Tjuvstopp=Olustigt
Tjuvstopp=Olustigt
Hej har märkt att varaderon är lite bockig när man kör på ca 1500-2000 rpm känns som den vill nått annat i bland.Tycker det är lite olustigt med tanke på vad som händer om man ligger på låg växel och den tjuvstannar i en liten böj,då ligger man ju där och ojjar sej lite.Har endast haft den lite mer än en månad och (ca 80mil)har ingen erfarenhet av just varaderon.Är detta vanligt? har hört att dom kan va lite luriga. Undrar nu om det är någon annan som märkt av detta? och i så fall finns det nått botemedel? Tex. Annat system så den andas bättre.Eller är det en vanesak att lära sej och klämma in kopplingen i stället för att motorbromsa. Hoppas att någon vet nått. MVH Björn
Hej och grattis till ett grymt val av hoj!
Denna egenhet är rätt vanlig, framför allt på insprutare. Om jag inte har helt fel så har väl du en förgasare va eller fanns dom med insprut från 03?
Det finns en del diskussioner om detta fenomen, bla på internationella varaderoforumet http://www.varaderoforum.com/
Som jag har förstått det så beror fenomenet på att dom tidiga modellerna med insprut är lite för snålt ställda. Lösningen på problemet ska vara effektsystem samt ommappning medelst en Power commander.
Min far har problemen du beskriver. Hans vill gärna dö efter en tids körning på låga varv i sakta tempo. (Han har en 05:a)
Själv kör jag en förknasarvaran och har inga av dessa problem.
maua
Denna egenhet är rätt vanlig, framför allt på insprutare. Om jag inte har helt fel så har väl du en förgasare va eller fanns dom med insprut från 03?
Det finns en del diskussioner om detta fenomen, bla på internationella varaderoforumet http://www.varaderoforum.com/
Som jag har förstått det så beror fenomenet på att dom tidiga modellerna med insprut är lite för snålt ställda. Lösningen på problemet ska vara effektsystem samt ommappning medelst en Power commander.
Min far har problemen du beskriver. Hans vill gärna dö efter en tids körning på låga varv i sakta tempo. (Han har en 05:a)
Själv kör jag en förknasarvaran och har inga av dessa problem.
maua
- Jan-Olov
- 500cc

- Hoj: Varadero 05
- Kontakt:
Jag kör en 05a och har redan märkt att de kan vara lite ryckig vid låga varv, körde tidigare custom så har hänfört problemet till att jag inte är van vid hojen. Som jag ser det måste varvet alltid vara lite högre än min tidigere, Dragstar 1100. Sjätte växeln skall om jag har uppfattat det rätt en ren överväxel så den skall väl endast användas vid lite högre farter och det är inte inlärt ännu. Jag vill gärna få lite info om jag har rätt i vad jag tror.
Jan-Olov
Jan-Olov
Ja får ta och kolla med dom som servar honda och se vad dom säger,det verkar ju iaf inte ovanligt, det kanske bara är en vanesak, men om den går för snålt så går det ju och göra nånting åt det iaf,men man kan nog instämma med Jan-Olov att man får ligga på lite högre varv när man glider omkring i byn
Angående tjuvstopp
Hej på er! Har kört min -04 i 800mil nu och upplevde till en början samma problem precis vid gaspådrag när man släpper upp kopplingen från stillastående, höjde tomgångsvarvet något och problemet är borta.
En underbar cykel!
En underbar cykel!
Varadero -04