Fråga om val. Transalp eller varadero?

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
mattsson
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 29 sep 2008, 16:52
Answers: 0

Fråga om val. Transalp eller varadero?

Inlägg av mattsson »

tjena. jag är ny här på forumet och tänkte lägge ut en fråga. Måste skaffa ny hoj om jag ska ha körkort och liv i behåll. Valet står mellan ta 700 och varadero så vad tycker ni? mc:n kommer till 95% att gå på asfalt och många långkörningar ibland med passagerare, orkar transalpen med det?
Skriv vad ni tycker och tänker, fördelar och nackdelar med båda.
jakob
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:18
Answers: 0
Ort: TA 650-02 Åredalen

Inlägg av jakob »

smaken är som baken. varaderon är fantastisk på långtur med pasagerare, om fartenhålls uppe. I norsk (låg) fart upplever jag att man får ligga på väldigt låg växel för att inte tappa ork.
Dessutom stor och klumpig överallt utom på landsväg..
Transalpen är mindre och smidigare, lättare utan att för den skull upplevas som moped :) :)
Provkör båda, och fundera på vad du främst ska använda hojen till... glöm inte spättan när det ska provköras... De brukar vilja säga något om komforten;=
Det är roligare att säga ja
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Smaken är liksom baken som sagt. Klarar du av att handskas med klumpen Varaderon vid sidan av vägen låter det som ett första val måhända om du huvudsakligen ska åka asfalt.
Transalpen är också en duglig tourer som är allmänt känt sedan Hedenhös. Har själv den gamla TA 600 med 50 hk som jag tycker funkar både med passagerare och packning även om det inte blir någon racer. Finns dock de som tycker den är för klen men det är väl beroende på vilka krav man ställer.

Men kan tänka mig att den nya Transalpen med vassare motor och insprutning gör ett ändå bättre jobb. MC-Nytt presenterade nyligen en testkörning av den nya TA:n tillsammans med att par andra cyklar i samma segment där du kan läsa lite mer. Men ut och provkör. TA:n säljs ju till extrapriser nu i höst så det går säkert att göra en bra affär.
Lycka till!
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har haft Varaderon sedan i vintras och tycker att den är kalas att köra men den är förfärlig att hantera, tung som attan och väldigt övertung, men jag har lite för korta ben det gör stor skilnad någon annan upplever säkert inte detta som ett problem. Jag har inte för avsikt att byta, det går att leva med dessa svårigheter för jag gillar Varaderon skarpt det är den bästa hoj som jag har använt, det säger kanske inte så mycket men jag provade ett flerta maskiner innan jag besteämde mig. Jag har inte skutsat så mycket så någon åsikt om det har jag inte. Det enda nagativ förutom tyngden är att jag upplever den som ganska högvarvig den bör ligga över 3000rpm för att gå jämt men det beror nog på att jag kört custom tidigare. Men som det sagts tidigar prova flera hojar innan beslut.
jan-Olov
Berra
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 17:43
Answers: 0
Ort: Varadero -01/Hedemora

Inlägg av Berra »

Så olika det kan vara, har åkt Bmw K100Lt i ett par år, före det både Yamaha och Suzuki i samma storlek, numera Varadero -01, åker ofta två på, och Varaderon är nog det smidigaste och lättkörda mc jag haft, passar till allt. Mc åkare sedan 1968.

Berra
mattsson
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 29 sep 2008, 16:52
Answers: 0

Inlägg av mattsson »

har provkört båda maskinerna nu och jag tyckte varaderon var ganska smidig, inte jämförbart med transalp då men smidigare än min förra. har inga problem att nå till marken är ganska lång (193cm). Nu har jag nästan bestämt mig för varaderon känns som en bättre motorcykel för ändamålet men tackar för alla åsikter, kul och veta vad andra tycker.
Användarens profilbild
cumber
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 23:59
Answers: 0
Ort: Varadero -01/Västerås

Inlägg av cumber »

Jag har haft min 01'a sedan den var ny. Den är underbar att köra, åtminstone på någorlunda fast underlag. Perfekt på långfärd, både ensam och med två på. Men den är en pina att hantera när man måste baxa den ex vis ur garaget. Det är en balanskonst varje gång. Nu är jag ingen bodybuilder, så det är kanske därför jag har problem. Jag är inte ensam om att ha "tappat" den både en och två gånger. Till våren, om plånboken tillåter, får det bli något betydligt lättare.
Användarens profilbild
Dannyboy
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 09 feb 2007, 10:12
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -10
Ort: Kävlinge

TA:n smidigare än Varan.

Inlägg av Dannyboy »

Jag kör själv TA -02:a och tycker att den är betydigt smidigare än den nya Varaderon jag provkörde. Drygt 1.88 lång tycker jag att man sitter "i" TA:n medan man sitter "på" Varaderon, detta gör att man har bättre kontroll över hojen. Motorn var härlig på Varaderon, precis vad man saknar på TA:n i vrid och ork, men vill man ha en härlig motor så skulle jag nog hellre välja CB1300SA:n med rak fyra jag provkörde samtidigt. Vilken motor!! Silkeslen, men ändå brutal.
Svårt att skriva något vettigt eftersom det till stor del är känslorna och smaken som avgör vilken hoj man väljer, å andra sidan kan man ju byta efter ett tag, det ena behöver ju inte utesluta det andra eller hur :wink: .
Som pendlarhoj och "andrabil" är TA:n perfekt, dessutom billig att äga, ska man köra touring och har tanten med, är nog Varaderon bättre.
"En gång knutte, alltid knutte"
Ny hoj: Honda Varadero -10
Störtbåge, toppbox, högre ruta, doftgran
...än så länge.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

mattsson skrev:har provkört båda maskinerna nu och jag tyckte varaderon var ganska smidig, inte jämförbart med transalp då men smidigare än min förra. har inga problem att nå till marken är ganska lång (193cm). Nu har jag nästan bestämt mig för varaderon känns som en bättre motorcykel för ändamålet men tackar för alla åsikter, kul och veta vad andra tycker.
Nu råkar jag ju efter tre Varaderon köpt ner mig(??) till en TA700.(pga vissa orsaker) Kört en del även med TA:n nu.......och

När man läser vad du ska ha hojen till och framför allt, din längd......så är det ju ingen tvekan. VARADERO!

Har inte kört Varadero på mången månader sedan och tog en liten smygkörning med en sådan häromdan. Uj, vilken hoj det är....så jävla sugen jag blev igen :)
Skriv svar