Hondas nya Concept
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Hondas nya Concept
Jag har aldrig förstått varför de slutade med africa twin. Alla andra tillverkare hoppar ju på "äventyrshoj"-spåret. Detta låter spännande!
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Re: Hondas nya Concept
Köpte precis i våras en splirrans ny Varadero som jag är mycket nöjd med. Enda nackdelen är vikten men man kan ju inte få allt. Testkörde en BMW R1200GS (som på bilden ovan) men den passade liksom inte mig, så det blev Hondan. Det jag hade hoppats på när nu Honda kommer med något nytt är att de fixar vikten, jag tycker det är den största bristen och från vad jag läst på nätet samt från andra jag träffat så anser de detsamma. En BMW R1200GS (ej Adventure) väger ~230kg fulltankad. Den information jag hittat på nätet angående Crosstourer är 591lbs = 268 kg vilket är på tok för mycket (för övrigt det samma som Varaderon). Nu kan ju 268kg vara fel då inga exakta tekniska uppgifter finns från Honda för tillfället.
/Larsa
/Larsa
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Hondas nya Concept
Som det ser ut på bilderna är det den stora (crosstourer) som har ekerfälgar. Som det känns blir crosstourer en 1200gs utmanare. Crossrunnern (den lilla) verkar bli mer asfaltsinriktad. Jag tycker det känns som att det lämnas ett glapp för en lättare instegsmodell under 100hk V4 crossrunnern...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Re: Hondas nya Concept
Ja, Cross tourern lär nog ta Varaderons plats. Positivt är ekerfälgar men framförallt kardan! Det har jag väntat länge på. Jag är mer skeptisk till fyran dock.
Men den lär gå sensationsfritt och det är nog trevligt på långfärd.
Men den lär gå sensationsfritt och det är nog trevligt på långfärd.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6178
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Hondas nya Concept
Varför byta upp sig? Är det effektsökeri som är drivfjädern? Min TA -96:a kommer troligen att duga tills jag inte längre orkar med hojandet.
Må gott kamrater.
Må gott kamrater.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Hondas nya Concept
Kanske inte men runt 150K är väl ett rimligt antagande?
Re: Hondas nya Concept
Fibern skrev:Varför byta upp sig? Är det effektsökeri som är drivfjädern? Min TA -96:a kommer troligen att duga tills jag inte längre orkar med hojandet.
Må gott kamrater.
Tusan va tråkig du är
Själv drömmer jag ju om tourern(förmodligen prislapp150-160´) men, 119.900:- för en 2011 Varadero känns just nu faktiskt snorbilligt i japshojsvärlden.
Funderar på istället för tourer att köpa min sista nya Varadero. Synd att den finns bara i svart o vitt i år
-
- 1200cc
- Inlägg: 6178
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Hondas nya Concept
Ja, jag är väl det. Men hojen tycker jag kul.V Saarela skrev:Tusan va tråkig du är
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Hondas nya Concept
Offroaddäck på den här....?!?
Vad tror ni?
Vad tror ni?
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Hondas nya Concept
Den ser ju lite för fin ut för att dynga ner...Väcker mer suzuki bandit känsla i min mening...
Veijo, du som har lite branschinsikt... Vad tror du sannolikheten är att det kommer en ny "äventyrshoj" i mellansegmentet (700-800 cc) från Honda? Då menar jag ekerfälgar, lite markfrigång, gärna 21" framhjul, stor tank, osv... och max 2 cylindrar...
Veijo, du som har lite branschinsikt... Vad tror du sannolikheten är att det kommer en ny "äventyrshoj" i mellansegmentet (700-800 cc) från Honda? Då menar jag ekerfälgar, lite markfrigång, gärna 21" framhjul, stor tank, osv... och max 2 cylindrar...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Re: Hondas nya Concept
Trodde alla on/offroadare användes som touringhojar?rydde skrev:Den ser ju lite för fin ut för att dynga ner...Väcker mer suzuki bandit känsla i min mening...
Veijo, du som har lite branschinsikt... Vad tror du sannolikheten är att det kommer en ny "äventyrshoj" i mellansegmentet (700-800 cc) från Honda? Då menar jag ekerfälgar, lite markfrigång, gärna 21" framhjul, stor tank, osv... och max 2 cylindrar...
Ibland läser man på forum världen över att nån handlare sagt si och så om nästa år. Vad som kommer nya modeller är det nog oftast bara en handfull människor som vet och.....dom bor definitivt inte i Sverige nån av dom, inte nån handlare heller i nån annan del av världen för den delen heller.
I Belgien tar dom till Hondorna fram orginalväskor etc till nya modeller. Hörde att dom hade en lista inför nästa år på tillbehör till tolv(12) nya modeller. Hur många av dom är nya och hur många är uppdateringar är det ju bara ett fåtal som vet. Gissar att dom flesta är uppdateringar. En vet vi ju iallfall....och det är ju "crosstourern".
Förresten, undrar hur BMW:s 800GS ska konkurrera med den här? Om inte nåt annat, så är den ju 20´billigare.....
Re: Hondas nya Concept
Tycker att alla tillverkare borde sätta sig ner och fundera. Hojvärlden är ju på väg mot biltänkandet. Mest lullull och finesser ger ju dyrare hojar. Tror att om exvis Honda skulle ha behållt Affen men kanske höjt effekten lite, så hade nog all världens offroadentuaster varit glada. En mera oöm och slitstark hoj förutom Transalpen finns nog inte.
Och se på all plast många hojar har. Titta på hur Pan European ser ut, en plastburk på hjul. Tala om miljöpåverkan.
Själv vill jag nog ha den lite naknare modellen av hoj, som tål en liten repa och att trilla omkull utan att ägaren gråter.
Men vi som gillar offroadsegmentet är väl lite mera härdade än caférejsarna.
Var på en träff en gång då 30 offroadhojar stog uppställda bredvid varandra på gruset. En Varadero stog på centralstödet och gruset gav efter och hojen stjälpte på de andra. Tror det var sju hojar som föll av dominoeffekten. Vadå!!!!!, sånt händer. Den som föll först fick vindrutan skadad och några andra fick några nya ärr. En orepad offroadhoj skall inte finnas för då har den inte använts på rätt sätt.
Visst ser Hondas nya fin ut, men varför är hojarna så jäkla dyra.
Fick en tanke, eftersom de flesta hojar kommer i byggsatser till europa, så varför inte sälja dem i en låda som man skruvar ihop själv som ett komplement????
Och se på all plast många hojar har. Titta på hur Pan European ser ut, en plastburk på hjul. Tala om miljöpåverkan.
Själv vill jag nog ha den lite naknare modellen av hoj, som tål en liten repa och att trilla omkull utan att ägaren gråter.
Men vi som gillar offroadsegmentet är väl lite mera härdade än caférejsarna.
Var på en träff en gång då 30 offroadhojar stog uppställda bredvid varandra på gruset. En Varadero stog på centralstödet och gruset gav efter och hojen stjälpte på de andra. Tror det var sju hojar som föll av dominoeffekten. Vadå!!!!!, sånt händer. Den som föll först fick vindrutan skadad och några andra fick några nya ärr. En orepad offroadhoj skall inte finnas för då har den inte använts på rätt sätt.
Visst ser Hondas nya fin ut, men varför är hojarna så jäkla dyra.
Fick en tanke, eftersom de flesta hojar kommer i byggsatser till europa, så varför inte sälja dem i en låda som man skruvar ihop själv som ett komplement????
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Re: Hondas nya Concept
Nja Olle, det är ju inte tillverkarna som bestämmer vad som ska finnas på marknaden, utan vi konsumenter.
Noterade att Honda slängt in Crossrunnern bland on/off segmentet http://www.hondamc.se/homc/templates/Mo ... _3054.aspx
....hmmmm?
Noterade att Honda slängt in Crossrunnern bland on/off segmentet http://www.hondamc.se/homc/templates/Mo ... _3054.aspx
....hmmmm?
Re: Hondas nya Concept
Det är ju det jag menar fast jag uttryckte mig lite flummigt. Tillverkarna borde ju höra mera med brukarna vad för hoj de vill ha.V Saarela skrev:Nja Olle, det är ju inte tillverkarna som bestämmer vad som ska finnas på marknaden, utan vi konsumenter.
Noterade att Honda slängt in Crossrunnern bland on/off segmentet http://www.hondamc.se/homc/templates/Mo ... _3054.aspx
....hmmmm?
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Re: Hondas nya Concept
Det är väl det dom gjort. Världen sträcker sig tyvärr för oss affekonceptfantaster lite längre ut än lilla Sverige med en folkmängd som är mindre än många städer i världen
Ser väl fräck ut?
Ser väl fräck ut?
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: Hondas nya Concept
De vet nog vad folk vill ha. Jag tror problemet är att alla alltid vill ha mer av allt, och alltså får de det. Därför blir hojarna större, starkare, finare och dyrare hela tiden, när det rätta istället hade varit att byta upp sig till en större hoj.Olle Å skrev:Tillverkarna borde ju höra mera med brukarna vad för hoj de vill ha.
Och så får tillverkaren uppfinna en ny hoj som ersättning för den nu uppsvullna och för målgruppen ointressanta hojen... som i sin tur snart känns för liten för ägaren som vill ha lite mer av nånting, osv.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Re: Hondas nya Concept
Om vi skulle rannsaka oss själva riktigt ärligt om våra behov och vår förmåga, så skulle nog de flesta vara lite mera återhållsamma med hojvalet.
Om jag gör en bedömning av mina egna förhållanden så kommer ett par aspekter in i bilden när det gäller tyngd och styrka samt naturligtvis det ekonomiska
Jag åker ganska ofta ensam och på små vägar och ofta grus, varför jag inte kan ha en hoj som jag inte kan resa upp själv.
Är ju inte speciellt intresserad att köra fort på asfalten, så ca 200 kg och 60 hk räcker.
Har absolut inga som helst krav att försöka glänsa och visa upp min hoj för beundrare, så att en ärrad kämpe duger bra.
Visst är de nya Hondamaskinerna en ögonfröjd, men vad skulle jag ha dem till? Att åka mellan olika cafeér ligger inte för mig.
Hellre dra en repa på småvägarna. Men då blir ju garanterat hojen både smutsig och repig, Varför jag behåller den gamla och kan ha mycket roligare utan att sitta och tänka på ev. vurpor. Har faktiskt varit med ett par gånge då förare suttit och gråtit för att hojen blivit repig efter en vurpa.
Om jag gör en bedömning av mina egna förhållanden så kommer ett par aspekter in i bilden när det gäller tyngd och styrka samt naturligtvis det ekonomiska
Jag åker ganska ofta ensam och på små vägar och ofta grus, varför jag inte kan ha en hoj som jag inte kan resa upp själv.
Är ju inte speciellt intresserad att köra fort på asfalten, så ca 200 kg och 60 hk räcker.
Har absolut inga som helst krav att försöka glänsa och visa upp min hoj för beundrare, så att en ärrad kämpe duger bra.
Visst är de nya Hondamaskinerna en ögonfröjd, men vad skulle jag ha dem till? Att åka mellan olika cafeér ligger inte för mig.
Hellre dra en repa på småvägarna. Men då blir ju garanterat hojen både smutsig och repig, Varför jag behåller den gamla och kan ha mycket roligare utan att sitta och tänka på ev. vurpor. Har faktiskt varit med ett par gånge då förare suttit och gråtit för att hojen blivit repig efter en vurpa.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Hondas nya Concept
hmm ja jo den var finV Saarela skrev:Det är väl det dom gjort. Världen sträcker sig tyvärr för oss affekonceptfantaster lite längre ut än lilla Sverige med en folkmängd som är mindre än många städer i världen
Ser väl fräck ut?
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Re: Hondas nya Concept
Snygg hoj som inte har alltför mycket plast. Ser faktiskt ut som en lite förvuxen Transalp. Undrar vad den väger.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Re: Hondas nya Concept
Dom flesta är ju relativt noga med sina xl-hojar. Nån gör en vurpa nångång, en del gör det aldrig.
Oavsett märke på hojen, eller om dekalen kostar skjortan eller inte, så kostar oftast alla vurpor lika mycket, dvs självrisken på skadan
Denna lilla vintertur kostade ju mig 3000:-(självrisk= Ser ju inte ut mycket för världen(slutnotan var ju 29.000:-!?!)
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 70203.html
Kraschbågarna funkar ju, men.....
...och ja, självklart Olle tycker jag också att dom kunde gärna bygga en GS800/Tiger 800, behövs verkligen.
I Belgien häckar ju dom som gör sk orginaltillbehören till Hondorna. Ryktas om att på ritbordet finns inför nästa säsong nio nya modeller att göra paket åt. Hur många är uppgraderingar av befintliga hojar och hur många är helt nya modeller får tiden utvisa. Vi får väl hoppas den finns där Olle?
Oavsett märke på hojen, eller om dekalen kostar skjortan eller inte, så kostar oftast alla vurpor lika mycket, dvs självrisken på skadan
Denna lilla vintertur kostade ju mig 3000:-(självrisk= Ser ju inte ut mycket för världen(slutnotan var ju 29.000:-!?!)
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 70203.html
Kraschbågarna funkar ju, men.....
...och ja, självklart Olle tycker jag också att dom kunde gärna bygga en GS800/Tiger 800, behövs verkligen.
I Belgien häckar ju dom som gör sk orginaltillbehören till Hondorna. Ryktas om att på ritbordet finns inför nästa säsong nio nya modeller att göra paket åt. Hur många är uppgraderingar av befintliga hojar och hur många är helt nya modeller får tiden utvisa. Vi får väl hoppas den finns där Olle?