Jag var precis ute i garaget och bytte och tog lite bilder jag tänkte dela med mig av. Bromsvätska ska bytas 1 gg/vartannat år. Oavsett om cykeln rullat lite eller mycket. Bromsvätskan, som är glykolbaserad, drar åt sig vatten (fukt).
Den här beskrivningen gäller Transalp 650, alltså inga kombibromsar eller annat jox. Ni andra har säkert nytta av denna iallafall
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Du behöver:
*Bromsvätska DOT 4 eller 5.1 (det går åt ca 300 ml)
Viktigt! DOT 4 eller 5.1 kan blandas tillsammans och är glykolbaserade, vilket vi har i våra hojar. DOT 5 är silikonbaserat och inte blandbar med de andra.
*ca 0,5m genomskinlig slang 5mm innerd.
*(glas)burk
*T-sprit eller dyl.
*trasor el dyl.
(det finns bromsluftare att köpa med backventil och jag hade faktiskt köpt en sån på Biltema för några tior. Men jag fick inte skiten att fungera, dessutom läckte den! Den hamnade i soporna. Jag ids inte ens lämna tillbaka skiten.) Den här beskrivningen är den gamla hederliga utan slang med backventil.
Vi börjar med frambromsen! Börja med att torka runt bromsvätskebehållaren med sprit. Renlighet är A&O vid bromsvätskebyte.
Vira trasor eller trassel runt behållaren för att suga upp ev spill. Bromsvätska är aggresivt mot målade ytor.
![Bild](http://hem.bredband.net/aerosol/broms/broms02.jpg)
Skruva loss aluminiumlocket...
![Bild](http://hem.bredband.net/aerosol/broms/broms03.jpg)
Ta bort det vita plastlocket...
![Bild](http://hem.bredband.net/aerosol/broms/broms04.jpg)
och tillsist det svarta gummimembranet.
![Bild](http://hem.bredband.net/aerosol/broms/broms06.jpg)
Lägg allt på en REN trasa.
Om du har varit en duktig pojke/flicka och bytt bromsvätska regelbundet så bör du nu se en "starkt-te-utan-mjölk-färgad" vätska i behållaren. Om du har varit en slarver ser vätskan närmare ut som kaffe...
![Bild](http://hem.bredband.net/aerosol/broms/broms07.jpg)
Vrid styret försiktigt så vätskenivån är helt vågrät.
Ta av gummihatten på ett av bromsokens luftningsnippel, trä på en ringnyckel (strl åtta), trä på slangbiten på nippeln, sätt ner den andra änden i glasburken, tejpa fast slangen i burken, ställ burken stadigt under bromsoket.
![Bild](http://hem.bredband.net/aerosol/broms/broms08.jpg)
Nu börjar det roliga. Jag som har två bromsskivor fram börjar med vänster bromsok (spelar egentl ingen roll) hitta en position där du kan klämma åt bromshandtaget med vänster hand, och vrida på ringnyckeln med höger hand. Förslagsvis med framhjulet mellan benen. Annars kan man vara två, en som klämmer på bromsen och den andra som skruvar på nippeln.
När jag skriver "pumpa och vrid" menar jag: Bygg upp ett tryck i systemet genom att klämma åt bromshandtaget 3-4 ggr (tills du känner ett motstånd). Sista pumpningen håller du handtaget intryckt samtidigt som du lossar luftningsnippeln ett ½varv. En skvätt bromsvätska kommer nu att rinna ut i slangen samtidigt som bromshandtaget går ned i botten (följ med handtagets rörelse genom att hela tidet klämma åt), Vrid sen åt luftningsnippeln och släpp upp handtaget försiktigt.
Ta nu en bit ren luddfri trasa och sug upp de mesta av den gamla vätskan i behållaren. Sen fyller du på med ny vätska upp till markeringen. Pumpa&vrid tills det kommer fram ny bromsvätska ur bromsoket. Det ser du enkelt på färgen. Den nya är ljusgul, nästan ofärgad.
![Bild](http://hem.bredband.net/aerosol/broms/broms09.jpg)
![Bild](http://hem.bredband.net/aerosol/broms/broms10.jpg)
Jag skulle tippa på 10 pumpningar. Om du ser några luftbubblor simma omkring i den utkommande vätskan får du pumpa&vrida tills de oxå har försvunnit. Systemet ska va utan luftbubblor. Kolla även vätskenivån i behållaren och fyll på efter behov, det får inte gå torrt!
![Bild](http://hem.bredband.net/aerosol/broms/broms11.jpg)
När du har pumpat klart tar du av slangen försiktigt utan att drälla för mkt. Obs! bromsvätska får inte komma på bromsbelägg eller skiva!!! Torka av runtomkring med sprit. Fortsätt sen med höger sida om du har dubbla bromsskivor fram. Lättare den här gången eftersom du har nippel och bromshandtag på samma sida.
När du har ny och fin bromsvätska i båda oken fyller du upp till markeringen med vätska en sista gång. Sätt på membranet och locken och torka rent runt behållaren med sprit.
Det funkar på samma sätt med bakbromsen. Behållaren på Transalp 650 (och 600?) sitter bakom hö sidokåpa. Några olikheter dock: Bromspedalen har kortare slag än handbromsen. Behållaren är av genomskinlig plast och inte av aluminium med tittfönster. Locket har väldigt långa skruvar jmf med det till frambromsen.
Här ett foto på behållaren med gammal vätska i:
![Bild](http://hem.bredband.net/aerosol/broms/broms12.jpg)
Sååå... Nu har du sparat några hundringar som du kan köpa bensin för i stället
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)