Jag var ju hos min däckkrängare i dag. Där fick jag en helt annan vinkel på TL med slang.
Jag frågade om han hade någon erfarenhet av det. Svaret blev att "jadå, och jag kan INTE rekommendera det". Nähä

sa jag. "Nej, TL-däck har ett skikt i sig som inte TT-däck har, och det skiktet är räfflat, fullt med små valkar inuti däcket. Och de där valkarna kommer att gnida hål på slangen förr eller senare." Så tog han fram ett TL-däck för att visa, och visst var det så

Och han hade alltså haft ett antal case där det hade hänt. Kände sedan i mitt eget TT-däck, och där var det slätt och fint.
Det där var helt nytt för mig, men det låter plausibelt, trots att våra alpar inte har så överväldigande krafter på bakhjulet, så uppstår ju ändå krafter inuti däcket, så för mig låter det faktiskt lite logiskt. Och punka undviker jag helst efter förra årets erfarenhet, det blev rejält dyrt
Så, för mig blir det i.a.f. inga TL-däck, alltså inga K60, utan jag kör vidare på Mitas tills jag hittar något annat kul att testa

Och, det blir inte heller någon Varadero
Helst skulle man ha de nya fälgarna som t.ex. BMW och Crosstourern bl.a. kommer med, slanglöst med ekrar
Däremot tyckte han inte att det var något bökigare att montera den kombon, men det kanske handlar om maskiner och erfarenhet också...