relä?

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
ordonannsen

relä?

Inlägg av ordonannsen »

Borde eller finns det en fillefjonk som styr tiden t.ex. 10 sekunder blinkers istället för att åtminstone som 1/3 inkl. mig glömmer att stänga av blinkers efter svängning där blinkers krävs och skulle man behöva blinka längre så fyller man bara på med en till knapptryckning?
/Flemming...
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: relä?

Inlägg av Stefan »

Det borde ju gå att pilla in ett tidrelä mellan knapp och blinkrelä, men jag vet då inte var man hittar ett dylikt :conf:

Fast, det låter nästan bökigare än att träna ett tag på att komma ihåg blinkern. Och jag är inte bättre, visst händer det att man glömmer av den på :oops: Å andra sidan ser man ju hojar som ligger och blinkar rätt ofta :D

Jag tycker mig ha läst att tillverkare (BMW t.ex. om jag inte missminner mig) har testat lite olika lösningar på den biten, men som jag fattat det har ingen gjort någon större succé?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
ordonannsen

Re: relä?

Inlägg av ordonannsen »

Stefan, tack för dina funderingar, jag tränar och tränar och lite bättre blir det men visst är det lite försmädligt när man kommer på att man "lurats" med blinkers utan att svänga.
/Flemming...
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2361
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: relä?

Inlägg av Ivar »

Honda har ju automatiske blinkersavstängare på sina nya hojer, så visst måste det gå att lösa på not sätt. Om jag inte minns fel har jag sätt not på Ebay. Ska kolla lite igen.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: relä?

Inlägg av Stefan »

Jodå Flemming, jag har i en annan tråd beskrivit en incident jag hade. Kommer nerifrån Bålsta på väg hem, blinkar höger i rondellen före bron, och fortsätter blinka fram mot där avfarten E18 från Stockholm kommer upp från höger och påfart mot Enköping är till höger i samma kors. Det står en tradare där, som ska åt mitt håll, och då jag (utan att veta det) blinkar för att svänga höger mot Enköping, så börjar han ju så klart köra ut framför mig. I sista stund inser han väl vad det handlar om och bromsar, men jag (som inte vet att jag blinkar höger än) blir ju skogstokig och hänger mig på tutan och skakar på skallen när jag tar mig förbi honom. Några hundra meter längre fram får jag plötsligt syn på att jag ligger och blinkar :oops: :oops: *face*

Då var man inte så stöddig heller, hade velat stanna och på något sätt be om ursäkt, men insåg så klart att det inte skulle funka, så det var bara att sticka svansen mellan benen och dra hem som en avlöning :oops:

Det var på förra hojen med synnerligen diskreta indikatorlampor, på nuvarande Alpen syns de i alla fall mycket bättre *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6178
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: relä?

Inlägg av Fibern »

Finns, om inte minnet sviker, någon som provat fästa två små lampor i överkant på rutan. En för höger resp. vänster blinker. Då har man dessa i blickfånget och glömmer inte så lätt av att stänga av.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 683
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: relä?

Inlägg av Jan-Olov »

Vill du bygga själv så kolla http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... dul-p87314" onclick="window.open(this.href);return false;
Sedan måste du klura ut resten.
jan-Olov
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: relä?

Inlägg av Stefan »

Jaa, något dylikt var jag inne på, mellan blinkerknapp och relä. Men jag TROR det går att få fatt i något motsvarande som ett färdigkapslat relä också (ELFA?).

Känns dock lite overkill för egen del :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
ordonannsen

Re: relä?

Inlägg av ordonannsen »

Tack för alla goda råd och beskrivningar.
Stefan, imponerande ödmjukhet att berätta så ärligt om hur övertygande vi kan intala oss själva att "vi minsann inte är ute och cyklar", jag känner igen mig allt för väl i din beskrivning av hur det kan vara i trafiken när vi är ute och far, insiktsfullt.
Viktig lärdom att kunna se sig själv i ett rimligt perspektiv och inte tro att man svävar ovanför och alltid är felfri, tack för den bjudningen.
/Flemming...
Skriv svar