Bobban, fix av hojen
Bobban, fix av hojen
Vi börjar här...
Rivit ner förgasarna och tänkte passa på att ställa ventilspelet nu när den ändå är strippad. Eftersom jag aldrig ägt en Transalp förut är jag lite nyfiken på i vilken utsträckning ni brukar behöva göra en faktisk justering, utöver kollen?
Mer kommer!
Rivit ner förgasarna och tänkte passa på att ställa ventilspelet nu när den ändå är strippad. Eftersom jag aldrig ägt en Transalp förut är jag lite nyfiken på i vilken utsträckning ni brukar behöva göra en faktisk justering, utöver kollen?
Mer kommer!
Re: Bobban, fix av hojen
...och att vänta på reservdelar måste vara bland det värsta som finns (i listan över i-landsproblem)...
Re: Bobban, fix av hojen
Packningssats till förgasarna och ny chokevajer väntar jag på. Tänkte även ta bort och spraya kröken med för ändamålet lämplig färg och då bör jag nog även byta packningarna där. När det är gjort blir det 3600mila-service enligt punkterna i Haynesmanualen. Avslutningsvis en synk av förgasarna!
Men det ska bli vansinnigt kul att få plocka ihop den och ta den ett varv in till stan (eller staun som vi säger här )
Men det ska bli vansinnigt kul att få plocka ihop den och ta den ett varv in till stan (eller staun som vi säger här )
Re: Bobban, fix av hojen
Snabb googling på ventilspelet:
http://www.ta-deti.de/ta/transalp.html
En lite bit ner: Insug 0,15 mm, Avgas 0,2 mm.
Fast det var nog inte det du undrade över, om du har en Haynes Min 99:a blev det aldrig aktuellt på, hade den för kort tid, så där har jag inget svar. Det har sannolikt andra här
http://www.ta-deti.de/ta/transalp.html
En lite bit ner: Insug 0,15 mm, Avgas 0,2 mm.
Fast det var nog inte det du undrade över, om du har en Haynes Min 99:a blev det aldrig aktuellt på, hade den för kort tid, så där har jag inget svar. Det har sannolikt andra här
Senast redigerad av Stefan den tor 26 mar 2015, 21:07, redigerad totalt 1 gånger.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Bobban, fix av hojen
Målet är ju att bygga en fullvärdig äventyrshoj (nej, inte a la Dakar ) som jag kan lita på går dit jag vill och som håller. Ett par motorbågar ska nog på då denna hoj är lite för fin för att tappa i backen. På dessa vill jag även ha extraljus vilket jag har läst om här i andra trådar. En och annan nattrunda har avverkats med "stearinljus".
@Stefan: Jag tänkte mer på hur ofta ni har behövt justera efter koll av spelet. T ex att man oftast behöver justera insuget på främre förgasaren eller att man (hellre) väldigt sällan behöver justera alls.
@Stefan: Jag tänkte mer på hur ofta ni har behövt justera efter koll av spelet. T ex att man oftast behöver justera insuget på främre förgasaren eller att man (hellre) väldigt sällan behöver justera alls.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Bobban, fix av hojen
Njaa Stefan, detta gäller 650 och 700-modellerna.
XL 600 ska enligt Haynes ha 0,1 på både insug och utblås.
@Bobban
Men du har Haynes av vad jag läser i dina inlägg?
Förstår inte heller din fråga, "Jag tänkte mer på hur ofta ni har behövt justera efter koll av spelet. T ex att man oftast behöver justera insuget på främre förgasaren eller att man (hellre) väldigt sällan behöver justera alls"
"Insuget på främre förgasaren" menar du förgasaren eller insug-ventilen?
Vilket som så anges det att kontroll av ventiler bör ske var 1200:ade mil.
För egen del så har jag låtit verkstad (jo lite lat men också problem med handleder ) justera två gånger. Köpte hojen som rullat 3800 mil och lät justera året därpå. Har nu kört drygt 7800 och gjorde en en andra justering för kanske 1000 mil sedan.
1200 mil ligger troligen med mycket god säkerhetsmarginal.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Bobban, fix av hojen
Jag har kollat ett antal ventiler på TA 600/650. på varenda en har jag fått justera på.
Nu är det ju också ganska enkelt att göra det på TA....skruvventiler, 6 stycken ska kollas(4 insug, 2 avgs) och framför allt, det är lock(man behöver inte ta bort ventilkåpan)
Tänk också på att(kanske du redan noterat)...att TA600/650 har fyra t-stift
Nu är det ju också ganska enkelt att göra det på TA....skruvventiler, 6 stycken ska kollas(4 insug, 2 avgs) och framför allt, det är lock(man behöver inte ta bort ventilkåpan)
Tänk också på att(kanske du redan noterat)...att TA600/650 har fyra t-stift
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Bobban, fix av hojen
Hur är det Veijo? Minskar eller ökar spelet på 600/650 med tiden.
Han jag lämnar hos sa att det minskar, vilket för mig låter märkligt.
Han jag lämnar hos sa att det minskar, vilket för mig låter märkligt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Bobban, fix av hojen
@Stefan: Menade ju exempelvis insuget på främre cylindern. Precis som ni skriver så är det intressant om de behöver ställas eller ej och givetvis har Honda rejält med tolerans när man sätter kontroll varje 1200 mil. Jag återkommer med utfallet av min koll!
Re: Bobban, fix av hojen
@Fibern Jo, det stämmer och så är det generellt på alla motorcyklar. Det är nog en och annan hoj som rullar med tajt ventil(....och vad det gör i längden vet ju alla) På en enstånka tex märker man när den blir svårstartad. En med flera cylindrar/ventiler märker man inte om en ventil är tajt.
Ang nämnd ventilspel. Utan att kika i nån bok så kan nog inte 0,1 både insug och avgas på 600 stämma va?
Ang nämnd ventilspel. Utan att kika i nån bok så kan nog inte 0,1 både insug och avgas på 600 stämma va?
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Bobban, fix av hojen
@Saarela
Jag tycker också 0,1 verkar lite, men den uppgiften står i Haynes verkstadshandbok. Vore nog klokt att kolla med Honda.
Du bobban läser väl detta.
Jag tycker också 0,1 verkar lite, men den uppgiften står i Haynes verkstadshandbok. Vore nog klokt att kolla med Honda.
Du bobban läser väl detta.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Bobban, fix av hojen
0.1 stämmer inte med vad jag har i manualen. Det som anges är ett spel som jag tror är 0.15-0.18 för insug. Ska kolla när jag kommer hem.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Bobban, fix av hojen
Missade följande info i Haynes.
XL600V-H models. insug 0,1 avgas 0,1mm
All other models
insug 0.13 - 0.17 mm
avgas 0.18 - 0.22 mm
Då är följdfrågan...vad är XL600V-H för modell och motor?
Hittade info även där. Tydligen den första av Transalparna, årsm. 1987. Men vad för skillnad på ventilsystemet hade då den?
XL600V-H models. insug 0,1 avgas 0,1mm
All other models
insug 0.13 - 0.17 mm
avgas 0.18 - 0.22 mm
Då är följdfrågan...vad är XL600V-H för modell och motor?
Hittade info även där. Tydligen den första av Transalparna, årsm. 1987. Men vad för skillnad på ventilsystemet hade då den?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Bobban, fix av hojen
Intressant! Spontant känns ju 0.1 som ett väldigt litet spel..
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Bobban, fix av hojen
Verkligen. En kan ju undra om det är samma typ av ventiluppbyggnad.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Bobban, fix av hojen
VH är vad jag kan googla mig till årsmodell 87-88. Google har ju dock inte alltid rätt...
1987 & 1988 (V-H & V-J)
1989 (V-K)
1990 (V-L) available in Germany, unchanged from V-K model.
1991 (V-M)
1992 & 1993 (V-N & V-P), unchanged from V-M, just colour changes.
1994 & 1995 (V-R)
1996 (V-T)
1997 (V-V)
1998 & 1999 (V-W & V-X), unchanged from V-V, just colour changes.
1987 & 1988 (V-H & V-J)
1989 (V-K)
1990 (V-L) available in Germany, unchanged from V-K model.
1991 (V-M)
1992 & 1993 (V-N & V-P), unchanged from V-M, just colour changes.
1994 & 1995 (V-R)
1996 (V-T)
1997 (V-V)
1998 & 1999 (V-W & V-X), unchanged from V-V, just colour changes.
Re: Bobban, fix av hojen
Jösses Hade inte en susning om det, gick på årsmodell i länken
Undrar vad min -11 har för tilläggsbokstav då Fast... vete tusan om jag bryr mig
Undrar vad min -11 har för tilläggsbokstav då Fast... vete tusan om jag bryr mig
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Bobban, fix av hojen
Det är nog densamma ventilspel hela vägen från första TA 600 till sista TA700.an (0,15 in och 0,20 ut)
Det där med 0,10 in och 0,10 ut är förmodligen nån XL600 stånka? Jag justerade på en Honda SLR650 stånka och den hade nog dom siffrorna
Det där med 0,10 in och 0,10 ut är förmodligen nån XL600 stånka? Jag justerade på en Honda SLR650 stånka och den hade nog dom siffrorna
-
- 1200cc
- Inlägg: 6179
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Bobban, fix av hojen
Du har säkert rätt Saarela. Och så vitt jag vet har ingen här en -87 TA, så vi struntar väl i Haynes eventuella felskrivning.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM