Sida 1 av 2

Re: Hondas nya Concept

Postat: tor 04 nov 2010, 17:33
av rydde
Jag har aldrig förstått varför de slutade med africa twin. Alla andra tillverkare hoppar ju på "äventyrshoj"-spåret. Detta låter spännande!

Re: Hondas nya Concept

Postat: tor 04 nov 2010, 18:42
av Larsa
Köpte precis i våras en splirrans ny Varadero som jag är mycket nöjd med. Enda nackdelen är vikten men man kan ju inte få allt. Testkörde en BMW R1200GS (som på bilden ovan) men den passade liksom inte mig, så det blev Hondan. Det jag hade hoppats på när nu Honda kommer med något nytt är att de fixar vikten, jag tycker det är den största bristen och från vad jag läst på nätet samt från andra jag träffat så anser de detsamma. En BMW R1200GS (ej Adventure) väger ~230kg fulltankad. Den information jag hittat på nätet angående Crosstourer är 591lbs = 268 kg vilket är på tok för mycket (för övrigt det samma som Varaderon). Nu kan ju 268kg vara fel då inga exakta tekniska uppgifter finns från Honda för tillfället.

/Larsa

Re: Hondas nya Concept

Postat: tor 04 nov 2010, 20:05
av rydde
Som det ser ut på bilderna är det den stora (crosstourer) som har ekerfälgar. Som det känns blir crosstourer en 1200gs utmanare. Crossrunnern (den lilla) verkar bli mer asfaltsinriktad. Jag tycker det känns som att det lämnas ett glapp för en lättare instegsmodell under 100hk V4 crossrunnern...

Re: Hondas nya Concept

Postat: tor 11 nov 2010, 14:19
av maua
Ja, Cross tourern lär nog ta Varaderons plats. Positivt är ekerfälgar men framförallt kardan! Det har jag väntat länge på. Jag är mer skeptisk till fyran dock.
Men den lär gå sensationsfritt och det är nog trevligt på långfärd.

Re: Hondas nya Concept

Postat: tor 11 nov 2010, 21:09
av Fibern
Varför byta upp sig? Är det effektsökeri som är drivfjädern? Min TA -96:a kommer troligen att duga tills jag inte längre orkar med hojandet.
Må gott kamrater. :) :wink:

Re: Hondas nya Concept

Postat: fre 12 nov 2010, 14:18
av maua
Kanske inte men runt 150K är väl ett rimligt antagande?

Re: Hondas nya Concept

Postat: lör 18 dec 2010, 03:50
av V Saarela
Fibern skrev:Varför byta upp sig? Är det effektsökeri som är drivfjädern? Min TA -96:a kommer troligen att duga tills jag inte längre orkar med hojandet.
Må gott kamrater. :) :wink:

Tusan va tråkig du är :)

Själv drömmer jag ju om tourern(förmodligen prislapp150-160´) men, 119.900:- för en 2011 Varadero känns just nu faktiskt snorbilligt i japshojsvärlden.

Funderar på istället för tourer att köpa min sista nya Varadero. Synd att den finns bara i svart o vitt i år :(

Re: Hondas nya Concept

Postat: sön 19 dec 2010, 03:19
av Fibern
V Saarela skrev:Tusan va tråkig du är :)

:(
Ja, jag är väl det. :( Men hojen tycker jag kul. :)

Re: Hondas nya Concept

Postat: mån 20 dec 2010, 15:37
av V Saarela
Offroaddäck på den här....?!?

Vad tror ni?

Bild

Re: Hondas nya Concept

Postat: mån 20 dec 2010, 18:32
av rydde
Den ser ju lite för fin ut för att dynga ner...Väcker mer suzuki bandit känsla i min mening... :lol:

Veijo, du som har lite branschinsikt... Vad tror du sannolikheten är att det kommer en ny "äventyrshoj" i mellansegmentet (700-800 cc) från Honda? Då menar jag ekerfälgar, lite markfrigång, gärna 21" framhjul, stor tank, osv... och max 2 cylindrar...

Re: Hondas nya Concept

Postat: tis 28 dec 2010, 20:56
av V Saarela
rydde skrev:Den ser ju lite för fin ut för att dynga ner...Väcker mer suzuki bandit känsla i min mening... :lol:

Veijo, du som har lite branschinsikt... Vad tror du sannolikheten är att det kommer en ny "äventyrshoj" i mellansegmentet (700-800 cc) från Honda? Då menar jag ekerfälgar, lite markfrigång, gärna 21" framhjul, stor tank, osv... och max 2 cylindrar...
Trodde alla on/offroadare användes som touringhojar? :) :wink:

Ibland läser man på forum världen över att nån handlare sagt si och så om nästa år. Vad som kommer nya modeller är det nog oftast bara en handfull människor som vet och.....dom bor definitivt inte i Sverige nån av dom, inte nån handlare heller i nån annan del av världen för den delen heller.

I Belgien tar dom till Hondorna fram orginalväskor etc till nya modeller. Hörde att dom hade en lista inför nästa år på tillbehör till tolv(12) nya modeller. Hur många av dom är nya och hur många är uppdateringar är det ju bara ett fåtal som vet. Gissar att dom flesta är uppdateringar. En vet vi ju iallfall....och det är ju "crosstourern".

Förresten, undrar hur BMW:s 800GS ska konkurrera med den här? Om inte nåt annat, så är den ju 20´billigare.....
Bild

Re: Hondas nya Concept

Postat: sön 09 jan 2011, 09:19
av Olle Å
Tycker att alla tillverkare borde sätta sig ner och fundera. Hojvärlden är ju på väg mot biltänkandet. Mest lullull och finesser ger ju dyrare hojar. Tror att om exvis Honda skulle ha behållt Affen men kanske höjt effekten lite, så hade nog all världens offroadentuaster varit glada. En mera oöm och slitstark hoj förutom Transalpen finns nog inte.
Och se på all plast många hojar har. Titta på hur Pan European ser ut, en plastburk på hjul. Tala om miljöpåverkan.
Själv vill jag nog ha den lite naknare modellen av hoj, som tål en liten repa och att trilla omkull utan att ägaren gråter.
Men vi som gillar offroadsegmentet är väl lite mera härdade än caférejsarna.
Var på en träff en gång då 30 offroadhojar stog uppställda bredvid varandra på gruset. En Varadero stog på centralstödet och gruset gav efter och hojen stjälpte på de andra. Tror det var sju hojar som föll av dominoeffekten. Vadå!!!!!, sånt händer. Den som föll först fick vindrutan skadad och några andra fick några nya ärr. En orepad offroadhoj skall inte finnas för då har den inte använts på rätt sätt.
Visst ser Hondas nya fin ut, men varför är hojarna så jäkla dyra.
Fick en tanke, eftersom de flesta hojar kommer i byggsatser till europa, så varför inte sälja dem i en låda som man skruvar ihop själv som ett komplement????

Re: Hondas nya Concept

Postat: sön 09 jan 2011, 10:30
av V Saarela
Nja Olle, det är ju inte tillverkarna som bestämmer vad som ska finnas på marknaden, utan vi konsumenter.

Noterade att Honda slängt in Crossrunnern bland on/off segmentet http://www.hondamc.se/homc/templates/Mo ... _3054.aspx

....hmmmm?

Re: Hondas nya Concept

Postat: sön 09 jan 2011, 13:01
av Olle Å
V Saarela skrev:Nja Olle, det är ju inte tillverkarna som bestämmer vad som ska finnas på marknaden, utan vi konsumenter.

Noterade att Honda slängt in Crossrunnern bland on/off segmentet http://www.hondamc.se/homc/templates/Mo ... _3054.aspx

....hmmmm?
Det är ju det jag menar fast jag uttryckte mig lite flummigt. Tillverkarna borde ju höra mera med brukarna vad för hoj de vill ha.

Re: Hondas nya Concept

Postat: mån 10 jan 2011, 06:20
av V Saarela
Det är väl det dom gjort. Världen sträcker sig tyvärr för oss affekonceptfantaster lite längre ut än lilla Sverige med en folkmängd som är mindre än många städer i världen :)

Ser väl fräck ut?
Bild

Re: Hondas nya Concept

Postat: mån 10 jan 2011, 16:25
av Tramsvalp
Olle Å skrev:Tillverkarna borde ju höra mera med brukarna vad för hoj de vill ha.
De vet nog vad folk vill ha. Jag tror problemet är att alla alltid vill ha mer av allt, och alltså får de det. Därför blir hojarna större, starkare, finare och dyrare hela tiden, när det rätta istället hade varit att byta upp sig till en större hoj.
Och så får tillverkaren uppfinna en ny hoj som ersättning för den nu uppsvullna och för målgruppen ointressanta hojen... som i sin tur snart känns för liten för ägaren som vill ha lite mer av nånting, osv.

Re: Hondas nya Concept

Postat: mån 10 jan 2011, 22:16
av Olle Å
Om vi skulle rannsaka oss själva riktigt ärligt om våra behov och vår förmåga, så skulle nog de flesta vara lite mera återhållsamma med hojvalet.
Om jag gör en bedömning av mina egna förhållanden så kommer ett par aspekter in i bilden när det gäller tyngd och styrka samt naturligtvis det ekonomiska
Jag åker ganska ofta ensam och på små vägar och ofta grus, varför jag inte kan ha en hoj som jag inte kan resa upp själv.
Är ju inte speciellt intresserad att köra fort på asfalten, så ca 200 kg och 60 hk räcker.
Har absolut inga som helst krav att försöka glänsa och visa upp min hoj för beundrare, så att en ärrad kämpe duger bra.
Visst är de nya Hondamaskinerna en ögonfröjd, men vad skulle jag ha dem till? Att åka mellan olika cafeér ligger inte för mig.
Hellre dra en repa på småvägarna. Men då blir ju garanterat hojen både smutsig och repig, Varför jag behåller den gamla och kan ha mycket roligare utan att sitta och tänka på ev. vurpor. Har faktiskt varit med ett par gånge då förare suttit och gråtit för att hojen blivit repig efter en vurpa.

Re: Hondas nya Concept

Postat: tis 11 jan 2011, 16:59
av rydde
V Saarela skrev:Det är väl det dom gjort. Världen sträcker sig tyvärr för oss affekonceptfantaster lite längre ut än lilla Sverige med en folkmängd som är mindre än många städer i världen :)

Ser väl fräck ut?
Bild
hmm ja jo den var fin :oops:

Re: Hondas nya Concept

Postat: tis 11 jan 2011, 20:54
av Olle Å
Snygg hoj som inte har alltför mycket plast. Ser faktiskt ut som en lite förvuxen Transalp. Undrar vad den väger.

Re: Hondas nya Concept

Postat: ons 12 jan 2011, 05:14
av V Saarela
Dom flesta är ju relativt noga med sina xl-hojar. Nån gör en vurpa nångång, en del gör det aldrig.
Oavsett märke på hojen, eller om dekalen kostar skjortan eller inte, så kostar oftast alla vurpor lika mycket, dvs självrisken på skadan :)

Denna lilla vintertur kostade ju mig 3000:-(självrisk= Ser ju inte ut mycket för världen(slutnotan var ju 29.000:-!?!)
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 70203.html

Kraschbågarna funkar ju, men..... :)


...och ja, självklart Olle tycker jag också att dom kunde gärna bygga en GS800/Tiger 800, behövs verkligen.
I Belgien häckar ju dom som gör sk orginaltillbehören till Hondorna. Ryktas om att på ritbordet finns inför nästa säsong nio nya modeller att göra paket åt. Hur många är uppgraderingar av befintliga hojar och hur många är helt nya modeller får tiden utvisa. Vi får väl hoppas den finns där Olle? :)