@Nysse
Ja, det var så jag också trodde att jag skulle hitta rätt men det är bara det att det finns ingen lambdasond där den ska sitta enligt bilden i Haynes-boken, på den rördel som går tvärs under hojen. Ingen lambdasond. Ingen bultad skyddshylsa. Ingen pluggad svetsmutter. Inte ett spår av att där ens har suttit något tidigare. Det ser inte heller ut som att röret är kapat och en ny bit ditsvetsad. Märkligt var ordet!
Enda vettiga förklaringen är väl att i alla fall den delen av systemet inte är original utan utbytt av någon tidigare ägare.
Däremot är jag hyfsat säker på att det är den svarta kontakten som syns på min bild som är den där lambdasonden borde vara ansluten. Skulle bara vilja ha det bekräftat av någon som gjort den här "operationen" och känner igen det bilden visar.
Funderingar...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 125cc
- Inlägg: 200
- Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
- Hoj: Varadero XL1000-04
- Ort: Varekil
- Kontakt:
Re: Funderingar...
Hittade följande (fr 2011) på ett engelskt forum:
"well this is a bit odd. got the sensor eliminator, and was going to put it in this morning, but it appears my varadero doesnt have one! the socket the sensor plugs into is there under the tank, but empty...... and to check i went all over the exhaust, nada."
"well finally got some info from hondaUK, many 03-06 varaderos never had catalytic converters fitted on build, so no cats=no O2 sensor."
Därmed är det väl så att min hoj inte heller har fått någon cat från fabrik. Undrar hur det kommer sig?
"if i dont have an O2 sensor i dont need an eliminator, do i?"
Han fick aldrig något svar. Är det någon här som vet hur det funkar?
Jag vet inte men spontant känns det ju som att om hojen aldrig haft cat så "vet" den inget annat heller och då lär väl en eliminator inte göra någon skillnad. Fast å andra sidan, det är kanske just därför den beter sig som den gör på lågvarv/fart för att cat, och därmed lambdasond, saknas. Frågan är ju om mjukvara/elektronik är anpassad för avgasrening eller inte.
EDIT:
Hittade ett annat forum där han ställt samma frågor och där hade han fått följande svar.
"Cats and 02 sensors were fitted when the Vara was face lifted in 2007. If you have faired in rear indicators and updated dash you probably have Cats and 02 sensor."
"well this is a bit odd. got the sensor eliminator, and was going to put it in this morning, but it appears my varadero doesnt have one! the socket the sensor plugs into is there under the tank, but empty...... and to check i went all over the exhaust, nada."
"well finally got some info from hondaUK, many 03-06 varaderos never had catalytic converters fitted on build, so no cats=no O2 sensor."
Därmed är det väl så att min hoj inte heller har fått någon cat från fabrik. Undrar hur det kommer sig?
"if i dont have an O2 sensor i dont need an eliminator, do i?"
Han fick aldrig något svar. Är det någon här som vet hur det funkar?
Jag vet inte men spontant känns det ju som att om hojen aldrig haft cat så "vet" den inget annat heller och då lär väl en eliminator inte göra någon skillnad. Fast å andra sidan, det är kanske just därför den beter sig som den gör på lågvarv/fart för att cat, och därmed lambdasond, saknas. Frågan är ju om mjukvara/elektronik är anpassad för avgasrening eller inte.
EDIT:
Hittade ett annat forum där han ställt samma frågor och där hade han fått följande svar.
"Cats and 02 sensors were fitted when the Vara was face lifted in 2007. If you have faired in rear indicators and updated dash you probably have Cats and 02 sensor."
-
- 1200cc
- Inlägg: 6183
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Funderingar...
@MrH
Kan det vara så att din Varadero är importerad? Vissa länder införde avgasrestriktioner senare än Sverige.
Kan det vara så att din Varadero är importerad? Vissa länder införde avgasrestriktioner senare än Sverige.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 125cc
- Inlägg: 200
- Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
- Hoj: Varadero XL1000-04
- Ort: Varekil
- Kontakt:
Re: Funderingar...
@Fibern
Nej, det är inte importerad.
Nej, det är inte importerad.
Re: Funderingar...
@MrH
Jag tror att det är så som det står på det Engelska forumet. Din har inte katalysator och då borde inte elektroniken för det finnas heller. Vilket innebär att du behöver ingen O2 eliminator. Om du redan har en, plugga in den och testa.
Jag har sökt på forumet då jag har för mig att Skye skrivit om detta, men jag hittar inget.
Jag tror att det är så som det står på det Engelska forumet. Din har inte katalysator och då borde inte elektroniken för det finnas heller. Vilket innebär att du behöver ingen O2 eliminator. Om du redan har en, plugga in den och testa.
Jag har sökt på forumet då jag har för mig att Skye skrivit om detta, men jag hittar inget.
Serendipity
-
- 125cc
- Inlägg: 200
- Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
- Hoj: Varadero XL1000-04
- Ort: Varekil
- Kontakt:
Re: Funderingar...
@Nysse
Känns logiskt att hojen inte "vet" vad en lambdasond är i och med att där inte finns någon, men samtidigt blir jag lite fundersam över hur det kommer sig att där finns en kontakt till något som införs först fyra år senare. Det känns inte logiskt!
Visst kan jag plugga i och testa vad som händer, men frågan är om jag får loss den igen utan att ta loss hela tanken om det skulle visa sig bli skit. Trycka i = något så när enkelt. Ta loss = ett smärre hel-ete!
Får väl kika i mina gömmor och se om jag har något 330-motstånd och löda på två terminalstift och plugga i kontakten. Dom klickar ju inte fast i kontakthuset.
Känns logiskt att hojen inte "vet" vad en lambdasond är i och med att där inte finns någon, men samtidigt blir jag lite fundersam över hur det kommer sig att där finns en kontakt till något som införs först fyra år senare. Det känns inte logiskt!
Visst kan jag plugga i och testa vad som händer, men frågan är om jag får loss den igen utan att ta loss hela tanken om det skulle visa sig bli skit. Trycka i = något så när enkelt. Ta loss = ett smärre hel-ete!
Får väl kika i mina gömmor och se om jag har något 330-motstånd och löda på två terminalstift och plugga i kontakten. Dom klickar ju inte fast i kontakthuset.