Tankar kring Long way around

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
ralsbo
50cc
50cc
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 19:49
Answers: 0
Hoj: Honda Crosstourer
Ort: Alingsås
Kontakt:

Tankar kring Long way around

Inlägg av ralsbo »

Har just suttit och kollat på Long way around, med Ewan McGregor och Charlie Boorman. Såg 4 avsnitt under fredagen och 3 under lördagen med ett antal pilsner som sällskap.
När man själv sitter och planerar en liten tur till Norge och undrar hur nära bensinstationerna ligger varandra och var det finns campingplatser man kan sova över på, så drar dessa killar iväg och kör runt jordklotet.
Från England, genom europa och till det laglösa Kazaktsan, till väglösa Mongoliet, upp till Ryssland och på road of bones, över till Alaska, Canada och USA.
Okay, som så många säger..... Dom hade mycket hjälp av följebilar mm, men vadå? Dom åkte ju faktiskt motorcyckel genom alla dessa länder (förutom vissa flodövergångar på road of bones) och följebilarna var ju inte med dom hela tiden.
Jag har kört MC i de flesta Europeiska länderna samt i Marocko och Egypten, men jag kommer inte i närheten av deras äventyr.
Vad jag vill ha sagt med detta? Har ni inte sett denna serie så rekomenderar jag er verkligen att göra detta.
Tänk om man fick ge sig av på en sådan resa som dessa gentlemen fick göra.
Nä, jag får hålla tillgodo med Norge i år, men det är ju inte så dåligt det heller.
Undrar vad KTM tyckte, när dom hade tackat nej till detta äventyr pga att dom inte trodde att killarna skulle klara av det.
Ha de´
Sanny
Användarens profilbild
cumber
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 23:59
Answers: 0
Ort: Varadero -01/Västerås

Inlägg av cumber »

De har gjort ytterligare en tripp, Long Way Down. För er med flexibelt samvete så finns episoderna att tanka ner på nätet.
Användarens profilbild
ralsbo
50cc
50cc
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 19:49
Answers: 0
Hoj: Honda Crosstourer
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av ralsbo »

Även Long way down finns numera i samlingen.
Om samvetet är flexibelt eller inte kan (vill) jag inte svara på, men nu finns hela serien i datorn, redo att kollas på.
Den kommer att avnjutas i helgen tillsammans med ett par goa malt.
Hoppas att den är lika bra som föregående serie.
/Sanny
Användarens profilbild
sabang
Cykel
Cykel
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 10:36
Answers: 0
Ort: Varadero/Jonstorp Nv. Skåne

Inlägg av sabang »

ralsbo skrev:Även Long way down finns numera i samlingen.
Om samvetet är flexibelt eller inte kan (vill) jag inte svara på, men nu finns hela serien i datorn, redo att kollas på.
Den kommer att avnjutas i helgen tillsammans med ett par goa malt.
Hoppas att den är lika bra som föregående serie.
/Sanny
Serien är skitbra men jag tycker att lite av körspänningen försvinner när man har så bra underhålls bilar i följe
Varadero -99
Användarens profilbild
Molof
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 jul 2008, 00:10
Answers: 0
Ort: XL650V -05 / Habo

Inlägg av Molof »

Har med glädje plöjt igenom "Long way round" och har hittils sett två avsnitt av "Long way down".
Tack ralsbo för rekommendationen! :D

//Mats
Användarens profilbild
gs
Cykel
Cykel
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 18:12
Answers: 0
Hoj: Varadero -04
Ort: Halmstad

Inlägg av gs »

Har också njutit av Long Way Round. Är Long Way Down lika bra?
Undrar
Gunnar
Användarens profilbild
cumber
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 23:59
Answers: 0
Ort: Varadero -01/Västerås

Inlägg av cumber »

Jag tyckte inte det. Men det berodde nog på att det blev samma sak liksom. Hade nog varit helt ok om man inte hade sett "Around" först. Kändes lite som en repris, även om länderna skiftar.
Användarens profilbild
ralsbo
50cc
50cc
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 19:49
Answers: 0
Hoj: Honda Crosstourer
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av ralsbo »

Har nu kollat på hela serien Long way Down.
Kan väl hålla med förgående talare om att det känns bekant när man sett Long way round. Det är ju samma upplägg på serien, fast det kändes som att dom hade ännu mer uppbackning på denna resan.
Ändå gillar jag dessa pojkar som far omkring med sina hojar över kontinenterna.
Några grejer som fastnar i minnet efter jag sett serien:
I Italien träffar de ett äldre par i husbil som bjuder på spagetti.
När dom berättar att dom ska åka ner till Kapstaden på motorcykel, säger tanten: Vad trevligt, jag och min gubbe åkte från Kapstaden till Adis Abeba på motorcykel för några år sedan.
Dessa människor körde resan genom Afrika utan några följebilar.
Nästa sak: När dom ligger och kör genom öknen och ramlar och far omkring möter dom en Engelsman på cykel!!
Han cyklar jorden runt utan några följebilar och trampar glatt vidare efter att ha tjenixat på sina landsmän.
Trots detta så gillar jag serien skarpt.
Dom gör ju resor som vi andra bara drömmer om. Följebilar eller inte.
Jag gillar.
/Sanny
Frida
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 21:39
Answers: 0
Ort: Transalp -00 och -99, Stockholm

Inlägg av Frida »

Jag har också just plöjt igenom 1 serien och ångrade djupt att jag sett den....

... Jag ville kunna se den igen från början för den var så bra och var jättesorgsen att den var slut redan :cry:

Dessa 2 hjältar är helt underbara, och har ett så gott sinne så man blir alldeles knäsvag. Dessas leenden gräver sig djupt in i hjärtat.
Fint att se att det finns kändisar som har sin ödmjukhet kvar.

Detta har inspirerat mycket då man själv skall på tur till Italien snart, jag hoppas själv att man kommer möta problem med ett leende, oftast iallafall :wink:

Nu har man iallafall del 2 kvar men man har ju hört att den inte skall vara lika bra,,, säkert tillräckligt för mig... :)
Användarens profilbild
Molof
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 jul 2008, 00:10
Answers: 0
Ort: XL650V -05 / Habo

Inlägg av Molof »

Har nu sett alla avsnitten av "Long Way Down" och håller med cumber och ralsbo att det blev lite av en en upprepning av "Long Way Round", men det var i alla fall god underhållning.

Frida, jag tror inte du kommer att ändra uppfattning om att de är ödmjuka och har ett gott sinne efter att ha sett resten av avsnitten. :)

//Mats
Användarens profilbild
gs
Cykel
Cykel
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 18:12
Answers: 0
Hoj: Varadero -04
Ort: Halmstad

Inlägg av gs »

Så hur får man lämpligast tag på Long Way Down? Köpte Long Way Round på cdon.com men dom verkar inte ha resan söderut.....
Gunnar
Användarens profilbild
cumber
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 23:59
Answers: 0
Ort: Varadero -01/Västerås

Inlägg av cumber »

Touratech har den
http://shop.touratech.se/SE/Catalog/boc ... _engelska/

Discshop har den
http://www.discshop.se/shop/ds_produkt. ... vies&&ref=

Eller så går episoderna att tanka från "den mest kända" pirat-hemsidan.
Användarens profilbild
ralsbo
50cc
50cc
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 19:49
Answers: 0
Hoj: Honda Crosstourer
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av ralsbo »

gs skrev:Så hur får man lämpligast tag på Long Way Down? Köpte Long Way Round på cdon.com men dom verkar inte ha resan söderut.....
Gunnar
Om du kan nöja dig med en anonym DVD-skiva utan fodral så kan du PM:a mig namn och adress så kan jag ordna en kopia till dig.
Den är på AVI format, de flesta dvd spelarna klarar väl det formatet.
OBS inte textad på svenska.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Har också sett Long way around nu i vinter och tyckte också det var sevärt. Kul att se skillnader i kulturer, olika typer av människor. Allt från skjutglada galna ryssar som stolt visade upp sina vapen till Tibetaner med sina hästar bl.a. Och ibland fanns det vägar som var som lerstigar och vattendrag där ingena broar fanns osv. osv. Man skulle inte ha en chans därborta på egen hand att klara sig. Och sen dessa tokiga ryssar med sina gränsposteringar som ska krångla och mutas.

Men det är speciellt en sak jag tänkte på redan i början på filmen när grabbarna förberedde sig och övningskörde med offroad-lärare på sina hojar. Varför dessa stora otympliga BMW R 1200 GS Adventure som har 910/890 i sitthöjd och som fulltankad väger 256 kg. De hade dessutom en del packning med som gjorde hojarna ännu tyngre. De nådde ju knappt inte ned till backen på dessa högbyggen.
Den ena av grabbarna muttrade redan under träningen efter en omkullkörning att hojen var för tung. Och hur många gånger under resan lade de inte omkull sig. Och samma kille medans de ännu var kvar i Asien lovade dyrt och heligt att aldrig mer sätta sig på en offroadhoj.
Men när de kom över till Kanada och kunde åka på asfaltvägar igen då fick man höra att någon av dem säga vilka bra hojar det var. Men jag antar det var någon slags eftergift till BMW som antagligen sponsrat dem rejält.
En TA hade nog varit mer lämpad eller någon mindre encylindrisk maskin typ Dominator eller Yamaha XT 660 kanske. För mig hade nog till och med min TA med packning varit för otymplig många gånger så jag hade nog föredragit en Dominator eller en Yamaha.

Har också Long way down men den sparar jag till nästa vinter.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
sabang
Cykel
Cykel
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 10:36
Answers: 0
Ort: Varadero/Jonstorp Nv. Skåne

Inlägg av sabang »

Har nu läst någonstans att under 2009 görs "Long way up"
Mellan Kap Horn och Californien....
Rätta mig om jag har fel....
Varadero -99
Användarens profilbild
svebbe
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 02 sep 2008, 20:50
Answers: 0
Ort: TA -89 Anderslöv, Skåne

Inlägg av svebbe »

Charlie Boorman försökte sig även på Paris-Dakar med samma kameragäng, men lyckades inte ta sig i mål. Trots det en sevärd rulle även det....ska finnas på DVD. Har sett alla tre rullarna, och Long Way Round är klart bäst. Såg dem under "off-season" och de gjorde det ju inte mindre plågsamt att längta efter våren....
Honda Transalp 1989
Användarens profilbild
HELLMAN
Cykel
Cykel
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:26
Answers: 0
Ort: Varadero-00 Nyköping

Inlägg av HELLMAN »

Hoppas det kommer en long way up!!! :D
Användarens profilbild
HELLMAN
Cykel
Cykel
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:26
Answers: 0
Ort: Varadero-00 Nyköping

Inlägg av HELLMAN »

3582 Art & Entertainment: Books July 21, 2008 People.co.uk have announced that biker stars Ewan McGregor and Charley Boorman are going the Long Way again - for a third TV series.





For_Immediate_Release:


United Kingdom of Great Britain & N. Ireland (Press Release) July 21, 2008 -- According to a report on the People.co.uk website, they will be filmed riding from Cape Horn through South and Central America to California. The show, to be called Long Way Up, is already pencilled in for 2009.

Following the success of 'The Linger Longer: Driving the Trans-Siberian' by twin brothers and UK authors, Simon Raven and Chris Raven, who drove 11,000 from the UK to Vladivostok in a £300 Ford Sierra. Ewan and Charley have been inspired to tackle more of the world's great overland adventures this time heading to South America. The Raven brothers travel comedy 'The Linger Loco: In Search of the Real Carnival', which was published November 2007, pathed the way with a hilarious journey traversing the Trans-Oceanic highway over the Andes and through the Amazon as the brothers went in search of the ultimate carnival, and promises much adventure for Ewan and Charley who will be tackling the death roads of South America by motorcycle on this harcore adventure.

Both the 'Long Way Down', covering their adventures from Scotland to Cape Town, and 'Long Way Round', in which Ewan, 36, and Charley, 41, rode 19,000 miles round the world, are available from Amazon.co.uk and Waterstones, and complement the Raven brothers hardcore travel comedies 'The Linger Longer' and 'The Linger Loco!' for an alternative view on what its like to throw caution to the wind and head off on a hardcore road trip across the planet without the aid of a support team.

According to the people.co.uk, the pals' journeys aid at UNESCO. Charley said: "If people are happy to watch it we are more than happy to do it." Exciting news for all motorcycle fans out there, and if you find you just can't wait maybe the Linger brothers might be able to inspire you to get out there and do it yourself!

To get an insight into the places where Ewan and Charley might find themselves in 2009, 'The Linger Loco!' by Simon Raven and Chris Raven, is available now from all good bookstores and internet retailers.
Skriv svar