Idag..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07

Re: Idag..

Inlägg av JanneBoj »

Inte blir det nån hojkörning idag heller. Hur dj-a grått och trist kan det vara egentligen.
Igår gick jag upp på höloftet för att kasta ned lite hö och till min förskräckelse ser jag grönmögel i höbalarna.FA......AAAAN!
Efter omflyttning av ca 300 balar (fyra ton) så inser vi att minst 15%, eventuellt 20% av balarna är förstörda. Hade inte en tanke på att det kunde bli så dj-a fuktigt däruppe. 99% relativ luftfuktighet.
Nu efter att ha burit upp avfuktare och två värmefläktar och proppat igen takfotsventilationen med mögelbalar har fuktigheten sjunkit till 82% och den ska ned lite till hoppas jag. Det här var inte roligt.
Onödiga tusenlappar att elda upp. Höet var ju perfekt när vi bar in det. 14% fuktighetshalt i höet. Suck.......
Men, man lär sig......
Fibern
1200cc
1200cc
Hoj: Aprilia Pegaso 650 1999

Inlägg av Fibern »

Hej Janne.
Om du behöver kassera balar, lägg ut det på någon trädgårdsgrupp på FB, hälsar frugan. :wink:
Det används gärna vid täckodling.
För övrigt är det ju inte roligt få det i djurfodret. :wink: Nåt vi får leva med mer och mer ju mindre vinter vi kommer att ha framöver.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Honda 750 XRV Africa Twin 2000
Transalp 600 - 1996
Ralf 246
50cc
50cc
Hoj: Varadero XL1000-06

Inlägg av Ralf 246 »

Kul o se dig Stefan när du kör hoj i december. Något att minnas då det för 10-15 år sedan var omöjligt.Jag drog min sista tripp för skitåret 2020 på självaste julafton..(och den 26:e) det gjorde gott i själen. Så länge det inte är risk för underkylt så ska jag trotsa den milda vintern och låta motorn gå varm. Jag tänker...vänjer man sig vid 4 plus så kommer tidig vår att bli behaglig och
därmed mer åka :clap
Forskningen säger att kroppen vänjer sig vid kyla med 0.5 grader per vecka
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Hoj: XL 700 VA -11

Inlägg av Stefan »

Då hoppas jag allt att forskningen har rätt :D Om kyla tycker jag mindre och mindre för varje år.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin

Inlägg av Stefan »

Aaaahhh... I dag gavs hopp om en ny vår *thumb_up* Stigande temperatur, takdropp och dagarna blir längre och längre. Kanske det blir en vår igen i år. Det närmar sig... "snart" dags att starta upp knarren igen :clap :naughty:
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Hoj: Varadero XL 1000-01
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Här har vi fortfarande kallt som f-n!
Men nästa vecka ska det äntligen komma in några plusgrader
Dock bara på dagtid. Men det närmar sig.
Med tanke på vad lite det blev kört förra sommaren hoppas jag på ett mycket bättre år

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarens profilbild
Fibern
1200cc
1200cc

Inlägg av Fibern »

Kyligt här med, dock inte som fan. Kanske ändå med någon ur hans anhang, vem vet. :conf:
I alla fall strax under 22 minus i morse, men det ska bli mildare.....nån gång. :wink:
Anders//
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Transalp 600 - 1996
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Här börjar det bli plusgrader nu
Men det har snöat som f-n hela dan
Så man är lite trött i ryggen nu!
Men med plusgrader kommer väl myggen, fästingarna och mördarsniglar!!
Det slipper du @Fibern

Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin

Inlägg av Stefan »

Ja, det blev bra kyligt dagen efter jag skrev. Men kollar man väderappen ser det ju rätt ljust ut:
Screenshot_20210217-190124.png
*thumb_up*

Fast, i fjol startade jag säsongen den 23 Februari, Ser inte ut att bli så i år :?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild
Användarens profilbild
Fibern
1200cc
1200cc

Inlägg av Fibern »

@Peter, vad menar du. Nog har vi både mygg och fästingar, mördarsniglar vet jag däremot inte. Fast det dröjer nog drygt två månader till innan de krypen börjar dyka upp. Men dom tar vi gärna, bara det blir sommar. 8)
För övrigt är här -28 just nu.
Anders//
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Transalp 600 - 1996
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Jasså ni har dom otygen så långt norrut också!
Vi får väl hoppas att några har frusit ihjäl i alla fall.
Här har vi tre grader plus och regn. Härligt

Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin

Inlägg av Stefan »

Så där ja... Det börjar kamma till sig. Snön smälter i rasande fart och lite regn hjälper till bra. Det ser ju ut att bli skapligt varmt i flera dagar nu, så vem vet :conf:
Kanske det kan bli något i slutet av veckan *pilot :rock-on
(Eller så vänder det totalt och man sitter med lång näsa :? )

Kan dock tycka lite synd om kidsen som ska ha sportlov och blir kvar i södra halvan av landet, men... Gammal och hojsugen gillar :D
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin

Inlägg av Stefan »

Då var säsongspremiären avklarad då *thumb_up* Inte så värst lång repa, men ett par timmar ändå. Skönt att vara igång igen :rock-on

Det var ingen större risk för halka, det har ju varit plusgrader några dagar nu. Men på de mindre vägarna var det kopiöst med grus :shock: Så man fick ha det i åtanke. Märkte också att bakbromsen verkade ligga på lite, så för dagen tvingade jag bara isär klossarna och undvek att använda den bromsen, det går rätt bra om man kompenserar lite med växlarna och använder den främre rakt fram. Får ta isär och göra rent, hoppas det räcker så. Annars var den väldigt villig att starta, kändes som om jag kört i går. Kanske inte så konstigt, han har ju bara stått i två knappt 2 månader.

En dag senare än i fjol, men det ser lovande ut några dagar nu :rock-on *wheelie
Bild
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Hoj: Varadero XL1000-07

Inlägg av JanneBoj »

Här är det massor med grus på alla vägar härifrån och han som grusar här använder naturgrus, alltså runda gruskorn, och de vill man inte ha under däcken i en kurva. Så, det blir allt vackert att vänta med premiären. Men kul för dig Stefan. Det blev inte många mil i fjol så jag hoppas att kroppen håller för lite mer åka i år.
500cc
500cc
Hoj: Varadero XL1000VA -04

Inlägg av Daniel »

Häromdagen när jag rastade hunden såg jag att de lagt ut rejält med salt på vägarna här i bostadsområdet. Jag tror att det var i måndags. Tydligen skulle temperaturen ner under nollan... Vi som haft ca 8-10 plusder på dagarna.
Ja - där stöp planerna på att ta vårens första runda.
Helt plötsligt letar jag i väderappen efter regn som kan skölja bort saltet, men inte en endaste liten skur. Så fel det kan bli?!

Å nya däck är beställda.
Kollade anteckningarna om mätarställning vid senaste inköp och inser att nuvarande uppsättning rullat ca 1800 mil. Jag var sugen på Michelin Road 5 GT, men fick ett bra erbjudande på likadana jag hade, så Metzeler Tourance Next. De hade kanske kunnat rulla några mil till (ffa framdäcket), men jag vill inte vara dumsnål heller... Får se vad däckverkstaden säger om framdäcket.
Användarens profilbild
Fibern
1200cc
1200cc

Inlägg av Fibern »

VA! Menar du att dom saltar i bostadskvarteren där du bor Daniel? Det var det värsta. Hur gillar ni sånt, med all saltslask som följer med skor och djur, in i husen?
Anders//
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Transalp 600 - 1996
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin

Inlägg av Stefan »

@Daniel, just saltet är en anledning till att jag gärna förlänger säsongen numera, nämligen att enligt kommunen avhåller man sig från saltet i möjligaste mån.

"Endast vid svår halka på bussgator" är ungefär vad det heter, och under vintermånaderna håller jag mig mest inom kommunen, den är hyggligt stor till ytan.

Däremot kan ju den allmänna smutsen i väglaget ställa till det, plockade ner och smorde upp glipinnarna samt rengjorde lite i bakre bromsoket idag. Jag gissar att väta och allmän trafiksmuts som blev kvar över vintern var det som ställde till det så beläggen kärvade lite och låg på i bakbromsen. Men rengöring och silikonfett på glidpinnarna verkar ha fixat till den biten. Jag kunde trycka tillbaka kolven i oken med tummarna, så de kärvar nog inte.

Tråkigt att din kommun tvingas ösa på skiten.
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin

Inlägg av Stefan »

WOW! Vilken dag :clap Startade vid 11, då var det 8 grader. Men redan vid 12 var termometern uppe och nosade på 10. Strålande sol och till stor del torra vägar. Toppnotering på 11 grader i Februari :shock: Det blev en riktigt skön tur med första anhalt Västerås för ett inköp. Sedan tillbaka igen via Fjärdhundra och lite andra småvägar för att vara åter i garaget en bit före 4. Riktigt skön tur, blev c:a 200 km. :rock-on
Bild
Daniel
500cc
500cc
Hoj: Varadero XL1000VA -04

Inlägg av Daniel »

@Fibern
Här i södra Sverige har vi svårt att köra i halkan, så vi saltar ordentligt när frosten närmar sig. Eftersom stora delar av vintrarna här består av att temperaturen pendlar runt nollan och frosten kommer och går, så blir det en hel del salt.
Var inte början av vintern lite så också för trafik lite längre norrut med massor av trafikkaos även där det annars brukar vara kompakt kalla och torra vägar?
Det hela är väl en uttjatad fråga kanske...

@Stefan
Jodå - här öser de på ordentligt!
Tacksamt med fäste för bildäcken, men jag vill inte ha det på hojjen.
Egentligen kanske hojjen blir stående i garaget lika mycket av rädsla för salt som det är rädsla för is. Sedan är jag inte jätteförtjust att köra när det är blött ute, så där har vi nog anledning nummer 1 att hojjen får stanna inne.

Kul att du fått till en trevlig tur!!
Vet inte om det är OK att du med ditt inlägg får det att klia extra mycket hos oss andra............?!
*virrig*
Hoppas att du fått till det bra med bakbromsen nu då, så att den inte ligger mot eller kärvar, eller annat otyg!
Användarens profilbild
Fibern
1200cc
1200cc

Inlägg av Fibern »

@Daniel
Nog inträffar halka här med, men det är mest de stora vägarna och genomfarter i städer som saltas.
E4, de mindre E-vägarna samt de större länsvägarna. Då det ofta är kallare än 6-7 minus då saltet inte biter, så saltas inte ens de stora vägarna. Har hittills inte stött på några bostadsområden där gator saltas.
Kaos blir det mest på grund av den tunga trafiken, företrädesvis utländska ekipage med orutinerade förare och felaktiga däck.
Vanlig vinterväg här är "belagd" med packad snö och is. De mindre, dåliga vägarna blir då behagligare att köra på, eftersom när istäcket blir uppemot 5 cm, hyvlas dom och gropar och gupp försvinner.
Just nu har vi också plusgrader. Igår 6 och idag 5 plus. Men det räcker inte långt för att få bort is från landsvägarna. Behövs minst en vecka med den temperaturen.
Anders//
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Transalp 600 - 1996
Skriv svar