Tramsvalp skrev:Jobbigt när det händer, men skönt att ha det avklarat, tycker jag.
2002 vurpade jag efter 100 meter på min splitternya Transalp pga snorhala nya däck. Trodde knappt det var sant. Diverse repor + bruten tumme... Bara att dra in hojen i butiken igen, i väntan på att tummen läktes.
Hej, är på G nu igen efter ett år i hojträda. Besiktigar på lördag - håll tummarna.
Jo, till ämnet. jag kanske skrev det i en annan tråd men jag vurpade också för ett par år sedan med min fru's Fazer - ny snorhal baksula! Jag hade lyft på hjulet och skulle ta en sväng för att kolla, senare skulle vi ut på våra hojjar frun och jag. 2 korsningar hemifrån får jag ett helställ på Fazern', snurrar 180 grader och landar på sidan. Axeln fick ta en smäll som kändes i ett år. Ljuddämparen repades förstås på hennes pärla!
Så stor varning för nya däck! En kompis sa; "säkrast är att tokköra på grus en stund innan man drar ut med nedlägg". Däckhandlarna säger konstigt nog inget om detta fenomen! Borde varna varje kund anser jag.
Ha en fin hojsommar!! På lördag hoppas jag vara på rull igen som sagt.