Grattis till nyförvärvet Andreas!
Här kommer några tips (med ursäkt för att jag kanske inte kommer ihåg ordningsföljden i allting)
Teori:
- Ladda ner en app för MC Körkort (snåla inte, du behöver en med fullständiga frågor så att du lär dig genom att traggla)
- Köp teori--frågor som du kan köra via nätet
Körning:
- Övertala någon att bli din handledare, gärna någon som du är duktig på att köra hoj
- Fixa koner och öva på momenten "att leda motorcykel", krypkörning och undanmanöver (inkl slalom). Försök ta reda på vilken version av krypkörning som gäller på din ort (finns två varianter).
- Leta efter en körskola som kan sälja timmar och som har bra lärare
- Var noga när du väljer plats för Risk 2:an, du kommer köra mc en hel dag och hittar du rätt så kommer du lära dig mycket (teknik, m.m.)
- Håll dig lugn på uppkörningen, han som ansvarar för uppkörningen är också människa. Bra om du kan ta med dig din handledare som har till uppgift att lugna dig och säga "du kan det här"
- Hör du inte instruktioner från kontrollperson under uppkörningen, ta ditt eget beslut i trafiken, han kommer inte straffa dig för det = vela inte.
Jag tog körkort för två år sedan. Körde först privat med bekanta (handledare) som var vana förare, sedan köpte jag koner och övade på undanmanöver, krypkörning och inbromsning. När jag tyckte jag var ganska varm i kläderna köpte jag timmar hos en riktigt duktig mc-åkare som hade egen körskola i Falun . Körde 4 ggr med honom för att få teknik och vad som gällde vid uppkörning. Gick också Risk 1:an där. Parallellt med körningen laddade jag ner en app på telefonen som jag levde med överallt, "iKörkort MC" (i soffan, i sängen, på toan, överallt). Det kryddade jag med att köpa 20 prov på körskolan som man utförde på nätet. Böckerna lånade jag och läste igenom. Bokade Risk 2:an och hade en riktigt bra dag, lärde mig mycket kring kurvtagning och undanmanöver. Terorin gjorde jag i Gävle (var ivrig och tog första tid som fanns i närheten), den var jag egentligen inte nervös för, missar man den är det bara att göra om.
På uppkörningen hade jag min handledare med som pepp. Väl min tur så var det "kontroll" där jag fick göra en besiktning av motorcykeln (bromsar, kontroll av däck, lampor), sedan manövern "leda mc", sedan "krypkörning", därefter inbromsning 70 km kontrollerat till stillastående, därefter 90 km (här låste jag däckena och fick lite kritik
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
), därefter undanmanöver och slalom. Jag fick alltså göra samtliga moment efter varandra vilket var bra för nervositeten. Sedan väntan på uppkörning. Vid uppkörningen får man headset som man sedan får instruktioner ur, knastrade ibland när han pratade och jag fick ibland ta egna beslut. Hör man ok nickar man med hjälpen, hör man ingenting ruskar man på hjälmen. Det gick bra och lyckan var stor!
Lycka till, hoppas att tipsen kommer till användning.
/Stefan