Är det nån som har koll på ett rör, till 600:an, som inte brölar för mycket?
/Henning!
Rykrör! Nån som har koll på vettig slutdämp?
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
buller burk
Ja du, jag skulle rekomendera en oval dämpare av nästan valfri modell då den ovala formen låter mindre än rund (fråga inte varför det är visst nått med ljudvågornas rörelse osv.) själv har jag en stor carbon dämpare av märket termignoni på min 600:a den lär visst ha startat sina dagar på en ducati 900 men har efter en enkel modifiering av anslutnings röret nu hamnat rätt, kompisen kör med en oval leo vince på sin och han är nöjd med både utseende o ljudnivå.
-
- Cykel
- Inlägg: 28
- Blev medlem: tis 09 maj 2006, 12:26
- Ort: KTM 950 Adv S / Hammarbyhöjden
- Kontakt:
Kör själv med ett Laser ProDuro rör och är helnöjd med det, till och med SBP säger OK till det även om det är racing modellen.
Tror du har hört hur det låter Henning på någon Hoorc åkning vid brostugan som du besökte men inte åkte med...
/Zappa
Tror du har hört hur det låter Henning på någon Hoorc åkning vid brostugan som du besökte men inte åkte med...
/Zappa
Nu: KTM 950 Adventure S -05
Då: XL600V -98 8400mil *Såld*
Då: XL600V -98 8400mil *Såld*
- Thomas
- Stödhjul
- Inlägg: 18
- Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:59
- Hoj: Varadero XL 1000VA - 05
- Ort: Älvsbyn
Funderar lite på ett LeoVince SBK Evo2 till TA'n.
Låter väldigt sött på XRV'n......(finns att lyssna på: http://www.motorradteile-hamburg.de/ )
Nån som vet om man måste bestycka om å hålla på om man byter rykrör
/T
Låter väldigt sött på XRV'n......(finns att lyssna på: http://www.motorradteile-hamburg.de/ )
Nån som vet om man måste bestycka om å hålla på om man byter rykrör
/T
"Kvinnor älskar den starke som faller...men även den veke som står..."
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Bortsett från ljudet så spelar utseendet stor roll just på Transalpen, tycker jag.
Jag vet inget om de olika fabrikaten, men den sort som går snett uppåt från svinglagringen mot pakethållaren ser bra ut, medan den sort som sitter nästan vågrätt mot bakljuset ser klumpig ut i mina ögon.
Jag vet inget om de olika fabrikaten, men den sort som går snett uppåt från svinglagringen mot pakethållaren ser bra ut, medan den sort som sitter nästan vågrätt mot bakljuset ser klumpig ut i mina ögon.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
-
- 50cc
- Inlägg: 94
- Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
- Ort: Sandviken
jag har också Laser ProDuro, SBP gjorde bullertest på senaste bes och den visade 98dbA (gränsvärde 103dbA) så då har man svart på vitt att den är tillräckligt tyst för besikning
Jag har alltid öronproppar i när jag kör men idag åkte jag bara till macken så jag skippade dem och J!"#¤R vad högt det lät, man vänjer sig tydligen snabbt vid såna bekvämligheter som öronproppar
Jag har alltid öronproppar i när jag kör men idag åkte jag bara till macken så jag skippade dem och J!"#¤R vad högt det lät, man vänjer sig tydligen snabbt vid såna bekvämligheter som öronproppar
Minska ljudet men behålla effekten ?
Fick tag på ett beg GPR slip-on till min transalp -92
Låter ju helt underbart när man startar och drar iväg, men under längre körningar i 50 och uppåt så blir ljudet lite väl jobbigt.
Man kan ju sätta i en slags strut/kon i rostfritt som drar ner ljudet men då försvinner väl det effekt också?
Funderar även på nån slags bricka som krymper ingången i burken, mest för det verkar lättast(behöver väl inte fästas utan hålls på plats av anslutnuingsröret in i burken?).
Men tar man bort mest effekt om man stryper före eller efter burken?
Snillen funderar
Låter ju helt underbart när man startar och drar iväg, men under längre körningar i 50 och uppåt så blir ljudet lite väl jobbigt.
Man kan ju sätta i en slags strut/kon i rostfritt som drar ner ljudet men då försvinner väl det effekt också?
Funderar även på nån slags bricka som krymper ingången i burken, mest för det verkar lättast(behöver väl inte fästas utan hålls på plats av anslutnuingsröret in i burken?).
Men tar man bort mest effekt om man stryper före eller efter burken?
Snillen funderar
har laser pro duo oxå på min afrikan! och är mkt nöjd med ljudet! inför en sväng till norge så satte jag på originalröret för att slippa oljudet men så här i efterhand så har jag insett att motorljudet är ytterst marginellt i jämförelse med hjälmljudet och då har jag också varioscreen som är en väldigt "tyst" ruta. har även besiktat med röret och besiktningsmannen nämde inte ens något om ljudet. om du vill låta som hojjarna med bussruta så är laser inget rör för dej, men om du vill ha ett lagomt dovt manligt broom med behaglig volym så är det bara att handla!
Re: Rykrör! Nån som har koll på vettig slutdämp?
Vart beställde du det? har du någon länk till dem eller någon annan sida som man kan få tag på en till ett vettigt pris.bebbe skrev:Har köpt etthelt nytt Micron från England 1900kr inkl frakt. Har dock inte monterat det ännu. Återkommer med mer när jag gjort det.
Tack.
Re: Rykrör! Nån som har koll på vettig slutdämp?
Jag har precis monterat på ett Leovince SBK EVOII på min 650 och är MYCKET nöjd.
Låter djupare än orginal, men ännu bättre om man tar ut insatsen. Detta utan att låta särskilt högt, bara BÄTTRE. Kommer nog slarva bort insatsen, är jag rädd.
Demontering/montering var rätt enkel och tog någon timme.
Har sedan tidiga K&N luftfilter men har inte gjort några andra förändringar. Tycker jag fick bättre bottendrag, från 2 700 varv, men även lägre varvtal än tidigare vid samma hastigheter. Nästan 500 varv vid 100km/h!
Köptes via StarTuning, http://www.leovince.se, för 2 462kr och levererades på 4 arbetsdagar.
Hälsar en glad
Christer
Låter djupare än orginal, men ännu bättre om man tar ut insatsen. Detta utan att låta särskilt högt, bara BÄTTRE. Kommer nog slarva bort insatsen, är jag rädd.
Demontering/montering var rätt enkel och tog någon timme.
Har sedan tidiga K&N luftfilter men har inte gjort några andra förändringar. Tycker jag fick bättre bottendrag, från 2 700 varv, men även lägre varvtal än tidigare vid samma hastigheter. Nästan 500 varv vid 100km/h!
Köptes via StarTuning, http://www.leovince.se, för 2 462kr och levererades på 4 arbetsdagar.
Hälsar en glad
Christer