Hej
Har problem med batteri som blir för varmt, kokar. Den laddar som den ska men motståndet är lite högt, 1.5-2 ohm i stället för 0.2 ohm. I och för sig med varm motor men känns högt ändå.
Har bytt batteri nyligen pga samma problem och nu hände det igen, den bara dog.
Kan det vara laddningsregulatorn som inte slår ifrån, eller något annat?
Överhettad batteri
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: Överhettad batteri
Nu har jag felsökt lite, vilket givetvis innebar att fler fel dykt upp.
Säkringen till tändningen och bränslepumpen går när jag vrider på tändningen. Tänkte börja med att koppla bort, och förbi, pumpen och se om det är något krångel med den.
Frågan är ju om det kan vara problemet och regulator är hel?
Säkringen till tändningen och bränslepumpen går när jag vrider på tändningen. Tänkte börja med att koppla bort, och förbi, pumpen och se om det är något krångel med den.
Frågan är ju om det kan vara problemet och regulator är hel?
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 684
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Överhettad batteri
I mina öron låter det som att Laddregulatorn inte funkar, be någon med rätt kunskap mäta upp om du inte kan själv.
jan-Olov
Re: Överhettad batteri
Det har varit min tanke också. De värden som vi mätt upp är rätt gjorda, och motståndet är högt. Kan den påverka att säkringen går när tändningen slås på?
Har bytt laddningsregulatorn för fyra år sedan då hela höljet var smält.
Har bytt laddningsregulatorn för fyra år sedan då hela höljet var smält.
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 684
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Överhettad batteri
Mät laddspänningen jag mins inte vad det skall vara men är den förr hög kokar batteriet.
jan-Olov
Re: Överhettad batteri
Laddspänningen var ok, men regulatorn verkade kortslutning så säkringen gick, så du hade rätt. Regulatorn och batteriet är bytt och nu startar den som den ska, men halvljus och bakljus funkar inte. Ska kolla reläet till halvluset så det blir väl till att lyfta tanken verkade det som.
Bränsle pumpen la också av så nu är det fritt blås tills den är kollad.
Tack för hjälpen Jan-Olov.
Bränsle pumpen la också av så nu är det fritt blås tills den är kollad.
Tack för hjälpen Jan-Olov.
Re: Överhettad batteri
Trodde det var fixat nu, men det är det inte. Startade ett par gånger och den verkade funka, så fel man kan ha .
Ny laddningsregulator, nytt batteri och bränslepumpen är fixad, och ändå funkade det inte. Det visar sig att cdi-enheten smält så nu letar jag efter en sådan. Passar en från -00 till min -01? Det enda stället jag hittat från är Holland och England.
Ny laddningsregulator, nytt batteri och bränslepumpen är fixad, och ändå funkade det inte. Det visar sig att cdi-enheten smält så nu letar jag efter en sådan. Passar en från -00 till min -01? Det enda stället jag hittat från är Holland och England.
- JanneBoj
- Forumadmin
- Inlägg: 1232
- Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
- Hoj: Varadero XL1000-07
- Ort: Askarbäck 1
Re: Överhettad batteri
98 - 02 verkar ha samma cdi enligt de sajter jag tittat på. Det borde alltså funka. Men du, vilket h-vete. Lider med dig.
_______________________________________________
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Re: Överhettad batteri
Tack JanneBoj. Den är beställd från Holland, hittade i Sverige men var betydligt dyrare även med frakt. Beställdes i morse och kommer till dörren imorgon, så det är snabbt jobbat.
Är det inte mer som krånglar nu så är jag glad men man ska väl inte ropa hej än, har blivit en del felsökning och fått hjälp av andra, vilket är tacksamt.
Är det inte mer som krånglar nu så är jag glad men man ska väl inte ropa hej än, har blivit en del felsökning och fått hjälp av andra, vilket är tacksamt.
Re: Överhettad batteri
Jag har följt tråden men inte kunnat hjälpa till då detta är för svårt för mig...
Hoppas att det löser sig nu med ny CDI!!
Svårt att veta säkert vilka årsmodeller som har kompatibla delar. Speciellt när man ska beställa från långt borta för dyra pengar...
Hoppas att det löser sig nu med ny CDI!!
Svårt att veta säkert vilka årsmodeller som har kompatibla delar. Speciellt när man ska beställa från långt borta för dyra pengar...
Re: Överhettad batteri
Sicken följetong detta är.
Tändmodulen är bytt. Holländarna är snabba, den beställdes på måndagen och kom på tisdagen. Nu är alltså laddregulator, tändmodul, bränslepump och ett antal lampor och säkringar bytt. Den startar och går bra, äntligen, men instrumenteringen funkar inte. Oljetryckslampa, bränslelampa, helljuslampa och neutrallampan funkar men inte varvräknare, hastighetsmätare, klocka och trippmätare.
Är det någon som vet om det är till att skaffa en ny instrumentering eller om det kan vara ett fixbart fel?
Tändmodulen är bytt. Holländarna är snabba, den beställdes på måndagen och kom på tisdagen. Nu är alltså laddregulator, tändmodul, bränslepump och ett antal lampor och säkringar bytt. Den startar och går bra, äntligen, men instrumenteringen funkar inte. Oljetryckslampa, bränslelampa, helljuslampa och neutrallampan funkar men inte varvräknare, hastighetsmätare, klocka och trippmätare.
Är det någon som vet om det är till att skaffa en ny instrumentering eller om det kan vara ett fixbart fel?
Re: Överhettad batteri
Sicket krångel!
Jag gissar att det är färdiga kontakter som ska klickas ihop...?!
Frågan är om det är något jordfel i en gammal kabel, eller om stiften i någon kontakt sitter fel?
Man håller tummarna att det är ett enkelt litet fel som lätt går att ordna.
Jag gissar att det är färdiga kontakter som ska klickas ihop...?!
Frågan är om det är något jordfel i en gammal kabel, eller om stiften i någon kontakt sitter fel?
Man håller tummarna att det är ett enkelt litet fel som lätt går att ordna.