Lyfta hojen, i vad?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Answers: 0

Lyfta hojen, i vad?

Inlägg av MarAtt »

Tänkte lyfta upp hojen när jag ska ta av fälgarna, men räcker det med hålet som är precis bakom tanken och sen i styret för att den ska hänga kvar?

Eller finns det andra fästpunkter?
Transalp -01
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Hoj: Transalp + CBF1000F
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Hade du tänkt hänga upp den i taket? Är det inte enklare att ta av hasplåten och palla upp den på ramen med en domkraft t ex.
Med centralstöd blir det en baggis, men det är inte alla som har det...
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
GeCe †
250cc
250cc
Hoj: vingar

Re: Lyfta hojen, i vad?

Inlägg av GeCe † »

MarAtt skrev:Tänkte lyfta upp hojen när jag ska ta av fälgarna, men räcker det med hålet som är precis bakom tanken och sen i styret för att den ska hänga kvar?

Eller finns det andra fästpunkter?

Det där vete sjutton om jag skulle våga mig på jag har iallafall aldrig hört talas om någon som gjort så där. Använder själv ett depåstöd ( Biltema kostar c:a 200 kr som exempel) då jag inte har C-stöd och en pallbock under ramen framför motorn. Den får stå så under vintern också de månader cykeln inte används.
Senast redigerad av GeCe † den ons 08 okt 2008, 21:59, redigerad totalt 2 gång.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Hoj: Blå TA 650 -02

Inlägg av Tramsvalp »

Jag som inte har centralstöd skulle göra så här:
Sätt en stång genom centralstödsfästet med en lyftsnodd på var sida, och en snodd i gaffelkronan. Då håller det. Men dra ihop centralstödssnoddarna ovanför hojen så den inte kan välta.
Gaffelkronan är kanske bättre än styret som ju är gummiupphängt.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc

Inlägg av MarAtt »

Jag skulle av med fälgarna för att få på nya sulor och har ju tillgång till travers på jobbet.

Tog av sadeln och tog en smal 1-tons stropp och trädde genom i ramen där det är som ett rör, sedan för att inte få den att vicka över tog jag även en liten stropp och satte i mitten på styret.

Lyfte försiktigt och det funkade klockrent, sen när hjulen var av var det bara att ställa ner den på framgaffeln och sen ner på "magen" där störtbågarna sitter fast i ramen.

Hade man haft ett depåstöd för både fram och bak eller en lyft att ställa mitt under hade det varit det lättaste, men man tager vad han haver.
Transalp -01
Skriv svar