gs skrev:Hjälmkamera skriver du, men när jag klickar på länken ser den ganska stor ut. Hur fäster du den på hjälmen
undrar Gunnar
Oj, såg inte att nån svarat... Stor? Det är ju en riktig kamera iaf, ingen leksak. Displayen kan man fälla in när man väl har startat filmningen, och jag märker inte av kameran när jag kör.
Jo, jag slöjdade till en plastburk, ca 4x5cm, och limmade fast den på vänstra sidan av hjälmen med öppningen inåt. På burkbotten och på kamerasidan satte jag självhäftande velcro (kardborre). Jag trär hakremmen genom kamerasnodden som livlina.
Kanske inte världens bästa lösning, men allt jag kom på som gick att fixa med enkla medel. När jag fått burkbotten dels lodrät och dels vinkelrät mot körriktningen så limmade jag med polyuretangummi, starkt och förhoppningsvis skonsamt mot hjälmen (luktar iaf inget).
Höjdriktningen går att justera eftersom det är två släta ytor med velcro.
Batteritiden är dålig (typ 1 timme) och originalbatterier dyra, så jag har ett 4-pack med laddbara AA-batterier i fickan, anslutet med en sladd till kamerans laddarkontakt när jag kör.
Det finns ingen mikrofoningång tyvärr, så i farter över 30kmh blir det bara vindbrus. Men jag fixade avgasljud genom att tejpa fast en 6mm-slang på kameramicken och ledde den till avgasrörets mynning.
Med lite pill och händighet går det nog att få till en mik-ingång, jag har öppnat och kollat.