Haha ja jag är helt klart lite för datoriserad i allmänhet...och håller med om facebook!
Men jädrar vad det snöat idag. Ikväll gick jag ut i garaget och tog av bakhjulet på xren. Måste ju börja fundera på vintersäsongen nu... Märkte att jag inte spolat av den efter sista turen...hujja vad dyngit. Och segt att få av däcket från fälgen lyckades i vrede spraya ner skiten med wd40 vilket blandades upp fint med jord/sand och bildade en äcklig smet på min fina heavy duty tub nu måste jag uthärda 2 barnkalas i helgen men finns det tid över ska dubbdäcken på! Åsså får man väl facebooka lite på det. Over and out.
Sent using Tapatalk
Come to terms with your ass, for it bears you XL1000V -06, 300EXC -15
rydde skrev:Haha ja jag är helt klart lite för datoriserad i allmänhet...och håller med om facebook!
Men jädrar vad det snöat idag. Ikväll gick jag ut i garaget och tog av bakhjulet på xren. Måste ju börja fundera på vintersäsongen nu... Märkte att jag inte spolat av den efter sista turen...hujja vad dyngit. Och segt att få av däcket från fälgen lyckades i vrede spraya ner skiten med wd40 vilket blandades upp fint med jord/sand och bildade en äcklig smet på min fina heavy duty tub nu måste jag uthärda 2 barnkalas i helgen men finns det tid över ska dubbdäcken på! Åsså får man väl facebooka lite på det. Over and out.
Jag hann köra en dag (måndag) till jobbet innan blidan åter tog kommandot. Det är ovant för mig köra med dubbat, går sladdrigt tycker jag, men det är kanske för det är såna endurodubb eller vad det heter. Kul är det iaf, det går som bäst där det är tjockt med hårt packad snö. Drog på mig nått skit med blinkersarna på hemvägen, kanske de inte klarar kylan?
Come to terms with your ass, for it bears you XL1000V -06, 300EXC -15
När det gäller blinkers och andra strömbrytare på vintern och framför allt om det är saltat, så spraya 5-56 eller liknande då och då. Glöm inte tändningslåset och kontakten vid sidostödet.
Tramsvalp skrev:När jag ska sätta på däcket så stoppar jag in slangen i däcket. Sen byter jag ut ventilinsatsen mot en 6cm lång M4-skruv som jag gängar i lite lätt för att inte skada tätytan därinne.
Montera bakdäck:När däckets undre sida är på plats stoppar jag in slangen. Eftersom den där skruven sitter i ventilen brukar det gå lätt att hitta ventilhålet.
4cm M5-skruv skulle det vara. Längre blir bara bökigare att få in i hålet. Skallen ska förstås vara mindre än ventilhålet.
Skruven och hålet brukar gå lättast att komma åt från "baksidan", då slipper man skrapa knogarna.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil Suzuki DR650SE -97 http://bloggis.se/Tramsvalp
Biltema har en ventiluppdragare med vidhängande ventilverktyg. Har inte provat, jag tycker min skruv funkar utmärkt, och den får dessutom plats i däckrep-asken.
För att använda min skruv måste man alltså ha en ventilmejsel. Min är avsågad.
Såna där ventilhattar av metall med inbyggdt ventilverktyg har jag inte sett på länge, förutom den jag har. Nån som vet var man kan köpa dem? Då slipper man ventilmejseln i väskan. Plast har jag råkat på, de håller inte.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil Suzuki DR650SE -97 http://bloggis.se/Tramsvalp
Tramsvalp skrev:Biltema har en ventiluppdragare med vidhängande ventilverktyg. Har inte provat, jag tycker min skruv funkar utmärkt, och den får dessutom plats i däckrep-asken.
För att använda min skruv måste man alltså ha en ventilmejsel. Min är avsågad.
Såna där ventilhattar av metall med inbyggdt ventilverktyg har jag inte sett på länge, förutom den jag har. Nån som vet var man kan köpa dem? Då slipper man ventilmejseln i väskan. Plast har jag råkat på, de håller inte.
Jo, fast om man gör på mitt sätt(som jag tidigare länkade) http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 11112.html så behövs ju inga ventilutdragare. Ventilen sitter i fälgen under hela av- och påmonteringen. Fast det kanske inte framgick?
Dom där längre ventilvektyget har man ju sett hos däckmontörerna. Finns förmodligen hos meca, mekonomen osv. Tycker dock att det kan bli lite trångt på dom flesta fälgarna när man ska skruva ut ventilen(verktyget är långt)
Ett tips för dig som byter till ett nytt framdäck. Nya däck är ju ganska trånga och smala. så därför gör jag så här.
Kräng på däcket på bromsskivesidan. Sätt i ett fälgjärn vid ventilhålet och lås fast det bakom bromsskivan eller knyt fast det. lägg fälgen med skivan neråt . Ta två träbitar ca 20 x 50 mm och ca 20 cm långa och sätt dem ca. 10 cm på varje sida om ventilhålet på andra sidan, mellan däcket och fälgen, vrid upp dem så får du plats med att få in slangen och få ut ventilen
Olle Å skrev:Ett tips för dig som byter till ett nytt framdäck. Nya däck är ju ganska trånga och smala. så därför gör jag så här.
Kräng på däcket på bromsskivesidan. Sätt i ett fälgjärn vid ventilhålet och lås fast det bakom bromsskivan eller knyt fast det. lägg fälgen med skivan neråt . Ta två träbitar ca 20 x 50 mm och ca 20 cm långa och sätt dem ca. 10 cm på varje sida om ventilhålet på andra sidan, mellan däcket och fälgen, vrid upp dem så får du plats med att få in slangen och få ut ventilen
Fast, varför krångla till det när man kan göra det utan träbitar, ventilverktyg och fälgvändningar.
Skruva fast ventilen och lägg innerslangen åt sidan
Tramsvalp skrev:
Demontera däck: Att kränga av ena däcksidan och dra ur slangen är ju ingen konst, det besvärliga är att få bort den andra däcksidan. Men det finns ett knep: Kräng ut den andra däcksidan på samma sätt som den första. Nu är fälgen lös inuti däcket, och den kan krängas ut med hand- och fotkraft!
Ahaaa, nu fatta lillhjärnan(den som är vaken). Längtar att få testa
Denna gamla goding är ju inte att förglömma heller:
V Saarela skrev:
Tramsvalp skrev:Biltema har en ventiluppdragare med vidhängande ventilverktyg. Har inte provat, jag tycker min skruv funkar utmärkt, och den får dessutom plats i däckrep-asken.
För att använda min skruv måste man alltså ha en ventilmejsel. Min är avsågad.
Såna där ventilhattar av metall med inbyggdt ventilverktyg har jag inte sett på länge, förutom den jag har. Nån som vet var man kan köpa dem? Då slipper man ventilmejseln i väskan. Plast har jag råkat på, de håller inte.
Jo, fast om man gör på mitt sätt(som jag tidigare länkade) http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 11112.html så behövs ju inga ventilutdragare. Ventilen sitter i fälgen under hela av- och påmonteringen. Fast det kanske inte framgick?
Dom där längre ventilvektyget har man ju sett hos däckmontörerna. Finns förmodligen hos meca, mekonomen osv. Tycker dock att det kan bli lite trångt på dom flesta fälgarna när man ska skruva ut ventilen(verktyget är långt)
Come to terms with your ass, for it bears you XL1000V -06, 300EXC -15
V Saarela skrev:Jo, fast om man gör på mitt sätt(som jag tidigare länkade) http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 11112.html så behövs ju inga ventilutdragare. Ventilen sitter i fälgen under hela av- och påmonteringen. Fast det kanske inte framgick?
Dom där längre ventilvektyget har man ju sett hos däckmontörerna. Finns förmodligen hos meca, mekonomen osv. Tycker dock att det kan bli lite trångt på dom flesta fälgarna när man ska skruva ut ventilen(verktyget är långt)
Jodå, det framgick.
Min ventilmejsel är som sagt avsågad.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil Suzuki DR650SE -97 http://bloggis.se/Tramsvalp
Igår tog jag min Suzuki DR650SE till crossbanan för att motionera lite. Det gick inte. Det sitter lastbilsdubbade Continental TKC80 på hojen och banan är snorhal lera. Inget fäste alls, jag halkade fram 100 m, sen gav jag upp.
Har bara varit där i torrt väglag förut.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil Suzuki DR650SE -97 http://bloggis.se/Tramsvalp
Tramsvalp skrev:Igår tog jag min Suzuki DR650SE till crossbanan för att motionera lite. Det gick inte. Det sitter lastbilsdubbade Continental TKC80 på hojen och banan är snorhal lera. Inget fäste alls, jag halkade fram 100 m, sen gav jag upp.
Har bara varit där i torrt väglag förut.
Prova igen snälla, och denna gång, ta med filmkameran så vi kan få vara med och uppleva det hela
Come to terms with your ass, for it bears you XL1000V -06, 300EXC -15