkert är miltalen, samt all rost. Why is there rost.. Någon sade även att det var lite underligt att han säljer hojjen med defekterna vid visning, det är ju sant och gör att man inte vet hur han bytt olja o sådant.

Känns lite som att rostgrejjen kan göra hojjen svårsåld för mig i ett senare skede också.

Frågan är hur allvarligt dåligt skött den kan vara. Säg att de inte bytt olja mer än några ggr, har det gjort mkt på motorn tro? Den verkar gå bra nu. Antar att vad man mäter det på är om den har dålig effekt jämfört med en som servats bra.

Nån som vet om uppgifterna i vv's register innefattar utländska ägare vad gäller antal ägare, tagen i trafik osv? Denna har:

Datum för första reg.: 1997-11-14
I trafik första gång: 1997-11-19
Direktimport: Ja
4 ägare.

Priset för hojjen är iaf 30k. De flesta andra jag hittar ligger inte under 38k, sen går det uppåt tillsammans med åldern på hojjen. Nästan alla verkar vara import tyvärr/dessutom.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Ang priset på liknande hojar, tänk på att det är skillnad på vad en optimistisk säljare begär och vad han kan få...
Kanske har den här killen försökt med såna priser tidigare.
Jag har ingen aning om vad som är rätt pris.

Sälja med kärvande gas, både bak- och bromsljus sönder, bakbeläggen totalslut, ingen koll på servicar... är han en slarver? Vad har han mer slarvat med?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
rAWTAZ
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 00:36
Answers: 0
Ort: Borås

Inlägg av rAWTAZ »

Hej igen,

Tro det eller ej, men den första Transalpen jag talade om är dumpad. Har istället idag varit och kollat på en annan, som i dagsläget är avtalad skall köpas, muntligt. En 600cc -98 handlar det om.

Hittar inga direkta fel på den. Något slitet drev, lite osäker på hur dämparna skall vara exakt, de verkar dock vara OK, däcken kommer behöva bytas om ett par säsonger. Bromsbelägg likaså, men OK tills vidare.

Har två funderingar:
1) Kan man justera främre stötdämpare på hojjen? Som det är nu när man hänger sig på dem en sväng går de ner med vettigt motstånd, osså upp, sen svajar de till ner-upp en liten gång också då. Antar att det sista är acceptabelt, känns inte som att det finns dämpare som stannar fullständigt i "uppet" läge utan att svaja det minsta.
2) Har inte haft några problem med växlingen, går fint o flyter, reagerar vettigt också. Dock så är det som så att när man är ute och kör, och inte gasar väldigt, men ej heller har släppt gasen helt, utan lixom håller den i "underhållsläge", så hör man ett ljud som typ låter som vätska som silas/åker runt bland en massa drev. Min visuella bild av det är det iaf. Det är alltså lite som att man hör kraftöverföringen i motorn typ. Med vätska tillsatt :> Man kan nästan blanda in något av ett kedjeljud i det hela också.

Säljaren säger att han inte har några problem med hojjen och säger även att han snackat med en kontakt på Honda MC Svenska AB. Enligt denne är detta ljud, som för övrigt inte har fått någon vettig förklaring ännu, ett känt "problem", dock inget som är något fel/någon fara. Han hävdade även att detta är något som kan bekräftas av vilken hondaverkstad som helst. För säkerhets skull skall jag ringa i veckan och fråga själv, men får man tro vad som sagt så verkar det lugnt. Hojjen verkade gå OK. Har inte hört något rassel eller klonk utan det som låter är just ett vätskeliknande ljud. Svårt o förklara xD

Tack på förhand till de som orkar läsa o svara =)

EDIT: Det handlar om en hoj som enligt pappren gått 2900mil. Den nuvarande ägaren har gjort en stor service (byte av bla filter, tändstift, kedja, kanske drev, oljor o så) för ett tag sedan, kvitto finns på det. Har snackat med ägaren innan nuvarande, och enligt honom är det inga fel på hojjen då han sålde den iaf. Tyckte det var en mycket fin sådan.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Vet inte vilken koll du har på kostnader mm, men så här ungefär:

Drivpaket (kedja och drev) ca 1600kr om du byter själv. Håller 1000-2000 mil.
Däck 2st med slang och montering (lösa hjul) ca 2000kr. Håller 800-1500 mil.
Bromsbelägg fram 4st ca 900kr om du byter själv. Håller 1000-2000 mil. Bara sisådär 4-5mm tjocka nya. KÖP ORIGINALBELÄGG!

Allt förstås beroende på körstil mm. Lite annat än till bilen...

Dämpningen i framgaffeln är säkert som den ska vara. Har han inte bytt olja så behöver den nog bytas.
Den kan bara justeras med olika oljeviskositet och mängd. Fjädrarna kan bytas mot hårdare progressiva. För den avancerade finns visst nån insats med ställbar dämp och förspänning att köpa.

Ljudet är knepigt utan att höra själv. Om det följer hastigheten och inte motorvarvet så bör det kunna vara kedjan.
Alltså samma ljud i samma hastighet på olika växlar, om du förstår...
Om ljudet fortsätter om du drar in kopplingen när du kör så bör det också tyda på kedjan.

Varför låter kedjan då? Sliten, torr och/eller feljusterad ökar ljudet. Slacket med utdragen fjädring och friläge bör vara minst 50 mm.
Men är den lite sliten så låter den ofrånkomligen, tycker jag iaf, och då finns det bara två saker att göra:
Köp nytt drivpaket eller http://www.apoteket.se/intershoproot/eC ... 99206s.jpg

Men jag säger inte att det ÄR kedjan du hör.
Senast redigerad av Tramsvalp den mån 09 apr 2007, 02:11, redigerad totalt 2 gång.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
rAWTAZ
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 00:36
Answers: 0
Ort: Borås

Inlägg av rAWTAZ »

Hm. En annan fråga.. Är Transalpen törstig? Drar den mycket soppa helt enkelt? Förutsatt att man kör vettigt.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Nej, ca 0,5 l/mil. Ungefär som de flesta hojar, skulle jag tro.
Men försäkringen är billig. Jag är 47 år och betalar 1600kr/år helförs. Sen finns märkesförs. osv. :D

Att kedjan låter får man stå ut med tills det är dags att byta, det var vad jag menade med propplänken ovan. :wink:

Kör du vettigt och fint och väljer Metzeler Tourance-däck så kan du kanske öka hållbarheten på däck, drivpaket och bromsar med 50%.
Men jag vet inte, själv verkar jag slita hårt på sånt... :(

:!: Är det ingen annan på forumet som har några synpunkter?
:!: Vore fint att bli bekräftad eller motsagd!
:!: Det är ju viktiga saker vi snackar om här!
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
rAWTAZ
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 00:36
Answers: 0
Ort: Borås

Inlägg av rAWTAZ »

Oki, låter ju bra :) Har sett en hel del snack om att den drar mycket när man ligger i höga hastigheter. Senaste i Bike Begagnatguiden 2006 står det.

Ja, lite mer action vore gött. Så man inte bara har en tillförlitlig källa att luta sig mot ;)

Ang kedjan hoppas jag att det är det. Men kortfattat, om något håller på o inte må bra så låter det väl ändå konstigt på annat sätt än lite viskosivt sus/porlande? =) Överdrift med "porlande" där, men nåt sånt är det. Svårt att tänka tillbaka på hur d lät också givetvis, men nog KAN det vara kedjan. Det lät ju oftast när man inte gasade mycket eller motorbromsade. Alltså när kedjan rimligtvis borde vara slapp o bara snurra runt. Likaså har väl nuvarande ägare inte kört så mkt, o tidigare säger att det inte är något problem med den. Osså är det ju en Honda! :twisted:
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Som jag ser det måste man köra bra mycket innan en dl mer per mil blir en faktor att räkna med i hojvalet. Bensinen är bara en liten del av kostnaderna, inte alls lika avgörande som vid bilval.

Ljudet kan jag nog inte uttala mej om tyvärr.
Senast redigerad av Tramsvalp den mån 15 maj 2006, 13:59, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
rAWTAZ
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 00:36
Answers: 0
Ort: Borås

Inlägg av rAWTAZ »

Helt klart.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Du skulle kunna åka till en hojverkstad och be dem kolla och lyssna lite.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
oscar
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 09 maj 2006, 14:45
Answers: 0
Ort: Nice, Frankrike. Kor Fiat Punto 55S

Inlägg av oscar »

Fraga saljaren hur ofta han har bytt olja, om han ser helt fragande ut sa kanske hojen inte ar sa valservad. Kolla ocksa att inte motorn lacker olja nanstans for det kan bli kostsamt att reparera.

Kedja, drev och dack far man rakna med att byta men ar det slitet sa kan det kan vara bra anledning till att pruta. Hjullager och bromsar behover inte heller kosta en formogenhet heller att byta. Gamla hojar kan dras med sma elfel och de kan vara luriga att lokalisera men det gar ju oftast att reparera. Gaffel och dampare borde vara frascha pa en hoj som bara gatt 2-3000 mil.

Ska man bara ha en brukshoj(grushoj) sa spelar inte yttre skavanker sa stor roll, motorn gar latt 10000 mil om den ar servad som den ska.

Kedjan ger ofta missljud ifran sig nar man kor precis som det sagts tidigare har.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Hur går det med hojköpandet?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
rAWTAZ
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 00:36
Answers: 0
Ort: Borås

Inlägg av rAWTAZ »

Nu är den köpt! En svart XL600V -98.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

8) GRATTIS! 8)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Skriv svar