jahapp - vurpor och trafiksäkerhet

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Kontakt:

jahapp - vurpor och trafiksäkerhet

Inlägg av rydde »

...då har man kraschat med mc för första gången. En bilist höll på att köra på mig så i nån slags misslyckad panikbromsning la man omkull i en rondell. Suck...undra hur länge det tar att få ordning på detta :? Tur man iaf inte gjorde sig illa...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Loppan
50cc
50cc
Hoj: Yamaha XT1200ZE -14

Re: jahapp

Inlägg av Loppan »

:shock: Tråkigt att höra, men huvudsaken du inte blev skadad. Blev det stora skador på hojen? Rondeller är inte direkt min favoritplats på hoj, i alla fall inte när man behöver samsas med bilister där...
Yamaha XT1200Z Super Teneré -13
Honda XL700V Transalp -08
Yamaha XTZ750 Super Teneré -89
Kawasaki ZX10 -88
Suzuki GSX550E -83
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Kontakt:

Inlägg av rydde »

Loppan skrev::shock: Tråkigt att höra, men huvudsaken du inte blev skadad. Blev det stora skador på hojen? Rondeller är inte direkt min favoritplats på hoj, i alla fall inte när man behöver samsas med bilister där...
Mest kosmetiska skador vad det verkar. Hoppas man kan få ordning på hojen och börja köra igen utan att det blir nån långdragen historia med förs bolag osv.
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Fibern
1200cc
1200cc
Hoj: Aprilia Pegaso 650 1999

Inlägg av Fibern »

Råkade ut för en sån "idiot" i fjol sommar. Se länken.
Skönt att du klarade dig själv från skador Rydde.

http://www.transalp.se/viewtopic.php?f=1&t=826
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Aprilia Pegaso 650 1999
Suzuki KLX 230
Tidigare hojar
Honda 750 XRV Africa Twin 2000
Transalp 600 - 1996
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Kontakt:

Inlägg av rydde »

Fibern skrev:Råkade ut för en sån "idiot" i fjol sommar. Se länken.

Hujja, jo jag har läst en del där. Det gäller hissa varningsflagg i sitt medvetande så fort man får syn på en bil...speciellt i tätort/trafikerat/korsningar osv... Man borde skaffa varselväst tror jag...

Såg förresten en mc-körskollärare här i stan som hade ett Halvarsson ställ helt i neon-gult. Det kanske vore nått.
XL1000V -06, 300EXC -15
GeCe †
250cc
250cc
Hoj: vingar

Inlägg av GeCe † »

rydde skrev:

Hujja, jo jag har läst en del där. Det gäller hissa varningsflagg i sitt medvetande så fort man får syn på en bil...speciellt i tätort/trafikerat/korsningar osv... Man borde skaffa varselväst tror jag...

Såg förresten en mc-körskollärare här i stan som hade ett Halvarsson ställ helt i neon-gult. Det kanske vore nått.

Det där med varselväst kan jag rekommendera å det varmaste. Märkt stor skillnad på synbarhet och hur omgivningen reagerar sedan jag började med det för några år sedan och vill för allt smör i Småland inte åka utan den. Idag åker jag dessutom med gul lampa i huvudstrålkastaren och kopplar ofta på helljuset i vägkorsningar t.ex där älgar ( bilar ) finns, speciellt om de är i flock.

Skönt att du själv klarade dig helskinnad ur smällen. Hur gick det med älgen, förlåt, bilisten blir han dömd för något tror du?
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Kontakt:

Inlägg av rydde »

GeCe skrev:
rydde skrev:

Det där med varselväst kan jag rekommendera å det varmaste. Märkt stor skillnad på synbarhet och hur omgivningen reagerar sedan jag började med det för några år sedan och vill för allt smör i Småland inte åka utan den. Idag åker jag dessutom med gul lampa i huvudstrålkastaren och kopplar ofta på helljuset i vägkorsningar t.ex där älgar ( bilar ) finns, speciellt om de är i flock.

Skönt att du själv klarade dig helskinnad ur smällen. Hur gick det med älgen, förlåt, bilisten blir han dömd för något tror du?
Det blev aldrig nån kollision tack och lov. Bilen kom från höger då jag redan var inne i rondellen och då tänker man ju att man har företräde. Men bilen kom med sån fart att jag såg en kollision framför mig och började väl bromsa mitt i kurvan (dålig reflex, borde väl lutat mer och gasat), men men...går ju vara efterklok. Den rondellen är lite speciell, har som stigningsfält så det är som att de från höger kommer mot en i slutet av rondellen när man ska rakt fram.

Dum som jag var tog jag inga uppgifter av bilisten. Var väl lite chockad i situationens hetta...
XL1000V -06, 300EXC -15
GeCe †
250cc
250cc

Inlägg av GeCe † »

Ja, det är som det är nu och som sagt var det huvudsaken att du klarade dig själv helskinnad. Hade du blivit allvarligt skadad hade saken varit i ett helt annat läge. Men det är sånt här man kan ta lärdom av även om man hoppas slippa vara med omét igen.

Kör försiktigt så kanske vi ses där ute någongång. Kollar alltid efter min favohoj Transalpen.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Hoj: Honda
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Märkt en agressivare körning från bilisterna som kommer in i rondellen. Har hänt att jag fått stanna för inkommande bil, speciellt mjölkuddsrondellen är en katastrof :(
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc

Inlägg av cub »

GeCe skrev:
rydde skrev:

Det där med varselväst kan jag rekommendera å det varmaste. Märkt stor skillnad på synbarhet och hur omgivningen reagerar sedan jag började med det för några år sedan och vill för allt smör i Småland inte åka utan den.
Jag har inte märkt någon skillnad vare sig med eller utan väst. Jag undrar om västen helt enkelt syns för lite bakom hög vindruta mm. Eller så bryr sig ingen om det ändå...
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Precis vad jag anser, utom möjligen när man kör i ett samhälle och farten är låg. Vindrutan och den tända strålkataren är det som syns på håll.
jan-Olov
GeCe †
250cc
250cc

Inlägg av GeCe † »

Där jag märkt effekt av varselvästen är i tätort och på 70 vägar på landbygden bland bebyggelse med utfarter. Kan inte tänka mig vara utan varselväst idag. Gula reflexer på hojen och gul lampa som H-strålkastare har jag också.
Sen att det kanske finns andra bikers som bara tycker det är löjligt och kanske därför de inte hälsar tillbaka skiter jag fullständigt i.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Olle Å
250cc
250cc

Re: jahapp - vurpor och trafiksäkerhet

Inlägg av Olle Å »

Rondeller är nog bra, men om en bilist kör in i rondellen samtidigt som en mc gör det i nästa tillfart, och då sätter fart för att ändå komma före mcn, så är det för jäkligt. Hände mig förra året, bromsade så snabbt för att inte krocka, att jag stjälpte.
Inga skador, men bilisten försvann. Troligen var han påverkad, för så gör nog inte en normal bilist.
Då blir man förbannad.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar