Hälsofara vid MC-körning!
Hälsofara vid MC-körning!
Kom ett gratis reklam exemplar från BIKE. Bläddarde igenom som hastigast då det inte är så mycket som tilltalar mig i den blaskan. Men en lite artikel fångade mitt intresse. Det finns ju en del faror i trafiken man som knutte får tänka på men det här var något nytt. Rubriken löd:
"Motorcykelkörning kan orsaka impotens.
Enligt en japank studie som publicerats i Canberra Times så är det 70 procent risk att du lider av erektionssvårigheter samt att du har problem med att tömma blåsan . Iallafall om du kör mc i tre timmar varje helg.
230 personer deltog i studien som utfördes av doktorer i Japan.
Det är tryck från när du sitter som hindrar blod från att komma fram till penis som kan leda till impotens.
Vibrationer från motorn minskar antalet tillväxthormoner i blåsan och prostatan vilket även kan ge upphov till icke välkomna läckage."
Jösse, de´också. Vad säger man?
"Motorcykelkörning kan orsaka impotens.
Enligt en japank studie som publicerats i Canberra Times så är det 70 procent risk att du lider av erektionssvårigheter samt att du har problem med att tömma blåsan . Iallafall om du kör mc i tre timmar varje helg.
230 personer deltog i studien som utfördes av doktorer i Japan.
Det är tryck från när du sitter som hindrar blod från att komma fram till penis som kan leda till impotens.
Vibrationer från motorn minskar antalet tillväxthormoner i blåsan och prostatan vilket även kan ge upphov till icke välkomna läckage."
Jösse, de´också. Vad säger man?
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
-
Klosterdalens stora fasa
- 125cc

Tror jag kör på "Klosterdalens stora fasa:s" variant och avfärdar det som bullshit. Hade det varit ett problem att räkna med så hade vi nog hört talas om det förut.
Sen om det till äventyrs är någon som tror sig vara drabbad pga MC-åkning så är det nog inte något vederbörande går och talar högt om. Eller skyller på något annat. Sen vi vet ju ingenting om hur den här undersökningen gick till och vilka som medverkade.
Sen om det till äventyrs är någon som tror sig vara drabbad pga MC-åkning så är det nog inte något vederbörande går och talar högt om. Eller skyller på något annat. Sen vi vet ju ingenting om hur den här undersökningen gick till och vilka som medverkade.
Senast redigerad av GeCe † den tis 06 jan 2009, 19:53, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh / GeCe
- Jan-Olov
- 500cc

- Hoj: Varadero 05
- Kontakt:
Artikeln stod i tidningen Bike som många troligen fick som reklam i lådan.
Det var 230 personer i undersökningen och inget står det om vilken ålder eller hur många timmar de körde varje dag, tills det beskrivs under vilka betingelse undersökningen gjordes så får det ses under rubriken Bullshit.
Det var 230 personer i undersökningen och inget står det om vilken ålder eller hur många timmar de körde varje dag, tills det beskrivs under vilka betingelse undersökningen gjordes så får det ses under rubriken Bullshit.
jan-Olov
- Tramsvalp
- 700cc

- Hoj: Blå TA 650 -02
Sammanfattning (abstract) i International Journal of Impotence Research
Studien är nog ok om den blivit publicerad där.
Min tolkning av sammanfattningen:
Signifikant skillnad mellan MC- och kontrollgrupperna. Hur stor nämns inte i sammanfattningen.
Även om impotensproblemen inte var så svåra, så kan MC-åkning vara en av orsakerna till impotens.
Vilket ju låter lite mindre dramatiskt. Hela studien kostar US$32.
Signifikant skillnad mellan MC- och kontrollgrupperna. Hur stor nämns inte i sammanfattningen.
Även om impotensproblemen inte var så svåra, så kan MC-åkning vara en av orsakerna till impotens.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Suzuki DR650SE -97
Tramsvalp skrev:Sammanfattning (abstract) i International Journal of Impotence Research
Letade själv förgäves efter något som kunde bekräfta den här undersökningen och du lyckades tydligen bättre än mig Tramsvalp. Bra.
Signifikant =
"Signifikativ betyder 'kännetecknande', 'karakteristisk', 'utmärkande'. "En för engelsk arkitektur signifikativ detalj" lyder ett signifikativt exempel.
Signifikant är en grammatisk variant som kan användas i samma betydelse, till exempel "Det är signifikant för dagens etermediepolitik att sätta låta pladdret överrösta insikt och kunskaper".
Signifikant är också en term inom statistiken, med innebörden 'säkerställd', 'icke slumpmässig'. En skillnad som statistiskt signifikant bygger alltså på ett siffermässigt säkerställt underlag."
Min kommentar:
MC-åkning kan alltså ha betydelse men i vilken omfattning och betydelse är svårare att dra några slutsatser om. Det kan ju också vara så att studien har drabbats av dagens etermediapolitik att låta pladdret överösta insikt och kunskaper och därmed hjälpa till att sälja ett lösnummer.
Mvh / GeCe
-
Klosterdalens stora fasa
- 125cc

http://www.safehighwaysofthefuture.com/ ... gvall.html
Har tydligen varit i Australien och predikat - han blev ju nästan tvingad i exil från Sverige.
Han är motståndare till alla fordon som inte har 100 krockkuddar,automatisk skumsprinkler,nödsändare till FN och katapultstol.
Hämtar dom Claes Tingvall till Australien kan jag mycket väl tänka mig att dom även publicerar sådana här artiklar....
Har tydligen varit i Australien och predikat - han blev ju nästan tvingad i exil från Sverige.
Han är motståndare till alla fordon som inte har 100 krockkuddar,automatisk skumsprinkler,nödsändare till FN och katapultstol.
Hämtar dom Claes Tingvall till Australien kan jag mycket väl tänka mig att dom även publicerar sådana här artiklar....
- Tramsvalp
- 700cc

- Hoj: Blå TA 650 -02
Det här är knappast bullshit.
Studien är gjord av en japansk forskargrupp, inte en australisk dagstidning.
Studien är publicerad i en välrenommerad vetenskaplig tidskrift, alltså ingen risk för kvällstidningsjournalistik.
Läs sammanfattning här.
Läs vad som krävs för att bli publicerad här.
Erektionsakuten säger: Cirka 35 % av alla män 18-74 år hade någon form av erektionsstörning.
Studien säger: Cirka 70 % av alla motorcyklister 20-59 år hade någon form av erektionsstörning.
Problemet har uppmärksammats bland cyklister:
Studien är publicerad i en välrenommerad vetenskaplig tidskrift, alltså ingen risk för kvällstidningsjournalistik.
Läs sammanfattning här.
Erektionsakuten säger: Cirka 35 % av alla män 18-74 år hade någon form av erektionsstörning.
Studien säger: Cirka 70 % av alla motorcyklister 20-59 år hade någon form av erektionsstörning.
Problemet har uppmärksammats bland cyklister:
Testa dig själv här med samma frågor som studien och erektionsakuten använder (IIEF-5).Ulrik Kvist är överläkare vid andrologiskt centrum på Karolinska universitetssjukhuset. Hans råd är ta besvär som domningar på allvar.
- Det är ju jättebra att motionera och jättebra att cykla. Men är det så att det domnar i penis och att man får svårt med erektionen så ska man vara medveten om att det kan bli permanenta skador av det, säger Ulrik Kvist.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Suzuki DR650SE -97
Suzuki DR650SE -97
-
Klosterdalens stora fasa
- 125cc

Ja det framgick klart att det inte var nån tidnings undersökning - men cykelsadlar är så smala - fan våra sadlar är ju som stolar.
Desutom är risken stor att folk som äger en mc säger till kärringen att dom e impotenta så dom får mer tid över till hobbyn och kan dra på världsturne genom nån öken eller två.
Desutom är risken stor att folk som äger en mc säger till kärringen att dom e impotenta så dom får mer tid över till hobbyn och kan dra på världsturne genom nån öken eller två.
Bravo!!
Klosterdalens stora fasa slår huvet rätt på spiken och uppfattade det subtila. Vill också bara säga att man kan få fram vad man vill via en undersökning. Beror på vem som betalar och vad man vill få fram. Sen hörde jag av en gammal touringräv att man bör stanna var timme för en kortare bensträckare och rast. Voila. Problemet löst.
Klosterdalens stora fasa slår huvet rätt på spiken och uppfattade det subtila. Vill också bara säga att man kan få fram vad man vill via en undersökning. Beror på vem som betalar och vad man vill få fram. Sen hörde jag av en gammal touringräv att man bör stanna var timme för en kortare bensträckare och rast. Voila. Problemet löst.
Tramsvalp skrev:Det här är knappast bullshit.
Läs sammanfattning här.
Problemet har uppmärksammats bland cyklister:Testa dig själv här med samma frågor som studien och erektionsakuten använder (IIEF-5).Ulrik Kvist är överläkare vid andrologiskt centrum på Karolinska universitetssjukhuset. Hans råd är ta besvär som domningar på allvar.
- Det är ju jättebra att motionera och jättebra att cykla. Men är det så att det domnar i penis och att man får svårt med erektionen så ska man vara medveten om att det kan bli permanenta skador av det, säger Ulrik Kvist.
Om nu Erektionsakuten säger så här baserat på en undersökning som dock är något ålderstigen:
Citat:
"Det är vanligare än du kanske tror
Hur många som har erektionsproblem (ED) beror naturligtvis på vilken svårighetsgrad av ED man pratar om och vilken åldersgrupp man tittar på. I den stora studien Sex i Sverige fann man att cirka 35 % av alla män mellan 18-74 år hade någon form av erektionsstörning. Dock var det bara 5 % som hade moderat till svår ED.
Ref. Sex i Sverige - Om sexuallivet i Sverige 1996, Folkhälsoinstitutet 1998:kap 11:pp 199
I en nyligen publicerad studie fann man att nästan 50 % av alla män över 40 år som sökte öppenvårdsläkare hade erektionsproblem. Dessutom fann man att andelen män med ED, samt att svårighetsgraden av ED, ökade med åldern.
Ref: Grover SA et al. The prevalence of Erectile Dysfunction in the PrimaryCare Setting . Arch Intern Med 2006 Jan 23;166(2):213-9
Många av de män som söker till öppenvården söker dock inte hjälp i första hand för sin ED utan för andra åkommor. Kanske för att det känns svårt att diskutera den här typen av problem eller för att man tror att erektionsproblemen är något som kommer med åldern och att det inte går att göra något åt detta.
I de flesta fall har erektionsproblemen en bakomliggande medicinsk orsak. Till exempel kan diabetes och högt blodtryck påverka erektionsförmågan. När man inte kan få erektion är det naturligt att man känner sig otillräcklig i förhållandet till sin partner, något som lätt går ut över hela relationen. Då kan det vara bra att veta att det finns effektiv hjälp att få. Första steget är att själv vilja åstadkomma en förändring, att tro på en förbättring och att söka information och hjälp. Det är det steget du tagit nu!"
Slut citat.
Lägg märke till att man också hänvisar och till en nyare undersökning från 2006 där det visade sig att 50% av alla män över 40 år uppvisade erektionproblem. Problemen ökar sedan med stigande ålder. Och man kan väl tänka sig att det det råder liknade förhållanden med Japaner som den ursprungliga undersökningen handlar om. Lägg också märke till att erektionsakuten också kommit fram till att endast 5% hade medelsvåra till svåra problem.
Även om det inte är direkt bullshit med undersökningen tycker jag man med fog kan fråga sig vilket värde den har och hur allvarligt man ska ta den när andelen män som lider av de här problemen utan att åka MC ändå finns och tydligen är så stort, i det tysta. Och var de bortplockade från undersökningen, vet vi det?
Jag menar så här:
De här männen som deltog i undersökningen kanske skulle ha haft de här problemen ändå men att man nu relaterade dem till just MC-körning. Och vad jag kan se så står det inget om att man tagit sådana hänsyn annat än att man relaterar till en kontrollgrupp. Och om det fanns män som redan lider av de här problemen som deltog i undersökningen fick de kanske ändå tydligare symtom av MC-körningen som då kanske fick hela skulden. Och då är ju grundproblemet ett annat.
Och det här med cyklister där problemen till största delen beror på smala och hårda sadlar som drabbar 5% av dem:
Det är dock bara 5% procent som till viss del tydligen också beror på ovana och felinställda cyklar. Och skulle det nu vara så farligt med att sitta på en sadel så kan man ju tycka att andelen cyklister som drabbas borde vara högre.
Våra sadlar är ju inte på långa vägar att att jämföras med cyklisternas.
Om det är några Mc-åkare som jag tror kan ligga i den största riskzonem torde det väl vara enduro och crossåkare med sina smala sadlar som åker mycket och möjligtvis touringrävar med många mil i sadeln som inte tar pausar.
Om jag går till mig själv så sitter jag inte i sadeln mer än högst 10 mil innan jag tar en bensträckare och befrämjar blodcirkulationen. Förvisso har jag problem med en godartat prostaförstoring vilket är naturlig i min ålder som ger vissa problem, men det relaterar jag inte till någon motorcykel.
Mvh / GeCe
Vete tusan. Kör ju relativt mycket och dessutom under åren brassat runt på dom norrländska tjälskottsvägarna även mycket på sporthoj så, ballarna har levt ett hårt liv.
Trots det så har man hynnit vara hemma mellanåt och lyckats producera fem ungar. Alttså, känner mig definitivt inte som nåt tyåexempel i undersökningen.
Å, andra sidan, har ju som sagt var varit mycket borta, så...hmmmmm??
Trots det så har man hynnit vara hemma mellanåt och lyckats producera fem ungar. Alttså, känner mig definitivt inte som nåt tyåexempel i undersökningen.
Å, andra sidan, har ju som sagt var varit mycket borta, så...hmmmmm??
En och annan har tydligen fått något att fundera över!
Blev påmind om den här strängen idag när jag satt och bläddrade i en gammal MC-tidning.
Det var ett resereportage om en köpt och färdigpakterad och guidad MC-resa i utlandet. Antagligen ganska dyr sådan då det ingick färdiga rutter med hotell och nästan nya och nya motorcyklar. Och följebil naturligtvis som tog hand om packningen och ordnade så att den fanns på hotellrummet när MC-gänget kom fram.
Iallafall hade den enda svensken som var med bland Tyskar och folk från USA bl.a skrivit ett repotage om det här.
Det som anknyter till ämnet var svenskens sätt att beskriva en av de MC-åkande guiderna.
Han skrev så här ungefär:
"Guiderna är erfarna . Mr XX är gammal motorcrossförare. Hade kontrakt med Husqvarna under 10 års tid och WM-tävlade i 250 cc klassen. Sadeln tycks mest vara en onödig extrautrustning på hans hoj. Stående "flyter" han genom kurvorna . Till synes utan ansträngning. Linjevalet verkar göra växling och bromsning närmast överflödig. Förklaringen till åkställningen lyder:
-Tourguider har sin uppsättning yrkesskador. Blodförsörningen till fortplantningsorganen ädlare delar är viktig. Och min fru är fortfarande ung."
Var och en får dra sina egna slutsatser.
Min har jag redogjort för i tidigare inlägg där motocrossförare nämdes.
Blev påmind om den här strängen idag när jag satt och bläddrade i en gammal MC-tidning.
Det var ett resereportage om en köpt och färdigpakterad och guidad MC-resa i utlandet. Antagligen ganska dyr sådan då det ingick färdiga rutter med hotell och nästan nya och nya motorcyklar. Och följebil naturligtvis som tog hand om packningen och ordnade så att den fanns på hotellrummet när MC-gänget kom fram.
Iallafall hade den enda svensken som var med bland Tyskar och folk från USA bl.a skrivit ett repotage om det här.
Det som anknyter till ämnet var svenskens sätt att beskriva en av de MC-åkande guiderna.
Han skrev så här ungefär:
"Guiderna är erfarna . Mr XX är gammal motorcrossförare. Hade kontrakt med Husqvarna under 10 års tid och WM-tävlade i 250 cc klassen. Sadeln tycks mest vara en onödig extrautrustning på hans hoj. Stående "flyter" han genom kurvorna . Till synes utan ansträngning. Linjevalet verkar göra växling och bromsning närmast överflödig. Förklaringen till åkställningen lyder:
-Tourguider har sin uppsättning yrkesskador. Blodförsörningen till fortplantningsorganen ädlare delar är viktig. Och min fru är fortfarande ung."
Var och en får dra sina egna slutsatser.
Min har jag redogjort för i tidigare inlägg där motocrossförare nämdes.
Mvh / GeCe