Varadero Kåpglas
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- Trehjuling
- Inlägg: 7
- Blev medlem: ons 22 feb 2012, 20:43
- Hoj: Varadero XL1000-10
- Ort: Varberg
Varadero Kåpglas
Hej Alla !
Är ny på detta Forum och ser att det många har problem med turbulens och högt ljud.
Jag har Varadero 2010 och har provat med orginalrutan både högt och lågt. ingen skillnad.Köpte en MRA - Vario ned ställbar flärp,provat i alla
möjliga lägen utan någon större förbättring. Provade även utan ruta,men det låter för Jä-ligt i högre fart.Satt tillbaka MRA-rutan och provade
en annan Hjälm,blev bättre. Hjälmen jag har är en Arai Chaser , men Arai Cross Tour funkade bättre.
Nu skall jag montera distanser under rutan för att få in luft underifrån för att minska undertrycket som bildas. jag tror att undertrycket som är
det STORA problemet! har även tillverkat ett par olika stora flärpar i Lexan för test.Hittade en intressant H - sida där dom säljer en special-hållare
för rutan,så det går att höja , sänka och ändra vinkeln på rutan på några sekunder. (ser för Jä -ligt ut,men jag tror att det funkar)
Återkommer med rapport när jag har testat klart.
Adress till H - sidan är: www.madstad.com/ Madstad,s ide bygger på att minska undertrycket som bildas bakom kåpan.
Vi Hörs!
Är ny på detta Forum och ser att det många har problem med turbulens och högt ljud.
Jag har Varadero 2010 och har provat med orginalrutan både högt och lågt. ingen skillnad.Köpte en MRA - Vario ned ställbar flärp,provat i alla
möjliga lägen utan någon större förbättring. Provade även utan ruta,men det låter för Jä-ligt i högre fart.Satt tillbaka MRA-rutan och provade
en annan Hjälm,blev bättre. Hjälmen jag har är en Arai Chaser , men Arai Cross Tour funkade bättre.
Nu skall jag montera distanser under rutan för att få in luft underifrån för att minska undertrycket som bildas. jag tror att undertrycket som är
det STORA problemet! har även tillverkat ett par olika stora flärpar i Lexan för test.Hittade en intressant H - sida där dom säljer en special-hållare
för rutan,så det går att höja , sänka och ändra vinkeln på rutan på några sekunder. (ser för Jä -ligt ut,men jag tror att det funkar)
Återkommer med rapport när jag har testat klart.
Adress till H - sidan är: www.madstad.com/ Madstad,s ide bygger på att minska undertrycket som bildas bakom kåpan.
Vi Hörs!
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Varadero Kåpglas
Hej och välkommen!
Louis har nån liknande produkt LÄNK
Var köpte du Lexan? Jag hittar bara PMMA (Plexiglas) och det går ju i 1000 bitar efter en stöt. Kan man böja och forma lexan med värme?
Louis har nån liknande produkt LÄNK
Var köpte du Lexan? Jag hittar bara PMMA (Plexiglas) och det går ju i 1000 bitar efter en stöt. Kan man böja och forma lexan med värme?
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
Re: Varadero Kåpglas
enligt en tråd på internationella varadero forumet "If you want you can try the screen of an Honda CBF 600 F PC43 - fits on Varadero.
Very low shild, no wind pressure on the breast, but full wind and low noise on the helmet".
Blev själv lite sugen fast samtidigt så har jag hört att mra rutan ska vara den vetigaste, får man bara bort turbulensen från hjälmen så blir det ju tyst, har oxå en chaser och det är den bästa hjälmen jag har haft, dock så har den mycket ventilation och jag fick även problem med att luftstyrningen uppe på hjälmen släppte i framkant och det började vissla o leva som f-n, lite ny dubbelhäftande tejp löste det...
Very low shild, no wind pressure on the breast, but full wind and low noise on the helmet".
Blev själv lite sugen fast samtidigt så har jag hört att mra rutan ska vara den vetigaste, får man bara bort turbulensen från hjälmen så blir det ju tyst, har oxå en chaser och det är den bästa hjälmen jag har haft, dock så har den mycket ventilation och jag fick även problem med att luftstyrningen uppe på hjälmen släppte i framkant och det började vissla o leva som f-n, lite ny dubbelhäftande tejp löste det...
-
- Trehjuling
- Inlägg: 7
- Blev medlem: ons 22 feb 2012, 20:43
- Hoj: Varadero XL1000-10
- Ort: Varberg
Re: Varadero Kåpglas
På frågan var man köper Lexan vet jag inte , har fixat småbitar på Jobbet. (Spill).
Ja , det går utmärkt att med en varmluftspistol att böja. man behåller skyddsplasten kvar tills man är färdig.
Jag har använt 2 mm Lexan, skall testa å se om det är stabilt nog.
Ja , det går utmärkt att med en varmluftspistol att böja. man behåller skyddsplasten kvar tills man är färdig.
Jag har använt 2 mm Lexan, skall testa å se om det är stabilt nog.
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Varadero Kåpglas
Såg att jag ställt den frågan här förr... Då blev tipset: Hos glasmästaren. Antingen är jag lat eller glömsk
En brittisk firma säljer kåpglas liknande den Madstad har:
http://palmerproducts.auto.officelive.c ... _list.aspx
En brittisk firma säljer kåpglas liknande den Madstad har:
http://palmerproducts.auto.officelive.c ... _list.aspx
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
Re: Varadero Kåpglas
Vindbrus och rutor är ett kärt ämne i detta segment av hoj. Egentligen är vindbruset på Varadero ett jättelitet problem jämfört med alla andra märken i det segmentet. Jag har haft hojmodeller(typ Tiger 955) där jag inte ens kunde använda min dyraste hjälm så länge jag hade den.
Sen är det ju så också att, man får inte en ruta på Varaderon att vara tyst i alla farter. Jag ser det heller som något problem eftersom jag "ställer in" min ruta efter den hastighet som jag normalt nästan alltid kör. Att den sen skulle låta illa i 150 knyck bekommer mig inte värst.
Rutorna modell Madstad(aerosols länk) ser faktiskt bekväma ut med sina inställningar, men det jag upptäckt under åren(speciellt från Tigertiden) att, man ska försöka få ruta så nära föraren som möjligt.
Sen är det ju så också att, man får inte en ruta på Varaderon att vara tyst i alla farter. Jag ser det heller som något problem eftersom jag "ställer in" min ruta efter den hastighet som jag normalt nästan alltid kör. Att den sen skulle låta illa i 150 knyck bekommer mig inte värst.
Rutorna modell Madstad(aerosols länk) ser faktiskt bekväma ut med sina inställningar, men det jag upptäckt under åren(speciellt från Tigertiden) att, man ska försöka få ruta så nära föraren som möjligt.
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Varadero Kåpglas
Om du menar bilderna jag skickade med så kommer dom från palmerproducts och inte MadstadV Saarela skrev:Rutorna modell Madstad(aerosols länk) ser faktiskt bekväma ut med sina inställningar, men det jag upptäckt under åren(speciellt från Tigertiden) att, man ska försöka få ruta så nära föraren som möjligt.
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Varadero Kåpglas
En rolig grej på MRA:s sida. Kolla luftströmmen i en interaktiv vindtunnel. Dock inte på nån av våra hojar
http://mra.de/images/flash/windkanal/index.html
http://mra.de/images/flash/windkanal/index.html
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
Re: Varadero Kåpglas
MRA Varioscreen med MRA "flärp" har gjort underverker med luft og ljud på min hoj. Jeg er ca. 190cm høy og kjenner lite til luften når alt er som det skal. Det kanskje ser litt "overkill" ut, men "if it works- it works".
[youtube]K4Wm0HhiNEs[/youtube]
[youtube]K4Wm0HhiNEs[/youtube]
Been there, Done that, Will do it again!
- benson
- 50cc
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån 04 okt 2010, 09:54
- Hoj: Varadero XL1000VA-07
- Ort: Ingarö / Stockholm
Re: Varadero Kåpglas
Jag har kört med madstad fästen på min Varadero i två år och är mycket nöjd med resultatet. Lätta att montera och hyfsat enkla att justera om man vill pröva nya inställningar.
Snygga är dom inte, men fungerar för mig som är 180 cm kort.
Snygga är dom inte, men fungerar för mig som är 180 cm kort.
//Kenneth
- Silkemannen
- Trehjuling
- Inlägg: 10
- Blev medlem: fre 30 sep 2011, 11:26
- Hoj: XL1000V-00
- Ort: Munkedal
Re: Varadero Kåpglas
Har i dagarna faktiskt beställt en x-creen till min mra varioscreen, precis som NoISv har på sin.
Kör med varioscreen och det är en himmelsvid skillnad mot original.
Är också ca 190 cm över havet och hoppas få bort den sista lilla turbulensen och det värsta oljudet.
Var också lite rädd för "overkill-utseendet" men som sagt innan, if it works...
Kör med varioscreen och det är en himmelsvid skillnad mot original.
Är också ca 190 cm över havet och hoppas få bort den sista lilla turbulensen och det värsta oljudet.
Var också lite rädd för "overkill-utseendet" men som sagt innan, if it works...
____XL_1000_V____
_____2_0_0_0_____
_____2_0_0_0_____
Re: Varadero Kåpglas
Jag är 190 cm och med orginalrutan på min Varadero-07 fick jag luften precis på hjälmen. Jag monterade en MRA varioscreen med X-creen till. Funkar mkt bra för mig nu, kan rekommenderas!
Re: Varadero Kåpglas
Har tittat på Givi d300st kåpglas men efter att ha flyttat original rutan till dom övre hålen och bytt till ny hjälm Shoei Multitec så blev det tyst och ingen turbulens.
Re: Varadero Kåpglas
Ingen som har reservdelar till en MRA? Min ovandel lossnade nu på semestern. en skruv har gängat upp sig själv och jag blev av med skruv,mutter och framför allt den avlånga gummi listen. Någon som har en sådan??
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Anders
Trelleborg
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Varadero Kåpglas
Hur ser gummi listen ut?
Är det bara en platt bit gummi?
Om det är det vilken tjocklek är det?
Är det bara en platt bit gummi?
Om det är det vilken tjocklek är det?
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Re: Varadero Kåpglas
Sorry att jag inte svarat Jokern men först har jag varit ombord och jobbat sen har det varit en del annat som kommit i vägen. Jag skrev till Louis i Hamburg och berättade om mitt problem och tio dagar senare kom det ett litet kuvert med ett brev och reservdelar till mig. Bra service.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Anders
Trelleborg
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Varadero Kåpglas
Helt OK.
Det får man säga är service på hög nivå
//Flemming svarat via IPhone
Det får man säga är service på hög nivå
//Flemming svarat via IPhone
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
-
- 50cc
- Inlägg: 101
- Blev medlem: mån 04 nov 2013, 01:02
- Hoj: XL600VR + XL1000V7
- Ort: Kristiansand (Norje)
Re: Varadero Kåpglas
Jag tror hjelmen har mycket å bety. Jeg gikk fra en billig normal hjelm til en Schubert R1. Før kunne jeg ikke snu hodet på min Transalp, da vinden ville ta tak. Med Schubert hjelmen er ikke dette et problem. På min Varadero har jeg heller ikke noe stort problem, men merker litt støy over 100. Jeg er 190cm. Men er klar for en MRA om det hjelper enda mer. Problem jeg har med Honda orginal skjerm er at regnet ikke blåser av visiret.
You Meet the Nicest People on a Honda.
XL600VR Transalp 95 "Ronja" (for de indre skoger og byjungel)
XL1000V7 Varadero 07 "Tannløs" (den sorte dragen (nattvrede) for de lange turer)
XL600VR Transalp 95 "Ronja" (for de indre skoger og byjungel)
XL1000V7 Varadero 07 "Tannløs" (den sorte dragen (nattvrede) for de lange turer)
Re: Varadero Kåpglas
Undrar om det är någon som har provat Givi kåpglas D300, passform funktion,
-
- Trehjuling
- Inlägg: 7
- Blev medlem: ons 22 feb 2012, 20:43
- Hoj: Varadero XL1000-10
- Ort: Varberg
Re: Varadero Kåpglas
Nu har jag löst problemet med störande vindbrus på min Varadero ! Nu får jag inte ens en fluga på Hjälmen! Har fullt synfält över vindavisaren . Använder en MRA-ruta men har ersatt orginal-vingen med en egentillverkad som jag har monterat i orginal-hålen. tillverkad av en 3mm Lexanskiva och aluminium vinkeljärn som jag har format till. går att justera vinkeln på vingen , men har kommit fram till att horisontellt funkar bäst.
Återkommer med bild snart!
H/Kenneth
Återkommer med bild snart!
H/Kenneth