Skye - nya dämpare bak
Re: Skye - nya dämpare bak
Blöblöblöblö Xl träffen 2013 kpmmer låta mer än en hd träff
Andreas
Don't be a Russian!
Don't be a Russian!
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Skye - nya dämpare bak
Jag får väl ta bort mina ljuddämpare helt, så man inte låter så fjolligt på träffen
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Skye - nya dämpare bak
Skye skrev:Både fjädring och ljuddämpning har nu beställts. Fick köpt mig ett nytt bakdrev också.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Skye - nya dämpare bak
Najs
Greetings from my iPhone using Tapatalk
Greetings from my iPhone using Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- mattias_wennberg
- C XLM#1
- Inlägg: 326
- Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
- Hoj: Varadero XL1000 -01
- Ort: Lysekil
Re: Skye - nya dämpare bak
När jag talade med Kenneths Mc-Service i Gbg om just den saken sa han att det var helt onödigt men att en förgasarjustering vore bra.
Mattias
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: Sv: Skye - nya dämpare bak
Känns som om att jag kommer vara ensam kvar med original ljud ju :$
Skickat från min gröna gubben lur
Skickat från min gröna gubben lur
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
- mattias_wennberg
- C XLM#1
- Inlägg: 326
- Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
- Hoj: Varadero XL1000 -01
- Ort: Lysekil
Re: Skye - nya dämpare bak
Tötötötö...
Det är väl mest en tidsfråga
Det är väl mest en tidsfråga
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Skye - nya dämpare bak
Kenneths MC-service är en erkänt duktig mc-verkstad som vet säkert vad dom snackar om. Blir dock lite förvånad av svaret du fick Mattias. Att bänka en maskin och optimera efter utfall är definitivt inte onödigt, tvärtom. Förgasarjustering är alltid bra, men har inte då direkt nåt med optimeringen efter systembyte att göra.
Jag har fått lära mig av en erkänd motortrimmare (Göran Ström, som utbildat en hel del mekare på dynojetbänk via Motospeed ) att oftast klarar motorerna ett sliponbyte, men direkt man börjar fiffla med inandningen(öppnare luftfilter), så måste man också justera bränsle och luft.
Sen finns det hojar som är känsliga, så det skadar aldrig att hålla lite koll på stiftens färger. Jag har bara sett en hoj som inte fixade ett systembyte och det var en VL1800 med insprutare. Gick lite risigt och fick då filter, pc och bänkkörning.
Nu skiljer det ju sig en del på förgasare och insprutare. Förgasare känns mindre känsliga, ett sliponbyte brukar också ge lite kusar. En insprutare märker man att vissa modeller går också lite snålare och lite sämre. Några kusar finns inte att hämta och ibland kan man t o m tappa nån.
Att optimera är ju en lite kostsam historia om den känns tvingande. Bänkkörning, lite knasarjustering i form av bränsle/luft och byte några munstycken i förgasaren, bänkkörning.
Annars tycker jag att det ett ruggigt billigt sätt att få ut fina hästkrafter, speciellt i mellanregistret. Kräver då att man går hela vägen, från inandning, utandning och det som händer däremellan(beroende på om det är förgasare eller insprutare).
Annars så är vår lilla hjärna uppbyggd på så sätt att, ljud är hästkrafter. Min Innova 125 har 8 hästar. Iom med att jag monterade på ett Akrapovic system så har den nu typ 30 hästar
På en törstig Varadero förgasare gör dessutom bara ett sliponbyte gott i bensinkassan. Vi lugn körning finns en bra slant att hämta.
Jag har aldrig justerat mina hojar, men jag har också varit noga med att inte köra med öppna luftfilter. Visst märker jag(speciellt på insprutare) att dom går lite sämre. Att dom smäller och har för sig är ju bara lite bonus...
" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har fått lära mig av en erkänd motortrimmare (Göran Ström, som utbildat en hel del mekare på dynojetbänk via Motospeed ) att oftast klarar motorerna ett sliponbyte, men direkt man börjar fiffla med inandningen(öppnare luftfilter), så måste man också justera bränsle och luft.
Sen finns det hojar som är känsliga, så det skadar aldrig att hålla lite koll på stiftens färger. Jag har bara sett en hoj som inte fixade ett systembyte och det var en VL1800 med insprutare. Gick lite risigt och fick då filter, pc och bänkkörning.
Nu skiljer det ju sig en del på förgasare och insprutare. Förgasare känns mindre känsliga, ett sliponbyte brukar också ge lite kusar. En insprutare märker man att vissa modeller går också lite snålare och lite sämre. Några kusar finns inte att hämta och ibland kan man t o m tappa nån.
Att optimera är ju en lite kostsam historia om den känns tvingande. Bänkkörning, lite knasarjustering i form av bränsle/luft och byte några munstycken i förgasaren, bänkkörning.
Annars tycker jag att det ett ruggigt billigt sätt att få ut fina hästkrafter, speciellt i mellanregistret. Kräver då att man går hela vägen, från inandning, utandning och det som händer däremellan(beroende på om det är förgasare eller insprutare).
Annars så är vår lilla hjärna uppbyggd på så sätt att, ljud är hästkrafter. Min Innova 125 har 8 hästar. Iom med att jag monterade på ett Akrapovic system så har den nu typ 30 hästar
På en törstig Varadero förgasare gör dessutom bara ett sliponbyte gott i bensinkassan. Vi lugn körning finns en bra slant att hämta.
Jag har aldrig justerat mina hojar, men jag har också varit noga med att inte köra med öppna luftfilter. Visst märker jag(speciellt på insprutare) att dom går lite sämre. Att dom smäller och har för sig är ju bara lite bonus...
" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 1200cc
- Inlägg: 6178
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Skye - nya dämpare bak
Ljudet? Mulligt!
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Skye - nya dämpare bak
Gött!!
Ekonomin tillåter dessvärre inte (läs jag vill oxå ha, men med en annalkande utlandsresa på g...), men drömma är gratis sägs det
Ekonomin tillåter dessvärre inte (läs jag vill oxå ha, men med en annalkande utlandsresa på g...), men drömma är gratis sägs det
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: Sv: Skye - nya dämpare bak
Ja vem är inte sugen på ett par nya pipor..... Men det får helt enkelt vänta lite. Har svårt att motivera det med så att säga. Frun har ju lite att hämta igen fast hon närmar sig. Hon köpte sig ju en NY cykel igår och jag köpte ju bara en nästan ny cykel B-)
Sen att man kan dubbla priset på hennes och sen flytta kommatecknet ett steg åt höger för att det skall bli lika hör inte hit
Gött ljud iaf Skye.
Skickat från min gröna gubben lur
Sen att man kan dubbla priset på hennes och sen flytta kommatecknet ett steg åt höger för att det skall bli lika hör inte hit
Gött ljud iaf Skye.
Skickat från min gröna gubben lur
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Skye - nya dämpare bak
Det är snart bara jag kvar med fjolljud
Bara Lottovinsten kommer, då jävlar
Bara Lottovinsten kommer, då jävlar
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Sv: Skye - nya dämpare bak
Jo men jag har en dyr käring, två 20-åringar, en 18-åring, två hundar och två hus som kostar. Jag har lite svårt att motivera välljud just nu. Jag ska försöka få ihop en peng till en mra-ruta. Så en Lottovinst hade suttit som ett knytnävslag i svärmors öga
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Skye - nya dämpare bak
Den låter gött Skye! Men hur funkar det med Slipon & Sidoväskor på era Varaderosar då?
För på min lilla Alp så kan jag ju inte ha kvar fästet på höger sida
För på min lilla Alp så kan jag ju inte ha kvar fästet på höger sida
Andreas
Don't be a Russian!
Don't be a Russian!
Re: Skye - nya dämpare bak
Njaa... på TA lär det vara en viss skillnad, enligt vad jag läst runt lite. Och det kan jag tro, där är det en klar skillnad i hur dämparen bygger på bredden. Tror det finns en tråd i ämnet här någonstans
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Skye - nya dämpare bak
Jag har LeoVince på min XL700, inga problem med väskhållare eller väskor (original).
Serendipity
Re: Skye - nya dämpare bak
OK! Sjysst, jag har så gärna fel därvidlag Bara bra om det lirar
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Skye - nya dämpare bak
@Skye - jag vidarebefordrar ditt inlägg till hustrun.
/ Lasse via iPhone
/ Lasse via iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse