Går bara på en
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Går bara på en
Som ny ägare till en lite äldre transalp, så har jag en mycket angelägen fråga. Men först en liten storry. Köpte den för några dagar sedan på en ö nära Göteborg. Hisingen heter den. Jag bor i Göteborg. Först gjorde jag en liten provtur och blev förtjust. Den var så mjuk och go i gången, så det kändes som att sitta på ett litet moln, om man jämför med vad jag suttit på innan, så jag "slog till". Hemresan på 1,5-2 mil gick strålande, och jag var helnöjd. Sedan åkte jag och tankade tanken full (blyfri 95). Efter att därefter kört någon kilometer började ena cylindern att "missa" och la av helt. Väl hemma så tänkte jag att hojen hade stått okörd rätt länge, så att det kunde ju blivit en hel del kondens i tanken. Alltså öppnade jag drenneringsskruvarna på förgasarna för att få ut eventuellt vatten.
Jag startade igen och tog en tur runt kvarteret. Först lät det bra, men efter bara några hundra meter så återkom problemet. Jag gjorde om proceduren ett antal gånger. Det verkar som att den går hur bra som helst när den är kall och lägger av när den blir varm. Pratade med förre ägaren, men han hade ju aldrig märkt ngt sådant naturligtvis.
Är det möjligen någon här på forumet som känner igen problemet?
/HansO
Jag startade igen och tog en tur runt kvarteret. Först lät det bra, men efter bara några hundra meter så återkom problemet. Jag gjorde om proceduren ett antal gånger. Det verkar som att den går hur bra som helst när den är kall och lägger av när den blir varm. Pratade med förre ägaren, men han hade ju aldrig märkt ngt sådant naturligtvis.
Är det möjligen någon här på forumet som känner igen problemet?
/HansO
Chrom?? Que??
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Går bara på en
Gäller tändhattarna alla Transalpmodellerna?
Har fått bilden att dessa gällde 700:a modellen
Har fått bilden att dessa gällde 700:a modellen
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Går bara på en
Jag tänker nått gunk i filter eller cdi...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Re: Går bara på en
Bytte stift, men likadant. På måndag byter jag hattar. Tack för tips!
Chrom?? Que??
- shadowgunnar
- 50cc
- Inlägg: 105
- Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
- Hoj: Transalp XL650-01
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Går bara på en
Kan nog vara en av de två cdi-boxarna.
här finns det hur man kan reparea den. http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f= ... +cdi#p9090" onclick="window.open(this.href);return false;
här finns det hur man kan reparea den. http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f= ... +cdi#p9090" onclick="window.open(this.href);return false;
/Gunnar
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Re: Går bara på en
Det verkar ju som en mycket möjlig förklaring. Även om mitt problem är det motsatta, att den går på två när den är kall och en när den är varm.
Det var en annan mycket kunnig gammel kompis som föreslog samma sak. Men jag byter nog om det är det felet. Alltså mitt huvud mot min gamle kompis
Det var en annan mycket kunnig gammel kompis som föreslog samma sak. Men jag byter nog om det är det felet. Alltså mitt huvud mot min gamle kompis
Chrom?? Que??
Re: Går bara på en
Tror det är en CDI box som bråkar för dig,tyvärr.
Du kan läsa lite om mitt problem med CDI boxen.
http://www.transalp.se/viewtopic.php?f= ... 30e6989488" onclick="window.open(this.href);return false;
Du kan läsa lite om mitt problem med CDI boxen.
http://www.transalp.se/viewtopic.php?f= ... 30e6989488" onclick="window.open(this.href);return false;
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Går bara på en
Hur kom du fram till det?
Re: Går bara på en
Jag blev lite trött och lämnade in den. Först verkade det som det var ena förgasaren som satt lite otätt. Inte riktigt åtskruvad. När det var åtgärdat, och jag skulle köra hem så kom jag bara till Mölndal, och det blev samma igen. Körde tillbaka och, där skiftade dom nog kablarna tror jag
och kom fram till det som Troll och shadowgunnar redan anade.
och kom fram till det som Troll och shadowgunnar redan anade.
Chrom?? Que??
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Går bara på en
Grattis och kör försiktigt
/ Lasse via iPhone
/ Lasse via iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
Re: Går bara på en
Här kommer fortsättningen. Efter att jag bytte cdi-box, så gick hon ju finfint. Körde säkert gott å väl 100 mil, så hände exakt samma med den andra boxen. Jag var en bra bit hem ifrån, så jag körde faktiskt hem på en cylinder. Ungefär 10 mil. Det var sent på kvällen så det gick inga bussar. Fick tag på en ny box på nätet. Efter att jag bytt så gick hon (min hoj är en hon) hur bra som helst. Jag var lite orolig efter som jag kört så långt på en cylinder. Nu har jag kört en bra bit över 100 mil igen, och hon går så fint, så fint.
Alltså...om den ena cdi`n pajat så är risken stor att den andra också pajar. Ska man ha reserv om man skall ut i typ Gobiöknen eller nått sånt.
Hur många mil ska en cdi hålla?
/HansO
Alltså...om den ena cdi`n pajat så är risken stor att den andra också pajar. Ska man ha reserv om man skall ut i typ Gobiöknen eller nått sånt.
Hur många mil ska en cdi hålla?
/HansO
Chrom?? Que??
Re: Går bara på en
Har haft min 96:a i 4 år. Har gått kanon i 2 men ifjol började hon "slockna" på främre cyllen. Har fortsatt i år. Fick tips att flytta på cdi:boxarna men hittar bara en bux mitt under sadeln. Fick tag på begagnad och bytte. Lika främre vill inte jobba. På Honda verkstaden i grannstaden bytte man tändstiften på främre och då gick den helt OK. Har kört ca 50 mil. Igårkväll startade jag upp den för att kolla och den fungerade bra. Idag på morgonen när jag skulle åka till jobbet så startade den bara på en. Främre var borta och ville inte vara med. Tog då sonens Bandit. Tips vad gör jag? Kan ju inte byta cdi och tändstift efter 50 mil.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Går bara på en
Finns det inte någon bättre CDI att få tag på någonstans. Har för mig jag sett det.
Re: Går bara på en
Kolla med SAM's Mc demontering dom hade en för ett par veckor sedan ,
dom ville ha runt 900:- tror jag att det va.
http://www.samsmotor.se" onclick="window.open(this.href);return false;
dom ville ha runt 900:- tror jag att det va.
http://www.samsmotor.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Går bara på en
De lite äldre cyklarna lider av att sätet sjunker en aning och innan Honda fick styr på det där med gravitation så tänkte de inte så mycket på det, därför placerades CDI boxarna med kontaktstyckena uppåt mot underdelen på sadeln. Effekten blev den att lödningarna släppte i dem.
Det finns två saker man kan göra för att undvika detta:
1. Lägg ett plattjärn mellan ram och sadel i närheten av CDI:erna
2. eller försök flytta dem så de inte kommer i kläm.
Det går utmärkt att med en dremel försiktigt öppna dem och gräva bort gummifyllningen för att laga boxarna, tror man sparar någon tusenlapp på det. Har själv gjort samma åtgärder på ett antal av dessa underbara cyklar.
Det finns två saker man kan göra för att undvika detta:
1. Lägg ett plattjärn mellan ram och sadel i närheten av CDI:erna
2. eller försök flytta dem så de inte kommer i kläm.
Det går utmärkt att med en dremel försiktigt öppna dem och gräva bort gummifyllningen för att laga boxarna, tror man sparar någon tusenlapp på det. Har själv gjort samma åtgärder på ett antal av dessa underbara cyklar.
Re: Går bara på en
Intressant! En kunnig kompis sa att det kan handa sådant, om man kör länge med ett dåligt batteri. Kan det också vara en rimlig orsak?
Chrom?? Que??
Re: Går bara på en
Kan tillägga att min maskin har gått som en klocka sedan cdi-kronglet i somras. Kört hela "vintern", om man kan kalla denna vinter för vinter. Fantastisk maskin! Inte för stor, inte för liten, inte för klen, inte för stark, inte för lätt, inte för tung, den är alldeles lagom...extremt lagom!
Chrom?? Que??
-
- 1200cc
- Inlägg: 6183
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Går bara på en
Sant HansO, den är extremt XL . Xtra Lagom
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM