Død TA
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- rolfmm
- 50cc
- Inlägg: 79
- Blev medlem: tis 11 jun 2013, 20:29
- Hoj: Transalp XL600V -97
- Ort: Billingsfors, Dalsland
Død TA
Tok en sväng till kusten i finväderet idag. Efter en stopp med glass och kaffe var TA:n död! Ingen lamper ljuser, inget liv när jag vrider om tänningsnycklen. Frugan fick köra en o en halv timme och hämta mig. Och i morgon blir det bärgning med släpkärra. Vad bör jag kolla först? Var ska jag börja felsöka?
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Død TA
Precis så där uppförde sig min Varadero när statorn hade pajat. Gick bra att köra den så länge den var igång, men eftersom den bara förbrukade ström och inte laddade nåt så var batteriet tomt efter en tid. Var ute och körde i tre timmar utan problem, stannade för en liten pinkning och se då var hojen helt död. Bara ett litet klick när jag tryckte på startknappen..
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- rolfmm
- 50cc
- Inlägg: 79
- Blev medlem: tis 11 jun 2013, 20:29
- Hoj: Transalp XL600V -97
- Ort: Billingsfors, Dalsland
Re: Død TA
Vad/var är statorn?
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1196
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: Død TA
Statorn går att mäta med multimeter om den är ok.
Hogge
Hogge
- rolfmm
- 50cc
- Inlägg: 79
- Blev medlem: tis 11 jun 2013, 20:29
- Hoj: Transalp XL600V -97
- Ort: Billingsfors, Dalsland
Re: Død TA
Det är faktisk inte mer information att komma med. Allt funkade klockrent, inga symptom på nån ting fel. Stannar och stänger av motoren - 15 min senare finns det inte liv. Har nu hämtat hojen och ska kolla lite mera i morgon. Alla säkringar vid tändningslåsen är ok. Finns det säkringar nån annan plats?
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Død TA
Har du kollat "dödarknappen bredvid gasrullen?
Då jag aldrig använder den vid stopp, blir jag lika ställd varje gång (ett par ggr per år) hojen är död när jag ska igång. Den kommer jag tydligen åt av misstag lite då och då.
För övrigt tror jag inte på generatorfel. Hade du lyset intakt innan stoppet? Börja dock med att mäta batteri/ladda. Titta vid batteripoler till exempel. Huvudkabel till tändlås etc. Tändlås kan ju också fallera om än ovanligt.
Och som sagt, ge oss all tänkbar information.
Då jag aldrig använder den vid stopp, blir jag lika ställd varje gång (ett par ggr per år) hojen är död när jag ska igång. Den kommer jag tydligen åt av misstag lite då och då.
För övrigt tror jag inte på generatorfel. Hade du lyset intakt innan stoppet? Börja dock med att mäta batteri/ladda. Titta vid batteripoler till exempel. Huvudkabel till tändlås etc. Tändlås kan ju också fallera om än ovanligt.
Och som sagt, ge oss all tänkbar information.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- rolfmm
- 50cc
- Inlägg: 79
- Blev medlem: tis 11 jun 2013, 20:29
- Hoj: Transalp XL600V -97
- Ort: Billingsfors, Dalsland
Re: Død TA
Om dödarknappen är av får jag fortfarande ljus i instrumenter och rödt o grönt ljus för oljetryck o neutral. Batteriet är full-laddat, batteripoler är helt rena o fina. Siden det hände så plötslig är min teori att det är tändningslåset som är kass. En som kan mycket mera än mej ska kolla lite i kväll. Jag återkommer med "facit"....
- rolfmm
- 50cc
- Inlägg: 79
- Blev medlem: tis 11 jun 2013, 20:29
- Hoj: Transalp XL600V -97
- Ort: Billingsfors, Dalsland
Re: Død TA
Uppdatering:
Nu står den på Honda-lasarettet i Karlstad med tid för läkarvård neste vecka. Återkommer med facit då
Nu står den på Honda-lasarettet i Karlstad med tid för läkarvård neste vecka. Återkommer med facit då
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Død TA
Lycka till
En operation på Honda-Lasarett, kan ju bara bli bra
En operation på Honda-Lasarett, kan ju bara bli bra
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Død TA
Best of luck Håller tummarna för att det inte blir så mycket
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- rolfmm
- 50cc
- Inlägg: 79
- Blev medlem: tis 11 jun 2013, 20:29
- Hoj: Transalp XL600V -97
- Ort: Billingsfors, Dalsland
Re: Død TA
Då var facit klar; Batteriet var slut. Obelastad gav det 12V+ mens belastad var det lik noll.....
Men nu är den frisk igen
Men nu är den frisk igen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Død TA
Roligt att höra att det var ett enkelt, om än kanske kostsamt fel. Fast tvingas till verkstad och felsökning blir ju fort mycket dyrare.
Hit the road Rolf.
Hit the road Rolf.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- rolfmm
- 50cc
- Inlägg: 79
- Blev medlem: tis 11 jun 2013, 20:29
- Hoj: Transalp XL600V -97
- Ort: Billingsfors, Dalsland
Re: Død TA
Ja, det fick bli 1500:- för felsökning, batteri, arbete - men hur skulle jag belastningsprova ett batteri....?
Sånn är livet.....
Sånn är livet.....
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Død TA
Ja ibland får man bita i det sura
Men huvudsaken är ju trots allt, att hojen fungerar igen, som den skall
Men huvudsaken är ju trots allt, att hojen fungerar igen, som den skall
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Død TA
rolfmm skrev: men hur skulle jag belastningsprova ett batteri....?
@Rolfmm - Mät spänningen över batteripolerna, med batteriet inkopplat, med och utan motorn igång. Med motorn igång (och kanske lite över tomgångsvarv), bör den ligga på åtminstone över 13 volt, optimalt ska visst vara 13,7 volt.
Kolla också hur mycket spänningen i batteriet dippar när du startar hojen. Ett friskt batteri ska inte gå under 12V
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse