Jag har inhandlat en varadero xl1000 -03 motor för ett projekt med en gocart men har problem att få maskinen att starta. Jag har gnista och elen fungerar men motorn i sig orkar inte dras runt av startmotorn. Den trögar på nått varv och stannar sedan och håller på så. Om jag trycker på startknappen gör den samma sak igen och kablarna blir varma, den drar kort och gott lite väl mycket ström.
Min fråga är då om jag missat något, som tex att de finns något som släpper på komptrycket i cylindrarna likt en gammal enduro med kick eller är det något annat jag missat? Jag uppskattar all hjälp jag kan få innan jag river ner motorn och går igenom den helt och hållet.
Kan tilläggas att utan stift i så går motorn runt lätt och därför misstänker jag just att det skall finnas något att släppa på kompet med.
Tack på förhand alla som kommer med förslag på lösning på detta!
Trög motor, startar ej.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Trög motor, startar ej.
går den om ni knuffar igång den?
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Trög motor, startar ej.
oj haha miss av mig trodde det var en hel hoj ännu ej isärplockad! sorry
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Trög motor, startar ej.
Som du selv skriver: den drar kort och gott lite väl mycket ström.
Prøv at skru startmotoren af, skil den ad, og se om ikke den er fuld af kulstøv.
Kulstøvet er ledende og trækker en masse strøm til ingen nytte.
Rens kulstøvet ud (trykluft, evt. vask med benzin e.lign.), hvis kullene er meget
slidte, så skift dem. En dråbe olie i lejet i begge ender, saml starteren igen og
se om ikke den kører bedre.
Faktisk kan en "støvet" startmotor trække så meget strøm at der ikke er
overskud til tændingen
Prøv at skru startmotoren af, skil den ad, og se om ikke den er fuld af kulstøv.
Kulstøvet er ledende og trækker en masse strøm til ingen nytte.
Rens kulstøvet ud (trykluft, evt. vask med benzin e.lign.), hvis kullene er meget
slidte, så skift dem. En dråbe olie i lejet i begge ender, saml starteren igen og
se om ikke den kører bedre.
Faktisk kan en "støvet" startmotor trække så meget strøm at der ikke er
overskud til tændingen
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.