Service
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- zodiak06
- 125cc
- Inlägg: 192
- Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
- Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
- Ort: Lund
- Kontakt:
Service
Jag gör som med bilen, service på våren efter vinterståndet. Både bilar och motorcyklar mår bra av det. Sen blir det en genomgång inför varje längre tur och en vid hemkomst. Man måste ju ändå plocka av alla kåpor och tvätta rent efter sådana turer.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4086
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Service
Om man ska följa serviceschemat är det var 600:e mil + - 20%. Det är väl bra att följa det om man vill att garantin ska gälla.
Jag har en 08 och när garantin går ut kommer jag nog att serva den innan jag ställer in den för vintern.
Kommer nog serva den själv så mycket jag kan och lämna in den för sånt jag inte kan, typ ventiljustering och sånt.
Peter
Jag har en 08 och när garantin går ut kommer jag nog att serva den innan jag ställer in den för vintern.
Kommer nog serva den själv så mycket jag kan och lämna in den för sånt jag inte kan, typ ventiljustering och sånt.
Peter
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Service
Enligt schema skall min transa -08 servas vid 600mil Men det är 1200mil som gäller sas det när jag köpte hojen.
Håkan
Håkan
Hojen är såld
- zodiak06
- 125cc
- Inlägg: 192
- Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
- Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
- Ort: Lund
- Kontakt:
Service
Första service 100 mil sedan vid 600 efter det vart 600 mil så är det på alla honda. Antar att det är därför dom håller och går så förbaskat bra.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1196
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: Service
pne64
Tänk bara på att lämna in den på en auktoriserad Honda verkstad annars är 5 års garantin rökt. Honda själv säger att dom viktiga stämplarna att ha för garantins skull är 1200mil o 2400mil och 3600mil osv.Dom små mellan servicesarna kan man göra själv då dom ej innehåller oljebyte.
Kolla detta när jag skulle köpa en Varadero som var servad på verkstad men inte av en aukt hondaverkstad och då var 5 års garantin borta. Något att tänka på
Mvh Hogge
Tänk bara på att lämna in den på en auktoriserad Honda verkstad annars är 5 års garantin rökt. Honda själv säger att dom viktiga stämplarna att ha för garantins skull är 1200mil o 2400mil och 3600mil osv.Dom små mellan servicesarna kan man göra själv då dom ej innehåller oljebyte.
Kolla detta när jag skulle köpa en Varadero som var servad på verkstad men inte av en aukt hondaverkstad och då var 5 års garantin borta. Något att tänka på
Mvh Hogge
Re: Service
Tack för era svar! Då låter jag Hondaverkstaden sköta service en gång per år med oljebyte etc. Jag antar att de byter ut saker som inte är som de ska. Men kan det inte bli dyrt med all service när MC:n kommer upp i åren så att säga? Det blir väl mer och mer som måste bytas? Vad är den dyraste service någon av er har råkat ut för?
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4086
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Service
Jag har lämnat in den på Bike i trollhättan för service hittills. Så länge jag har garanti kvar så får dom ta hand om hojen.hogge skrev:pne64
Tänk bara på att lämna in den på en auktoriserad Honda verkstad annars är 5 års garantin rökt. Honda själv säger att dom viktiga stämplarna att ha för garantins skull är 1200mil o 2400mil och 3600mil osv.Dom små mellan servicesarna kan man göra själv då dom ej innehåller oljebyte.
Kolla detta när jag skulle köpa en Varadero som var servad på verkstad men inte av en aukt hondaverkstad och då var 5 års garantin borta. Något att tänka på
Mvh Hogge
När garantin har gått ut ska jag försöka att snåla in lite på det jag kan göra själv.
Men jag är väldigt nöjd med servicen och den trevliga personalen på Bike, så dom får allt ta hand om pärlan när det krånglar till sig.
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Service
Ok, men är inte 600 mil lite långt mellan oljebytena? Jag vet att det står så i manualen för Transalpen och man ska kanske lita på Honda, men ändå? Fast det är väl olika beroende på hur man kör kanske... eller?
- mattias_wennberg
- C XLM#1
- Inlägg: 326
- Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
- Hoj: Varadero XL1000 -01
- Ort: Lysekil
Sv: Service
Varaderon byter olja var 1200 mil enligt boken! Själv byter jag vid 1000. Mest för att det är enklare att hålla reda på. Jag tror inte man behöver vara überförsiktig! Kör då hellre på en bra olja!
Själv kör jag Hondas olja och filter. Hojen? 7300 och rullande!
Själv kör jag Hondas olja och filter. Hojen? 7300 och rullande!
Mattias
Re: Service
Enligt instruktionsboken för min TA650 sker service var 600e mil, men olja byts bara var 1200e mil. Inga årtalsintervall såsom ofta är fallet med bilar. Lilla servicen innehåller en del punkter som man kanske inte behöver göra om man inte misstänker problem, och inte skall åka jorden runt, typ kontrollera tändstift.
Vi som hänger här på forumet verkar rätt händiga och behöver inte anlita en verkstad för att kontrollera bromsbeläggens tjocklek.
Sen till frågan om man vinner något på att byta olja oftare? Tvivlar på det, tror inte de flesta MC går så långt under sitt liv att det spelar någon roll. Men det är roligare att byta olja än att göra något som kräver att man tar bort tanken och kåporna, så det är ju lätt att byta olja varje år, finns rätt många som förespråkar täta oljebyten, men kanske mer relevant på en Ducati än på TA
Vi som hänger här på forumet verkar rätt händiga och behöver inte anlita en verkstad för att kontrollera bromsbeläggens tjocklek.
Sen till frågan om man vinner något på att byta olja oftare? Tvivlar på det, tror inte de flesta MC går så långt under sitt liv att det spelar någon roll. Men det är roligare att byta olja än att göra något som kräver att man tar bort tanken och kåporna, så det är ju lätt att byta olja varje år, finns rätt många som förespråkar täta oljebyten, men kanske mer relevant på en Ducati än på TA
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Service
De nya Hondorna har 1200-mils serviceintervall. T ex Crosstourern.zodiak06 skrev:Första service 100 mil sedan vid 600 efter det vart 600 mil så är det på alla honda. Antar att det är därför dom håller och går så förbaskat bra.
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
- henrikland
- Cykel
- Inlägg: 33
- Blev medlem: sön 06 okt 2013, 15:31
- Hoj: Transalp XL600V-99
- Ort: Uddevalla
Re: Service
Jag gillar att byta olja innan man ställer in den för säsongen så att det inte finns gammal olja i motorn. "Om cykeln stått längre än 4 månader skall man byta olja" läste jag i instruktionsboken. Betyder det att man bör byta olja när man ställer av den på hösten OCH på våren när man ställer på den? Hur gör ni?
Det är dags för oljebyte nu. Skall jag göra det nu eller till våren, eller både och?
Det är dags för oljebyte nu. Skall jag göra det nu eller till våren, eller både och?
/Henrik Land, Uddevalla
Re: Service
"Om cykeln stått längre än 4 månader skall man byta olja"
Det jag kan tänka mig att de menar är att om cykeln har varit i drift och oljan därför innehåller avlagringar och annan skit från motorn och den sedan står stilla i 4 månader + så kan det finnas risk att avlagringarna klumpar ihop sig och kan förorsaka trubbel. Det skulle i så fall innebära att om du byter oljan innan vinterförvaring så ska det inte vara några problem att ta ut den och köra till våren utan att byta igen.
Men det är bara en teori. Jag bor ju i den delen av landet där det aldrig blir några uppehåll i körningen som är så långa att det har varit aktuellt att fundera över
Det jag kan tänka mig att de menar är att om cykeln har varit i drift och oljan därför innehåller avlagringar och annan skit från motorn och den sedan står stilla i 4 månader + så kan det finnas risk att avlagringarna klumpar ihop sig och kan förorsaka trubbel. Det skulle i så fall innebära att om du byter oljan innan vinterförvaring så ska det inte vara några problem att ta ut den och köra till våren utan att byta igen.
Men det är bara en teori. Jag bor ju i den delen av landet där det aldrig blir några uppehåll i körningen som är så långa att det har varit aktuellt att fundera över
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Service
Jag byter i regel oljan på våren innan säsongstart. Tidpunkten kan variera från början av mars till början av april. Det innebär 4-5 månaders stillestånd. Jag tror inte det har någon större betydelse den extra månaden liksom jag inte tror att motorn tar någon skada av att stå med oljan. Det enda då att sedimenteringar blir lite trögare att få att rinna ur.
Dessutom brukar jag starta och varmköra motorn en eller ett par gånger varje vinter.
Dessutom brukar jag starta och varmköra motorn en eller ett par gånger varje vinter.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM