Jag är 173cm...passar Varadero mig?
Jag är 173cm...passar Varadero mig?
Hej,jag är 173cm kort...passar Varadero mig?
Re: Sänkningssats Varadero
hej hej. Jag är 174 cm kort och för mig funkar det fint. Man bör kanske ha hyffsade proportioner i kroppen. Har man "taxben" blir det kanske svårt. Ta på dig MC-stövlar och traska in till en återförsäljare och testa. Ställ dämparen på low (soft)
Re: Jag är 173cm...passar Varadero mig?
Det här med höjd på hojen är ju lite knepigt. Offroadhojarna är ju ofta jäkligt höga, men är ganska olämpliga i trafiken om man måste stanna ofta vid köbildning osv.
Tänk bara på vad som händer då det lutar lite och är ojämnt då man vill stanna tvärt och kanske inte kan välja plats. Jag tycker nog att vid stillastående så skall man kunna ha bägge fotsulorna i backen så man har lite reserv. Inte kul med bara tåspetsarna att stödja sig på med passagerare och lite last.
Men till många hojar finns det lägre dynor, man kan släppa ner hojen på framgaffeln några cm och ev släppa ner fjädringen bak
Tänk bara på vad som händer då det lutar lite och är ojämnt då man vill stanna tvärt och kanske inte kan välja plats. Jag tycker nog att vid stillastående så skall man kunna ha bägge fotsulorna i backen så man har lite reserv. Inte kul med bara tåspetsarna att stödja sig på med passagerare och lite last.
Men till många hojar finns det lägre dynor, man kan släppa ner hojen på framgaffeln några cm och ev släppa ner fjädringen bak
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Det behövs inte mer än någon decimeter lutning i sidled förrän en hög Allroandhoj speciellt med passagerare blir väldigt, väldigt tung. Lade omkull mig ett par ggr i trafiken ifjol med passagerare vid stoppar sen fick jag inte med mig denna passagerare något mer och insåg att det var dags att sälja min favohoj TA:n sen många år. Är 170 med ganska korta ben. Åker nu "vanlig" landsvägs-hoj och det är skillnad som natt och dag när det gäller tyngdpunkt och hanterbarhet.
Tyvärr är köregenskaperna och komforten på sämre underlag och grusvägar inte jämförbara.
Tyvärr är köregenskaperna och komforten på sämre underlag och grusvägar inte jämförbara.
Senast redigerad av GeCe † den fre 20 aug 2010, 02:24, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Det finns ju sänkningssatser till ett flertal hojar. Tror Lelles MC har en sats till Varadero. Då bibehåller man ju fjädring och komforten på tidigare nivå
Finns till Transalpen också!Olle Å skrev:Det finns ju sänkningssatser till ett flertal hojar. Tror Lelles MC har en sats till Varadero. Då bibehåller man ju fjädring och komforten på tidigare nivå
Men hojarna, speciellt on-offroad blir anskrämligt fula och sen påverkas köregenskaperna negativt så det kändes inte som något alternativ för mig. Hellre då byta hoj men det finns inte mycket för mig att välja på i det segmentet. BMW utan BMW-motorer har jag inte något förtroende för efter att ha testat skarpt.
Senast redigerad av GeCe † den tis 17 aug 2010, 14:45, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh / GeCe
Vad är egentligen fulhet på en hoj? Antingen skall man använda den och den skall då vara funktionell till sitt värv.
Att köregenskaperna kan bli sämre på en offroadhoj med sänkning är nog bara i extremfall på mycket dåliga stigar med väldigt djupa gropar. På belagd landsväg bör hojen bli lite mera snabbstyrd i kurviga partier om man åker fort.
Jag har ju erfarit att det är väldigt många som sätter det vackra först speciellt de som har kromslädar och tar det som ursäkt för att bara glida lite lungt.
Att köregenskaperna kan bli sämre på en offroadhoj med sänkning är nog bara i extremfall på mycket dåliga stigar med väldigt djupa gropar. På belagd landsväg bör hojen bli lite mera snabbstyrd i kurviga partier om man åker fort.
Jag har ju erfarit att det är väldigt många som sätter det vackra först speciellt de som har kromslädar och tar det som ursäkt för att bara glida lite lungt.
Såg en KTM som var sänkt och liknande en havande padda och det är fult tycker jag t.ex.Olle Å skrev:Vad är egentligen fulhet på en hoj? Antingen skall man använda den och den skall då vara funktionell till sitt värv.
Vad man tycker är naturligtvis individuellt och jag tillåter mig att tycka att cyklar i huvudsak ska vara i orginalskick med bibehållna köregenskaper som de är tänkta för från början. Byter hellre hoj. Sen gör det ju inte ont om cykeln ser snygg ut heller och det tycker väl de flesta bikers vare sig det är kromslädar eller något annat. Sen tycker jag om att glida lugnt nuförtiden då jag tvingas vara rädd om en trasig axel som hindra mig från att pressa motstyrning hela tiden så det kan finnas många skäl till att vara en glidare. Om jag inte hade min dåliga rygg som hindrar skulle det kanske blivit en kromsläde istället då jag gillar stuket och inte rädd för att putsa. Smaken är bekant som baken och det är väl upp till var och en att köra vad man trivs med.
I Transalpen fall är kostnaden för en sänkningssats väldigt stor, c:a 3500 kr om jag inte minns fel då sidåstödet ingår vilket är ihopbyggd med fotpinnen och elkontakt. Ville heller inte göra om orginalstödet då jag vill att sakerna ska gå att återställa i orginalskick, och vara det också för att bibehålla värdet på hojen inför en ev. försäljning.
Off topc!
( I mitt fall var det också så att cykeln gav mig väldiga ryggbesvär pga av den låsta körställningen vid långturer som också påverkade beslutet att byta hoj. Borde egentligen bytit tidigare pga av ryggbesvären men trivdes så förbaskat bra med TA:n förövrigt så istället bet jag ihop och plågade mig dumt nog kan jag tycka idag. TA 600 kommer trots detta alltid att förbli min favohoj pga dess allroandkvaliter som även tillät lite skogskörning på bättre stigar och urusla vägar.
Men idag kör jag obehindrat långa sträckor utan besvär med nöjd passagerare bak som dessutom påstår hon sitter 10 ggr bättre på Touringjärnet än på Transalpen även om hon aldrig klagade på komforten hos TA:n. Touringjärnet är en Suzuki GSX 1400 nakenhoj med liten ruta som är tung men betydlig smidigare än TA:n att hantera tack vare låg tyngdpunkt fast man får tänka på hur man parkerar så man inte får baxa cykeln bakåt i motlut men det besväret tar jag gärna för den övriga komfortens skull. 90km/h vid 2600 r/m på 6:e växeln och ett vridmoment i klass med en HD, stabiliteten på landsväg och kanske också den förvånade smidigheten på kurviga vägar pga av det välbalancerade chassit.
Har också skaffat en liten smidig och billig Yamaha XJ600 som jag använder till vardags då jag saknar bil om vardagarna för ensam körning på kortare avstånd och som också går att ha passagerare på. )
Senast redigerad av GeCe † den fre 20 aug 2010, 02:26, redigerad totalt 2 gång.
Mvh / GeCe
Tråden verkar ha spårat ur. Jag vill bara ge frågeställaren tips på hur en trevlig hoj kunde bli användbar för honom.
Spårat ur kanske men fäller man sådana uttalande på nätet titt som tätt får man nog finna sig i att få mothugg förr eller senare. Det kanske inte ligger alla i smaken att flänga runt på grusvägar och testa gränser och slå kullerbytter om man är en ansvarsfull människa som kanske har ansvar för familj med barn. Att vi människor har olika tycke och smak måste man väl respektera som att en del njuter av att bara glida på "kromslädar" t.ex. Känner flera sådana som är hederliga medborgare och trevliga människor.Olle Å skrev:Vad är egentligen fulhet på en hoj? Antingen skall man använda den och den skall då vara funktionell till sitt värv.
Miri som startade tråden förstår säkert att Varaderon inte är en cykel för en nybörjare att hantera speciellt som man är lite kortvuxen, annars hade han/hon säkert inte ställt frågan. Är övertygad om att hojen är helt underbar att köra för den som kan hantera den men är man själv tveksam är det ju bara att be att provköra ett ex. hos en firma. Men hojen är känd som en rejäl klumpeduns med sina modiga 277 kg fulltankad och körklar. Det är en respektfull tyngd hos vilken hoj som helst men i detta fallet måste man ju lägga till den höga tyngdpunken som gör stor skillnad i jämförelse med en landsvägshoj med motsvarande vikt. Har man dessutom tänkt sig passagerare som höjer tyngdpunkten rejält och packning så har man del vikt att balancera och hantera vid sidan av vägen. Så länge man kör är det väl inga problem.
Har själv endast provsuttit maskinen och insåg direkt att jag ville inte ens ta en provtur, tordes inte helt enkelt. Så är man tveksam till att klara hojen i alla tänkbara trafiksituationer så ska man nog kosta på sig att tänka efter både en och två ggr innan ett ev. köp.
Hittade sänkningssats för Varaderon SD02 hos S-RACING från årsmodell -03 för 1395 kr och till äldre modeller samma pris. Vilket verkar billigt men så är det bara ett eller ett par enkla stag som skall bytas ut, utan sidostödsbyte i den varianten. Och då kanske man kan fundera på betydelsen av sänkningen?
Har mig också tyckt mig märkt att äldre beg. Varaderon gärna vill stå länge hos handlare innan de blir sålda. Bland dem som inte är Hondafrälsta hörs också synpunkter på hojens vikt och klumpighet som man uttrycker det iallafall dem jag pratat med. Varaderon väger till och med mer än en BMW R 1200 GS Adventure som väger 256 kg körklar och tankad med sitthöjd 890 i lägsta läge. Varaderon har dock sitthöjd knappt 840 som tur är.
Mvh / GeCe