Hej!
När jag kollade batteriet så var det nästan urladdat, när jag kollade laddningen på mc så ibland gav den 12,2 volt och ibland 13,6 kan det vara regulatorn
tacksam om någon har ett bra svar.
Janne i Vika,
Laddning transalp 600 w
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Laddning transalp 600 w
Den bör väl, om jag inte har fel, obelastad ge en konstantspänning på minst 13,5 v. Svajningen kan nog bero på regulatorn.
Ett tips är att du ringer en bosch eller annan el-serviceverkstad och frågar om just detta.
Sen delar du med dig av resultatet.
Ett tips är att du ringer en bosch eller annan el-serviceverkstad och frågar om just detta.
Sen delar du med dig av resultatet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Laddning transalp 600 w
Hvornår lader den 12,2 V og hvornår lader den 13,6 V?
Normal ladning er omkring 12,5 V i tomgang og mellem 13,5 og 14 V med 2 - 3000 omdrejninger, så som sådan lyder det jo ikke helt forkert.
Tror mere det er dit batteri der er dårligt. Kan du lade det helt op med en lader?
Normal ladning er omkring 12,5 V i tomgang og mellem 13,5 og 14 V med 2 - 3000 omdrejninger, så som sådan lyder det jo ikke helt forkert.
Tror mere det er dit batteri der er dårligt. Kan du lade det helt op med en lader?
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Laddning transalp 600 w
Jo jag menade naturligtvis vid jämnt varvtal, till exempel 4000rpm.obelastad ge en konstantspänning på minst 13,5 v
Svajar den vid varvtal mellan tomgång och högvarv, då är det ju naturligt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- Barnvagn
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tis 28 feb 2012, 09:05
Re: Laddning transalp 600 w
Nu har jag bytt regulatorn och nu laddar den som den ska.
Tacksam för svaren jag fick.
Janne
Tacksam för svaren jag fick.
Janne
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Laddning transalp 600 w
Okej. Bra att kunna lägga till "arkiven" ifall någon fler råkar ut för liknande problem.
Har man en maskin utan batteri, så ryker glödlamporna, rent bokstavligt. Batteriet fungerar som "dämpare". Jag hade en skoter utan batteri och var ute i mörker, då plötsligt det blev dagsljus. Sen kolsvart. Bytte lampa i strålkastaren, hann 50 meter och samma sak igen. Då levde regulatorn rövare och blev utbytt.
Har man en maskin utan batteri, så ryker glödlamporna, rent bokstavligt. Batteriet fungerar som "dämpare". Jag hade en skoter utan batteri och var ute i mörker, då plötsligt det blev dagsljus. Sen kolsvart. Bytte lampa i strålkastaren, hann 50 meter och samma sak igen. Då levde regulatorn rövare och blev utbytt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Laddning transalp 600 w
Regulatorn var ett spöke på några hondamodeller fram till 2005-2006, VTR maskinerna hade problem med dessa. Jag har en i reserv som jag tänkte montera på min vtx, men den passade inte riktigt, så jag sparar den ifall det blir nåt knas med nån av hyndorna
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
- mickekling
- Nyfödd
- Inlägg: 1
- Blev medlem: tis 01 sep 2020, 14:10
- Hoj: Transalp XL600V-98
- Ort: Fagersta
Re: Laddning transalp 600 w
Hej.
Jag har en Transalp XL600V 1998 som verkar ladda dåligt, den orkar inte hålla igång GPSn.
Det jag har lyckats luska fram är att mäta Statorns resistans mellan alla tre polerna, och dessa ligger på 0,3 (när jag dragit från instrumentets egen resistans), och detta ligger inom gränsvärdena 0,1-1,0 såvitt jag kan se. Vidare har jag mätt volt-talet ut från Statorn, och mellan alla tre polerna ligger värdet på 12v (vid tomgång) och ökar vid gaspådrag. Till sist mätte jag batteripolerna när motorn är på, och vid tomgång ligger värdet på 12,5v och vid 5000rpm ökar det till 13-13,5v.
Min gissning är att ladd-regulatorn är paj, men vad tror ni andra?
/Micke
Jag har en Transalp XL600V 1998 som verkar ladda dåligt, den orkar inte hålla igång GPSn.
Det jag har lyckats luska fram är att mäta Statorns resistans mellan alla tre polerna, och dessa ligger på 0,3 (när jag dragit från instrumentets egen resistans), och detta ligger inom gränsvärdena 0,1-1,0 såvitt jag kan se. Vidare har jag mätt volt-talet ut från Statorn, och mellan alla tre polerna ligger värdet på 12v (vid tomgång) och ökar vid gaspådrag. Till sist mätte jag batteripolerna när motorn är på, och vid tomgång ligger värdet på 12,5v och vid 5000rpm ökar det till 13-13,5v.
Min gissning är att ladd-regulatorn är paj, men vad tror ni andra?
/Micke
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Laddning transalp 600 w
Laddströmmen bör ligga på mellan 13,5 och 15,5 vid 5000 varv.
Det kan vara regulatorn, men inte heller statorn går fri från misstankar.
Det kan vara regulatorn, men inte heller statorn går fri från misstankar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM