Undrar just om detta är normalt eller måste fixas:
Vid växling hörs ett metalliskt (?) ganska hårt ljud från lådan.
Inga problem med att få i växlarna eller att växel hoppar ur. Funderar på om kopplingen kan behöva justeras. När jag köpte den i somras hade förre ägaren nyss bytt olja och filter, jag tror t o m att han använde Hondas produkter. Tyvärr finns ingen servicehistorik på maskinen som rullar ca 5 100 mil. Det är en i övrigt, problemfri TA 1997:a.
Någon som kan leda mina sonderingar vidare - eller är det bara att köra på och acceptera att det hörs när man växlar på en transing av nämnda årsmodell och antal rullade mil..?
/Robert G
Klonk i lådan
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6183
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Klonk i lådan
Är det lika på alla växlar?
Vanligt att det klonkar till då ettan läggs i från stillastående.
Vanligt att det klonkar till då ettan läggs i från stillastående.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Klonk i lådan
Annars är det ju lätt att kolla och justera kopplingsvajern. Du ska ha ett litet spel, typ 3-4 mm. frigång i handtaget innan du känner att det börjar ta emot lite i handtaget.
Om du upplever att hojen vill "dra" en aning med kopplingen helt indragen, så behöver vajern definitivt spännas upp! Men, som sagt, 3-4 mm. på handtaget innan du känner att du börjar spänna fjädrarna
Annars är det som Fibern säger, lite klonk kan det alltid finnas, det beror ju på hur känslig man är och hur man hanterar gasen i växlingen. Min -11 kan "klonka" rätt skapligt när jag trampar i ettan i stillastående Men, en transalp kan normalt växlas upp helt utan koppling om man bara parerar varv och belastning lite snyggt, så jag skulle inte oroa mig för mycket, utan se till att spelet i handtaget ligger rätt och sedan köra på. (Jag t.o.m. lyckats växla ned utan koppling när jag varit trött, utan större protester från lådan ) Det är rätt skottsäkra lådor, så länge rätt oljemängd finns i dem
Om du upplever att hojen vill "dra" en aning med kopplingen helt indragen, så behöver vajern definitivt spännas upp! Men, som sagt, 3-4 mm. på handtaget innan du känner att du börjar spänna fjädrarna
Annars är det som Fibern säger, lite klonk kan det alltid finnas, det beror ju på hur känslig man är och hur man hanterar gasen i växlingen. Min -11 kan "klonka" rätt skapligt när jag trampar i ettan i stillastående Men, en transalp kan normalt växlas upp helt utan koppling om man bara parerar varv och belastning lite snyggt, så jag skulle inte oroa mig för mycket, utan se till att spelet i handtaget ligger rätt och sedan köra på. (Jag t.o.m. lyckats växla ned utan koppling när jag varit trött, utan större protester från lådan ) Det är rätt skottsäkra lådor, så länge rätt oljemängd finns i dem
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 684
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Klonk i lådan
Detta tror jag finns på en annan tråd. Sätt tryck på växelspaken dra sedan in kopplingen och växeln hoppar in så fint. Jag antar att du gör som jag gjorde tidigare in med kopplingen sedan växla med oljud som följd. Testa.
jan-Olov
- September
- Cykel
- Inlägg: 33
- Blev medlem: mån 07 jul 2014, 17:23
- Hoj: Transalp XL600 -97
- Ort: Gothem, Gotland
Re: Klonk i lådan
Tack för alla synpunkter o tips! Om tre månader ska jag prova...
.
.