Chokens funktion (TA600 87) - Felsökningstips

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
rasmusgran
Barnvagn
Barnvagn
Answers: 0

Chokens funktion (TA600 87) - Felsökningstips

Inlägg av rasmusgran »

Hej alla! Köpte min första Transa i december, och har inte hunnit köra så mycket än. Men nu ska det bli bättring!

När jag köpte den hade chokevajern kärvat fast, säljaren sa att den varit så länge & den startade bra utan choke. Ändå fick jag ett ryck o spraya en massa 5-56 i vajern & lyckades rubba spaken. Den startade ännu lättare med choke (det var kallt!). Dock gick det sedan inte att stänga av choken, viklet ledde till att den gick bluddrigt när den blivit varm. Tog loss & undersökte chokevajrarna, fann att returfjädern på den ena pajat.
Försökte starta utan chokevajrar, men det gick inte alls, kom fram till att choken nog är på om vajern är borta. (tänkte jag rätt?)
Klippte sönder vajern/vajrarna och skruvade tillbaks bara slutändarna i förgasarna, då starta den. Men. Nu är tomgångsvarvet väldigt lågt, den måste passas med gasen för att inte stanna (så var det inte innan), och den smäller i ljuddämparen vid gasavslag.
Där är ett rosthål i ljuddämparen, men den pangade aldrig innan.

Går den för magert? Kan det leda till brända kolvar eller andra problem, eller kan jag köra vidare såhär om jag inte störs av lite smällar ibland?

Mvh Rasmus

http://www.bikepics.com/members/megapyton
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Hoj: Transalp + CBF1000F
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Du skriver att det var kallt ute när du köpte den och att den startade bra utan choke. Troligtvis har choken fastnat i nåt mellanläge, så säljaren har nog kört runt med choken inkopplad hela tiden. En Transalp (och andra hojar också) startar inte utan choke när det är kallt ute.

Pangar den när du kör med ordentligt varm motor också?
Isåfall bör du testa att justera blandskruvarna på förgasarna.
Testa med fabriksinställningen först (nån som vet?)
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
rasmusgran
Barnvagn
Barnvagn

Inlägg av rasmusgran »

Jo, jag börjar väl misstänka väl lite att säljaren kört på halv-choke men med förgasarna felinställda hela tiden. Den pangar när motorn är helt varm. Och är svår att starta kall; gasar jag så dör den, och gasar jag inte är tomgången så låg att den dör också... men efter några försök går det.
Har lånat hem Haynes-manualen från bibblan, ska kolla vad de säger om förgasarinställning.
Och åka till AddeMoto och köpa en ny choke-vajer.
rasmusgran
Barnvagn
Barnvagn

Inlägg av rasmusgran »

Idag har jag testkört lite till i solskenet och kommit fram till att tomgångsvarvet nog inte är för lågt egentligen, bara mkt lägre än innan; ca 1200 v/m när den är varm. När den är kall måste den vaktas lite med gasen, då ligger tomgången på ca 1000 v/m o den stannar ibland. Märkte också när jag tankade idag att den drar mindre soppa nu med den kärvande chokewiren bortplockad, under 0,5 l/mil jämfört med ca 0,65 innan. O då har jag ändå kört den hårdare nu än jag gjorde på de halvhala förvårdagarna innan.

GeCe †
250cc
250cc
Hoj: vingar

Inlägg av GeCe † »

En 87:a ska nog inte dra mer än max 0,5 det gjorde aldrig min med last och passagerare på. 87:an saknar ju de nya modellernas krav på avgasrening. Får du nu bara dit en ny chokevajer så blir det nog ordning på hojen.
Nu kanske smällarna är borta också?
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
rasmusgran
Barnvagn
Barnvagn

Inlägg av rasmusgran »

Har kommmit fram till att jag klarar mej utan choke. Choke-vajer kostar ca 1000 pix. Löjligt. Med lite känsla går det att starta ändå.
Hojen går utmärkt, men det smäller som sagt vid gasavslag. Pang Poff. Men det låter ju rätt kul. Undrar dock om det är något jag borde oroa mej för? Försökte täta lite rosthål i avgassystemet med lagningspasta, men det verkar inte ha gått så bra.

Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Hoj: Blå TA 650 -02

Inlägg av Tramsvalp »

Om du haft isär grejerna så vet du väl hur det ser ut. Passar iaf på att berätta för den som inte vet:
Skruven som håller musörat (handskyddet) och kopplingshandtaget håller även chokehandtaget, och om den är för hårt åtdragen så fastnar handtaget.
- Ta först bort skruven på ovansidan. Under den ser du skruvänden med ett mejselspår i.
- Lossa låsmuttern på undersidan lite, och lossa sen skruven lite och se om chokehandtaget släpper.
- Dra åt låsmuttern (inte så hårt) och kolla att choken känns bra.

Choken är avstängd om vajern är borta. Man ökar bränsletillförseln när man chokar.
Konstruktionen är rätt dum tycker jag. Om inte de små ventilerna går i botten så kan motorn få för mycket soppa. Men returfjädrarna är små och svaga, vajern går i flera krökar, och det finns inget spel i vajern och ska inte heller finnas!
Jag begriper inte hur det ska kunna fungera, så jag filade bort lite plast på handtaget för att få lite vajerspel. :P
Drog också om vajern på ett bättre sätt för att den skulle räcka till mina styrhöjare.
rasmusgran skrev:Hojen går utmärkt, men det smäller som sagt vid gasavslag. Pang Poff.
Kan ju vara nån som försökt kompensera chokefelet med att dra ner lågvarvsskruvarna. Grundinställning är 3 varv ut. Dra dem först lätt i botten medan du räknar varven för att ev kunna återställa dem senare. Skruva sen ut dem 3 varv. Ställ tomgången till 1200 rpm med handskruven på vänstersidan.

Hjälper inte det, så kolla "air cut-off valve". Gummimembran som sitter under ett litet lock på sidan av varje förgasare. Kan behöva bytas ibland.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Tryck i starka pennfjädrar och smörj in me fett om dom gamla rostat sönder.

Jag köpte aldrig vajern utan förseglade ena chockeventilen och lämnade en vajerstump på en av förgasarna som jag använde som choke.

Det funka bra med att få igång motorn med choke på en cylinder , det var väl när det va 10-20 minus den var lite tjurig då bara en av cyllindrarna tände dom första sekundrarna.

Jag har en sån vajer liggande nånstans i en låda - tror nämligen att jag fick en gratis till en africatwin men behövde aldrig byta den - kan du kolla om det är samma kan ja söka nån dag i lådarkivet
rasmusgran
Barnvagn
Barnvagn

Inlägg av rasmusgran »

Tack för svar!

När jag först bara tog bort vajern (med ventilerna) helt var choken fullt på hela tiden, eller hur? Jag ville då försegla chokevajeringången/ventilen på förgasarna för att stänga av choken, men kunde inte komma på något att försegla dem med förutom vajerändarna.

Jag ville ut och köra & var otålig, annars hade det ju varit smartare att försöka olja upp/fetta in och reparera med pennfjäder istf att klippa itu...

Jag klippte av vajern/-arna och lämnade en stump med ventilen och lite vajer kvar, med en baktanke att kanske lösa ev chokebehov ungefär som "Klosterdalens stora fasa". Jag lämnade det så på bägge förgasarna. Fjädern var helt sönderrostad på den ena, där pregade jag in lite silvertejp vid vajeränden så att ventilen skulle pressas på plats (okej, det låter väldigt b, jag inser det... men allt som funkar är bra, väl...?) på andra sidan verkade fjädern vara frisk och stänga ventilen bra.

Om hojen smäller vid gasavslag pga att lågvarvsinställningen ger för lite soppa, är det isåfall skadligt för motorn?
Okej, borde väl bara ta och kolla det egentligen, men känner just nu att om jag börjar skruva mer är risken bara att nåt mer funkar sämre sen... och nu vill jag ha hojen rullande ett tag när det just blivit körväder... :/

Har inte kunnat hitta nån säker info nånstans om huruvida vajern är samma, tyvärr.

mvh Rasmus
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Att hojen smäller kan mycket väl bero på att du haft chokarna lite öppna eller helt öppna.

Den soppamängden som dår får med chokarna öppna är vid varm motor så höga så förbränningen är dålig - sopparester smäller i ljuddämparlinan stället.

Chokefel kan ge vissa skaderisker.

1.Bågen får så mycket soppa så oljefilmen i cylindrarna skadas

2.Du får ansamling av bensin i motorljan - inte bra för lager

3.Ökad soppanota - typ fördubblad.

Gör fulösningen och bottna ena förgasarens chokekolv.
Fixa en penfjäder till den andra och lämna vajerstump som du kan rycka
i om det är kallt.
rasmusgran
Barnvagn
Barnvagn

Inlägg av rasmusgran »

Har kollat tank-kvittona och räknat ut att bränsleförbrukningen sjönk från 0,59-0,62 till 0,44-0,49 liter/mil efter att jag klippte vajrarna. Olika siffror beroende på om jag kört mer motorväg eller långsamma småvägar, samt, antar jag, att jag har plockat av och på kåpglaset samt experimenterat med att bygga på det högre... har bara haft kåplösa hojar innan o aldrig störts av vinden, men på transan blåser det så det dönar... :(
Skriv svar