Ja du @Ralf-Fin, jag har en story från ca 10 år sedan, som kan liknas vid din.
Detta kan ha varit 2006, i alla fall sen-sommar och ett valår.
Det var en söndagsafton på jobbet, inför en tolvtimmars-natt som detta hände. Klockan var ungefär tio på kvällen, när det kom två herrar spankulerande i maskinhallen på PM1, iklädda besökshjälmar. Ingen reagerade särskilt på det, då det händer då och då att anställda visar någon anhörig runt på fabriken, på just helger. Möjligen att klockslaget verkade aningen sent.
Nåväl, de två kom in i maskinförarcentralen och då visade det sig att det var fackordföranden som hade norrbottens dåvarande socialdemokratiska landstingsrådet i släptåg. Tilläggas kan att jag har väldigt lågt förtroende för politiker. Oavsett partifärg och ju högre politikerna står, desto mindre litar jag på dem.
Dom kom in och hälsade. Jag brukar inte bry mig om diverse höga potentater som med jämna mellanrum visas runt på anläggningen, men denna gång blev jag rätt så irriterad.
Så jag vände mig mot besökarna och sa;
-Jaså, det är till att åka runt och fiska röster nu när det snart är val. Mellan valåren ser man aldrig till någon folkvald, men nu duger vi tydligen. Annars behövs vi minsann inte. Det skulle inte vara helt fel att ni visade lite intresse för oss "vanliga" emellanåt.
(jag var ytterst nära att säga "era arbetsgivare" men höll inne det, vilket var bra för jag vill inte ha någon koppling till dem)
Han rådet harklade sig lite och svarade;
-Ja...jo, det har du nog lite rätt i....och jag tror faktiskt han rodnade lite.
Sen vände jag mig mot min operatörs-plats och intresserade mig åter
djupt i returfiber-avdelningen, som var mitt ansvar och kände mig med all rätt