Hur ofta tankar ni??

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
hobe234
Nyfödd
Nyfödd
Answers: 0

Hur ofta tankar ni??

Inlägg av hobe234 »

Hej alla!
Jag har en XLV 650 -03 sedan snart 2 sommrar riktigt nöjd förutom med det sjukt höga varvet vid motorvägskörning dvs ca 120
någon annan som stör sig på detta och ännu heldre någon som har en bra billig lösning på lager (drevning)
Någon som vet hur intimt förknippat detta höga varv är med bensinförbrukningen. Min drdr vid lite glad körning ca 0,55 vilket känns som lite för mycket för en relativt liten osportig cykel. Jag tankar alltid efter ca 25 mil för att vara på säkra sidan vet inte om jag litar helt på tankmätaren går ner relativt snabbt och vid rött brukar det vara ca 5 liter kvar. Myucket pladder från mig nu men någon som har tankar på området??
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Hoj: Varadero 06
Kontakt:

Hur ofta tankar ni??

Inlägg av rydde »

Har en 04:a jag. Känner igen bilden du målar upp, fast det är väl ganska normal bränsletörst. Är ju en förgasad motor. Min tankmätare visar typ 120% full när man tankat upp henne. Sedan verkar nålen ha fastnat där tills man kört kanske11-13 mil, men det är ju 19l tank så räckvidden är ju inte fy skam. 30mil kommer man väl alla gånger... Du kan ju byta och dreva upp om du vill ha henne lite lugnare på motorvägen, Då kan du möjligen få ner förbrukningen nån procent. Personligen gillar jag dock originaldrevningen över uppdrevat +1 på fram.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Kontakt:

Re: Hur ofta tankar ni??

Inlägg av joeng38 »

Jag har ingen tankmätare så jag nollställer trippen vid varje tankning, tankar vid 27mil, ca 13-14L. Jag drevade upp en kugg fram, då är varvet lite lägre. Jag jobbpendlar mest i stockholmstrafiken.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Hoj: Blå TA 650 -02

Inlägg av Tramsvalp »

hobe234 skrev:vet inte om jag litar helt på tankmätaren går ner relativt snabbt och vid rött brukar det vara ca 5 liter kvar.
Du kan nog lita på mätaren, så beter den sig alltid på 650. Den visar på fullt ända tills det är sisådär 10 liter kvar, då börjar den vandra neråt. Inget fel således.

Jag tycker faktiskt det är bra att den beter sig så! Vem bryr sig om hur mycket det är i tanken när den är mer än halvfull? Mätaren visar från halv tank och neråt, med bättre precision än om den visade fullt bara vid full tank.

Jag kan köra ett par mil när nålen gått nedanför det röda fältet. Vet inte om alla kan det, men bra att veta, så ta med en flaska bensin och kör med koll på mätaren tills du får motorstopp. Häll i flaskan och kör till närmaste mack. Så vet du nästa gång vad du har för marginaler.

Kan tillägga att mätaren är väldigt känslig för lutning i sidled, så bäst visar den när man kör.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Hoj: XL 700 VA -11

Inlägg av Stefan »

Jag tycker det är ett sk-t att man gick i från den gamla hederliga bensinkranen med reservläge! Hade en sådan på 99:an jag hade tidigare. Helt perfekt, höll väl ett öga på trippmätaren så jag hade en aning om när det började dra ihop sig, men sedan var det ju guld när man kände att soppan var slut, bara att vrida på kran, och sedan var det på något sätt inpräntat i kolan att "nu söker vi upp närmaste mack". Minns jag rätt, kom man väl 5-6 mil till.
På glidaren jag hade ett år, var det hopplöst, små sketna digitalpinnar i över- (eller om det rent av var under-) kant av en hastighetsmätare som redan den satt för lågt, under det fält man ser utan att böja ner skallen. Således, soppatorsk en gång och nära minst en gång till.
På 11:an är det ju bättre, en rejäl stapel som lever rövare när det nalkas i en mätare som sitter mer i "blickfånget", men nog hade jag gärna haft kranen kvar :roll: Dock har jag haft den för kort tid för att säga när det är dags, någonstans runt 27-28 mil verkar det som. Men då har den ju fått mindre tank numera också :(
Helt OT också, jag uppskattar verkligen att blinkerindikatorerna sitter högt upp i synfältet också, på glidaren satt även de för långt ner, med resultat att jag vid ett tillfälle blev toksned på en tradarchaffis som körde ut framför mig, bara för att 500 meter senare upptäcka att jag satt och blinkade höger, vilket markerade att jag skulle ner på samma väg som han skulle upp från... :shock: Var väl inte så kaxig resten av vägen hem, skämdes rätt ordentligt för att vara ärlig :oops:

Mvh /Stefan
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Paerhc
50cc
50cc
Hoj: Transalp XL700VA -10

Inlägg av Paerhc »

Jag har en fråga om Transalp XL700VA. Det är en 2010.

Hur mycket bensin finns kvar i tanken när stapeln med markeringar börjar blinka?

Jag har bara kört den till det stadiet en gång och då hade jag en mack 100 meter längre fram, så inget hände. Vanligen tankar jag när det är en eller två "markeringar" längst ner kvar på mätaren.

Är det reserven som är kvar när hela stapeln av markeringar börjar blinka? Eller är det då bränslet är slut?

Tacksam för svar! :)
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Hoj: Varadero XL 1000-01
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Paerhc skrev:Jag har en fråga om Transalp XL700VA. Det är en 2010.

Hur mycket bensin finns kvar i tanken när stapeln med markeringar börjar blinka?

Jag har bara kört den till det stadiet en gång och då hade jag en mack 100 meter längre fram, så inget hände. Vanligen tankar jag när det är en eller två "markeringar" längst ner kvar på mätaren.

Är det reserven som är kvar när hela stapeln av markeringar börjar blinka? Eller är det då bränslet är slut?

Tacksam för svar! :)
När stapeln börjar blinka brukar jag tanka min 08. Då har jag kört mellan 28-30 mil och brukar få i 13-14 liter.
Då bör det vara 4-5 liter kvar. Jag ska nog ta med en dunk en dag och se hur långt jag kan komma så man vet marginalerna.
Jag åkte från Öland i somras och åkte nog 10 mil på reserven innan jag hittade en mack. Då fick jag i 17 liter, så det går att åka en bra bit på reserven.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Hoj: XL 700 VA -11

Inlägg av Stefan »

Paerhc skrev:Jag har en fråga om Transalp XL700VA. Det är en 2010.

Enligt boken börjar den leva rövare (blinka) när den tycker att du har 3,5 liter kvar, d.v.s. ca. 7 mil lugn körning. Så, du kan (som jag) ta ner hjärtfrekvensen, och rulla på till "rätt" mack.

Vart själv rätt stressad efter en längre tur i Roslagen, och kommer ner mot Uppsala på gamla E4. minndes en statoil i Björklinge, och siktar in mig på den. Rullar igenom och kommer ner på slätten, inser att den är såklart nerlagd sedan nya motorvägen kom till. Vänder och tankar på någon automatmack (Uno-X?).

När jag sedan kommer ner till Uppsala, inser jag att jag kunnat välja rätt fritt på mackar där, det jag INTE fick i tanken i Björklinge, hade allt räckt ett bra tag 8)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Kontakt:

Hur ofta tankar ni??

Inlägg av rydde »

Hehe know the feeling..
XL1000V -06, 300EXC -15
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Hoj: Honda
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Många gnäller ju just om att det inte finns någon tankmätare på hojarna. Tycker det är craps. Eftersom tanken är inte plan som på en bil, så är det oftast att den sjunker drastiskt helt plötsligt vid nåt läge.
Kran med reservkran är grejjor, men jag tycker att lampa funkar superbt(även den blinkande varningen på TA700).
Finns alltid i instruktionsboken specad hur mycket en reserv är på, men det stämmer inte alltid, kan skilja på upp till 2 liter på en hojmodell.

Jag kör alltid på tripmätaren. När jag köpt en ny hoj, så tar jag alltid en bensindunk med mig, mäter från när lampan börjar lysa tills hojen stannar. Känns ganska bra att veta vad man kommer på reserven, istället för att vara hispig direkt när lampan börjar lysa.

Mina TA 600 och 650 har jag vid myspyskörning(långkörning och i ca 90 knyck) lyckats få ner till 0,49 som bäst. 600:an hade jag en kugg större fram, minns att den tog ner ca 400 varv i 100 knyck.
700:an drog ca 0,42 med full packning på långresor. Hastigheten är då ca 105km/timmen. Öland runt drog den 0,38
Reserven tog mig 8,5 mil
Användarens profilbild
Paerhc
50cc
50cc

Inlägg av Paerhc »

Tack för era svar! :)
Användarens profilbild
Åke J
Cykel
Cykel
Hoj: XL1000 -04

Inlägg av Åke J »

Saarela, kör inte du Varadero? Har du testat hur långt du kommer med den när lampan börjar lysa?
Jag har tänkt göra det, men jag har aldrig någon dunk med mej när det lyser.
Användarens profilbild
hogge
1200cc
1200cc
Hoj: XL1000+Winge+XT660X

Inlägg av hogge »

Jag brukar köra ca 40 mil innan tankning.När jag köpt den så tänkte jag prova hur långt jag kom innan lampan tänds,men jag fega ur vid ca 42 mil och tanka. Tänkte att den kanske inte funka trots den lyser vid start.Kolla senare vad den tar (Varadero xl1000va 2010). Blev mycket positivt överaskad. 0,44l/mil vid lugn myskörning . Ungefär som min tidigare xl600.Inte illa!!
Mvh Hogge
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Hoj: Honda
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Åke J skrev:Saarela, kör inte du Varadero? Har du testat hur långt du kommer med den när lampan börjar lysa?
Jag har tänkt göra det, men jag har aldrig någon dunk med mej när det lyser.
Dom har alla tagit sig mellan 80-95 kilometer på reserven.(dock minns jag inte vad min första med förgasare tog) Den senaste fixar 85 kilometer. Då är det alltså landsvägstempo i ca 100-110 km/timmen.
Användarens profilbild
Åke J
Cykel
Cykel
Hoj: XL1000 -04

Inlägg av Åke J »

Man behöver alltså inte vara så nervös när lampan börjar lysa.
Användarens profilbild
Paerhc
50cc
50cc

Inlägg av Paerhc »

Det känns skönt att inte behöva stressa upp sig för det där blinkandet av hela stapeln! Då kan jag släppa det.
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Hoj: Transalp 1996

Inlägg av mel »

hobe234 skrev:Hej alla!
Jag har en XLV 650 -03 sedan snart 2 sommrar riktigt nöjd förutom med det sjukt höga varvet vid motorvägskörning dvs ca 120
någon annan som stör sig på detta och ännu heldre någon som har en bra billig lösning på lager (drevning)
Någon som vet hur intimt förknippat detta höga varv är med bensinförbrukningen. Min drdr vid lite glad körning ca 0,55 vilket känns som lite för mycket för en relativt liten osportig cykel. Jag tankar alltid efter ca 25 mil för att vara på säkra sidan vet inte om jag litar helt på tankmätaren går ner relativt snabbt och vid rött brukar det vara ca 5 liter kvar. Myucket pladder från mig nu men någon som har tankar på området??
Jag köpte en 96:a på sensommaren. Jag läste då någonstans om att modern 95-soppa skulle kunna vara skadlig för motorn. Har inte rotat något mer i det förrän nu. Jag har tankat 98 istället. Kan jag sluta med det?
Mel
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Kontakt:

Inlägg av rydde »

mel skrev: Jag köpte en 96:a på sensommaren. Jag läste då någonstans om att modern 95-soppa skulle kunna vara skadlig för motorn. Har inte rotat något mer i det förrän nu. Jag har tankat 98 istället. Kan jag sluta med det?
Mel
Du kan absolut köra på 95 oktan i TA600. Motorn är tolerant och går säkert helt okej på 92 oktan också.

Ett högre oktantal gör det möjligt för en rätt inställd tändning/motor att ta ut mer effekt, men har man inte smart styrning med insprutning/knacksor ger inte högre oktantal någon förbättring. Således är det normalt onödigt att betala för det extra som 98 oktan kostar.

Jag kör själv för det mesta på 98 oktan men det är mest för att få det separat specat på räkningen vad leksakerna drar.

En annan aspekt är eventuellt vid lagring av stillastående fordon (övervintring). Bensinbolagen brukar blanda i lite etanol i 95 oktan och jag _tror_ att det kan vara så att 98 håller sig lite bättre mot att sätta igen munstycken i förgasare som kan hända vid långtidsförvarning. Detta är dock högst spekulativt från min sida.
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Hoj: Transalp 1996

Inlägg av mel »

rydde skrev:
mel skrev: Jag köpte en 96:a på sensommaren. Jag läste då någonstans om att modern 95-soppa skulle kunna vara skadlig för motorn. Har inte rotat något mer i det förrän nu. Jag har tankat 98 istället. Kan jag sluta med det?
Mel
Du kan absolut köra på 95 oktan i TA600. Motorn är tolerant och går säkert helt okej på 92 oktan också.

Ett högre oktantal gör det möjligt för en rätt inställd tändning/motor att ta ut mer effekt, men har man inte smart styrning med insprutning/knacksor ger inte högre oktantal någon förbättring. Således är det normalt onödigt att betala för det extra som 98 oktan kostar.

Jag kör själv för det mesta på 98 oktan men det är mest för att få det separat specat på räkningen vad leksakerna drar.

En annan aspekt är eventuellt vid lagring av stillastående fordon (övervintring). Bensinbolagen brukar blanda i lite etanol i 95 oktan och jag _tror_ att det kan vara så att 98 håller sig lite bättre mot att sätta igen munstycken i förgasare som kan hända vid långtidsförvarning. Detta är dock högst spekulativt från min sida.
Tack för ditt svar. Men jag uttryckte mig kanske lite luddigt för allt det där kände jag till. Det jag läste om var om det möjligen var problem med just det att man blandar in mer och mer etanol. Kan det påverka packningar eller slangar på något sätt?
Mel
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Jag har kört transalpapar och africatwinnar på höginblandad soppa 50%-70& och det har inte varit några problem.
Visserligen inte tusentalsmil utan bara för skojs skull efter förgasar ombestyckning.

Tror inte det är nått bekymmer.

Spriten i soppan funkar desutom som k-sprit så det är bara fördelar
Skriv svar