Vilket drivpaket?

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Vilket drivpaket?

Inlägg av Cyberhonda »

Det börjar bli dags att byta kedja+drev, så nu är frågan:
vad ska man välja?
Vad har ni för kedjor, nån som kan rekommendera nån bra kedja som inte kostar skjortan o ena byxbenet? :?
Det är en o-ringskedja jag tänker köpa...
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Efter att jag läst igenom http://www.quality-cycle.com/truth_abou ... chains.htm så valde jag den här gången en RK 525 XSO. Inte billig, men enligt den här sajten är en X-ringkedja MYCKET mer prisvärd än O-ringkedja. Inte vet jag. Läs och avgör själv.

Jag kan inte jämföra X-ringkedjans livslängd med mina tidigare O-ringkedjor nu när jag fått på en Scottoiler.

Jag kör numera med 16 kugg fram (Africa Twin 650-drev OBS 650). Läs tråden http://www.transalp.se/viewtopic.php?t=21

Jag funderar på att låta nästa kedja bli en otätad, som kostar ca 1/3 av en tätad, för att se om Scottoilern klarar av att smörja den. :-)
Nån som provat det?
Senast redigerad av Tramsvalp den tor 26 jul 2007, 22:32, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

beställt drivpkt idag

Inlägg av Cyberhonda »

Det blev en RK o-ringskedja med smidda JTR-drev, det kommer i mitten på nästa vecka.

Kan tänka mig att om man smörjer ofta och håller kedjan ren så funkar det bra med en otätad, o-ringskedjan är väl ett steg mot det moderna underhållsfria samhället :) , för lata o obegåvade, så det blev en sån för mig också!
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Fick ett tips av en mek efter att jag klagade att mina drivpaket inte höll som jag ville.

Enligt honom smörjde jag för mycket, vid varje tankning i princip. Han påstod att jag smorde alldelses för ofta och alldeles för mycket. Kedjan var alltid blöt(läs kladdig) och att den därför drog åt sig en massa smuts och dylikt....
Efter hans tips har jag smörjt var ca 80-100 mil, lämpigtvis efter dagens körning(förutom efter körning regn samt efter tvätt) samt bara på insidan av kedjan.

Livslängden på kedjorna har ökat markant.
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Bra tips!!

Det verkar logiskt.
Provade Castrols kedjespray ifjol men tyckte det var FÖR kladdigt, att det fastnade mycket vägdamm på kedjan, så det beror nog på vad man smörjer med också.
Skriv svar