Centralstöd Tralsalp 600

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
buppen
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 11:11
Answers: 0

Centralstöd Tralsalp 600

Inlägg av buppen »

Är det nån som vet om man får av fram respektive bakhjul med ett centralstöd påsatt. Var hos Honda i Gbg igår och testade att få upp den med ett cross depåstöd men den var för hög och mosade kåpan under.Har ej plats till Mc Lyft då jag bor i City men behöver få upp den och serva osv.
Nån som har tips/eller har ett beg centralsdöd liggande?
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

En liten billig garagedomkraft funkar bra tillsammans med hojens sidostöd.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82774

För att få upp bakhjulet, sätt domkraften under högra centralstödsfästet, och hojen kommer att tippa upp på sidostöd och framhjul.
För att få upp framhjulet, ta bort plastkåpan och sätt domkraften under ramröret.
Lägg en plankstump under sidostödet så lutar inte hojen så mycket.

Centralstöd lyfter bakhjulet. Med t.ex en vattendunk på pakethållaren lyfter det framhjulet. :)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
buppen
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 11:11
Answers: 0

Inlägg av buppen »

Tack för svaret Tramsvalp. Du verkar ha koll på allt rörande Transalpen.Låter lite bekvämt med centralstöd för lite service och så.
Hade ett beg centalstöd på g till 650, passar detta eller är det speciellt till 600? Förstått att Hona Org är dyrt men har nån testat Swemo-Tech variant.

Hälsningar Buppen
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

buppen skrev:Tack för svaret Tramsvalp. Du verkar ha koll på allt rörande Transalpen.
Det är nog att ta i, men tack ändå :)
buppen skrev:Hade ett beg centalstöd på g till 650, passar detta eller är det speciellt till 600?
Tvivlar på att det passar. Är nästan säker.
Fö stavas det SW-MOTECH (lättare om man ska googla) ;)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6177
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

Har en utvecklad teknik med garagedomkraft. Använder en gängstång med lagom diameter för hålen till c-stödet. Stången är ca. 45-50 cm lång.
Trär in den i hålen så att mesta delen sticker ut på höger sida. Placerar en pallbock, i lägsta läget, ungefär 20 cm från sidan på hojen. Sätter domkraften på motsvarande sida, och om man vill kunna starta motorn och testköra kedjan el. dyl. så placerar man den precis innanför sidostödet, så går det att fälla in sedan. Sedan är det bara att lyfta tills bakhjulet lättar. Enkelt att smörja kedjan t.ex.
Ska försöka komma ihåg att fota nästa gång och lägga in bilder.
Har provat att skaka i hojen och den verkar stå stadigt.
Även ett armeringsjärn går använda, men har tendens att böja sig lite.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Fibern skrev:Har en utvecklad teknik med garagedomkraft. Använder en gängstång med lagom diameter för hålen till c-stödet. Stången är ca. 45-50 cm lång.
Trär in den i hålen så att mesta delen sticker ut på höger sida. Placerar en pallbock, i lägsta läget, ungefär 20 cm från sidan på hojen. Sätter domkraften på motsvarande sida, och om man vill kunna starta motorn och testköra kedjan el. dyl. så placerar man den precis innanför sidostödet, så går det att fälla in sedan. Sedan är det bara att lyfta tills bakhjulet lättar. Enkelt att smörja kedjan t.ex.
Ska försöka komma ihåg att fota nästa gång och lägga in bilder.
Har provat att skaka i hojen och den verkar stå stadigt.
Även ett armeringsjärn går använda, men har tendens att böja sig lite.
haha, smart... skön ide! Varför har man inte tänkt på detta?!? Nästan längtar till att få pröva :)

Annars har man ju alltid balanserat på sidostödet, lite spännande förståss :)

Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6177
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

V Saarela skrev:
haha, smart... skön ide! Varför har man inte tänkt på detta?!? Nästan längtar till att få pröva :)

Annars har man ju alltid balanserat på sidostödet, lite spännande förståss :)
Roligt om man kan bidra med nåt nyttigt, och inte bara dra fördel av forumet :)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6177
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

Och så kan det se ut. Använde ett 15-16 mm armeringsjärn. Tillräckligt styvt om man inte ställer pallbocken mer än 10 cm från fotstödet.
Om ni har sk. pad på domkraften så råder jag att ta bort den och istället låta stången ligga i urgröpningen på domkraften.
Första bilden visar vänster sida sett framifrån, och nr. två höger bakifrån.
Lycka till.
Bild
Bild
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Inlägg av Stefan »

Snyggt!
Enkelt och med grejer man har hemma, eller kan skaffa för jättesmå pengar. Elegant rent av :D
Mvh /Stefan
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6177
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

Lite skrapmärken kan uppstå på sidostödet, men sånt är ju lätt att måla över den dag man ska sälja. 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar