För mig så varierar det i alla fall beroende på vilken typ av tur jag är ute på.
1. Korta kvällsturer så brukar jag titta först i Google maps eller bara dra iväg. Har jag nåt delmål så är det "Waypoint" som används eller om jag sett nån speciell väg jag vill köra så kör jag enligt vad jag sett i Google. Men ofta så styr jag nog bara dit som det verkar intressant och så låter jag GPSen ta hem mig då jag tycker jag kommit tillräckligt långt bort.
2. Planerade turer som är lite längre så körs det med "Waypoint", men samma här också om jag sett och vet nån väg jag vill köra. Här improviseras det ofta och här är det då bra att ha plattan med sig så att man kan hitta nya intressanta vägar mellan delmålen. Men visst händer det också att GPSen får sköta jobbet och att man bara kör dit den tar en.
3. Långturer så planerar jag då gärna ordentligt på förhand med rutt och boende. Rutten kan dock variera på plats efterssom ju plattan är med och man kan hitta nya intressanta vägar på plats och ifall man har tid. Att det föredras att bo i stuga eller liknande och boka i förväg är helt enkelt pga att man får bort det stressmomentet och kan fokusera och njuta av själva körandet. I fint väder då det går att tälta är det ju förstås inget stressmoment, men om det är skitväder och regnar så är det fint att köra i den vetskapen att man har tak över huvudet, varmt för natten och att man kan torka grejerna. Betydligt skojigare att fortsätta då nästa dag. Men visst händer det att det blir längre utflykter också utan bokningar i förväg, boende hittas alltsom oftast men det brukar generera lite stress där mot kvällen ifall det visar sig svårt att hitta.
Numera så är det ju betydligt lättare med de hjälpmedel vi har med plattan och nätet, bestämmer man sig på morgonen hur långt man ska köra den dagen så är det ju ganska lätt att hitta boende på nätet... så ett telefonsamtal där på morgonen innan man startar och så är det fixat.
Men å andra sidan så är det ju kul att ha nåt att göra på vintern också och sitta och drömma och planera säsongens rutter ganska så långt på förhand