Så här säger man i reklamen:
"Vilken olja som passar bäst till din Honda har ju alltid varit ett kärt diskussionsämne". Nu drar vi ett streck i debatten och presenterar vår egna olja - av Honda för Honda.
Hondas egen olja för moderna fyrtakts MC motorer – speciellt lämplig för de våta kopplingar som sitter i våra mc-motorer. Viskositeten är 10W30 vilket gör att motorn löper lättare – det ger en sänkt bränsleförbrukning och ger dessutom motorn högre effekt. Special formula konstruerad av Honda, för Honda – dessutom till ett vettigt pris!"
Vettigt pris ja - Om 135 kr är ett vettigt pris som tydligen är riktpriset enligt hemsidan återstår väl att se.
Men nyfiken som jag är var jag tvungen att besöka min lokala Hondaåterförsäljare och fråga vad det var för slags olja. Mekanikern som jag talade med berättade att det var en ren mineralolja som skulle fungera lika bra i allt från crossmaskiner till högpresterande och högvarviga racemaskiner.
Till skillnad mot syntetoljor som innehåller tillsatser som slits ut så innehåller Hondas olja inga tillsatser och därför skulle den vara bättre och klara de rekommenderade bytesintervallerna. En syntetolja skulle bara vara bättre så länge den var ny och tillsatserna intakta.
Ställer mig frågan om man ska våga tro på det där?
Är det någon annan som också ställt sig den frågan?