OK. Känns som att det är dags att plocka fram bessewissern
Om inte annat så i upplysande syfte eftersom jag vill vara rädd om både mina med- och motåkare.
EN1621-1 är standarden för skydd för skuldror, armbågar, underarm, höfter, knä och nedre delen av benen.
EN1621-2 är standarden för ryggskydd.
Båda dessa finns i en Level 1 och en Level 2, där Level 2 är den högre klassen d v s skydden skyddar mot större krafter.
EN14021="Miljömärkning och miljödeklarationer - Egna miljöuttalanden (typ II miljömärkning)" och har alltså inget med skyddsgraden att göra.
"...classified as a Personal Protective Equipment type 2." kan innebära att de menar Level 2 men innebär förmodligen "Type 2: Jacket, coat, coverall or other garment with a bright colored background and attached VE trim." som finns i en standard för arbetskläder eftersom det står "classified" och inte "certified".
Förstå mig rätt nu, jag är inte ute efter att dissa någons val av utrustning men jag tycker det är viktigt att man vet vad man betalar för och en del tillverkare verkar inte dra sig för att använda skumma formuleringar för att få det att låta bättre än det är. It's a jungle out there!
Din länk till Konsumentverket är klockren, Obbe. "Välj i första hand Level 2".
MVH/Ola
(Som försörjer sig på att veta vad olika standarder säger...

)
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook