Hejs
En sak som gnagt lite och med risk för att uttrycka mig krångligt...
Däck skall ju monteras enligt rotationsmarkering om sådan finns. Om det finns någon form av V-mönster brukar fram och bak bli "motsatta". I min lilla värld betyder det att bakdäcket sitter "rätt". Det kommer att trycka undan eventuellt vatten genom att spetsen på V:et går ned i backen först. Fram borde resultatet blir omvänt eftersom dess mönster sitter omvänt. Alltså att det kommer att samla vatten.
Är förklaringen endast att framdäcket är smalare och att det skall få bäst grepp vid bromsning?
Inte heller det får jag nämligen att stämma.
Har vi några gissningar?
Eller är det till och med någon som vet?
Däck - rotationsriktning
Re: Däck - rotationsriktning
@Anders, utan att ha sett däcken, skulle jag säga att de monterats alldeles rätt om jag fattar dig rätt?
Om vi tänker på den lilla yta där däcket ligger an mot underlaget, så tänker man där egentligen "var vill man ha kraften?" Alltså, på bakdäcket vill man ju helst ha kraft för framdrivning, vilket på de flesta däck jag sett innebär att V:et pekar bakåt när det möter underlaget, för att skyffla undan såväl vatten som grus eller annan materia. Bakdäcket har ju också en underordnad roll i inbromsningen, eftersom större delen av vikten hamnar på framhjulet, (därav så mycket mer bromsar fram än bak)
Framtill vill du ju således ha bästa grepp framåt, och därför V:et pekandes framåt när det möter underlaget, och likaledes där få maximal kraft mot underlaget. Egentligen samma lika vad gäller vattenplaning (vilket kanske är mindre aktuellt på våra smala däck), däcket ska kunna trycka undan vattnet bakåt.
Inte helt säker på att jag fattat din fråga rätt, men mitt resonemang har avhandlats i åtskilliga omgångar. Hoppas jag inte missförstått helt.
Om vi tänker på den lilla yta där däcket ligger an mot underlaget, så tänker man där egentligen "var vill man ha kraften?" Alltså, på bakdäcket vill man ju helst ha kraft för framdrivning, vilket på de flesta däck jag sett innebär att V:et pekar bakåt när det möter underlaget, för att skyffla undan såväl vatten som grus eller annan materia. Bakdäcket har ju också en underordnad roll i inbromsningen, eftersom större delen av vikten hamnar på framhjulet, (därav så mycket mer bromsar fram än bak)
Framtill vill du ju således ha bästa grepp framåt, och därför V:et pekandes framåt när det möter underlaget, och likaledes där få maximal kraft mot underlaget. Egentligen samma lika vad gäller vattenplaning (vilket kanske är mindre aktuellt på våra smala däck), däcket ska kunna trycka undan vattnet bakåt.
Inte helt säker på att jag fattat din fråga rätt, men mitt resonemang har avhandlats i åtskilliga omgångar. Hoppas jag inte missförstått helt.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- AndersG
- 250cc
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
- Hoj: Varadero xl-1000v -01
- Ort: Stavsnäs
Re: Däck - rotationsriktning
Jo, jag är väl också inne på de skäl du ger. Tycker bara att så länge det rullar borde även fram ha V:et nedåt, eller dom du skriver - bakåt, då det slår ned.
Re: Däck - rotationsriktning
@Anders, så länge det rullar kan mönstret på fraamdäcket nog vara åt valfritt hål, det är ju när du vill bromsa hårt som mönstret blir av intresse Och som sagt, med våra smala däck bör ju just vattenplaning kanske vara en mindre riskfaktor.
Eller, var det bakdäcket du syftade på nu? Lite samma där, det är ju när du ska iväg du vill ha greppet.
Eller, var det bakdäcket du syftade på nu? Lite samma där, det är ju när du ska iväg du vill ha greppet.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen