Trafikolycka med MC! 17 juli 2008 Hallsberg

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Trafikolycka med MC! 17 juli 2008 Hallsberg

Inlägg av GeCe † »

Man läser om detta ibland utan att reagera något nämvärt eftresom man inte känner de inblandade och bara konstaterar att nu har det hänt igen, speciellt om det handlar om singelolyckor.

Men nu hände en olycka i Tomta i Hallsberg där jag råkade känna motorcyklisten som är skolkamrat tilll min son och det är inte trevligt. En ung kille på 26 år. Blev verkligen illa berörd nu när jag fått information om hur olyckan gick till och konsekvenserna för grabben.

Före ett backrön har ett ekipage stannat bestående av två bilar varav den ena bogseras av den andra. När de står där kommer en bil och kör om detta stillastående långa ekipage. Intet ont anande kommer MC-killen över krönet och frontalkrockar med den omkörande bilen. MC måste dock ha kört ganska fort på denna 70-sträcka eftersom cykeln flög 30 m och killen 75 m från själva smällen så en del av skulden kommer han kanske inte ifrån.
Därmot blir hans straff väldigt hårt eftersom han får bestående skador i form av ett amputerat ben och förlamning. Desstom bägge lårbenshalsarna brutna, bröstkorgen intryckt och en bruten arm. Dock verkar han ha klarat sig från huvudskador.

Fy tusan vad obehagligt det känns när det är så nära inpå i bekantskapskretsen och man känner familjen. Man får sig verkligen en tankeställare och jag känner inga betänkligheter att fortsätta med min "gubbkörning i den lugna skolan. Tänker jämt när jag ute och åker att man vet aldrig vad som väntar bakom nästa krök eller backrön. Man har ju själv råkat ut för diverse incidenter under årens lopp och sett en del dåraktigt beteende men det här tar priset.

Ska bli jäkligt intressant att följa fortsättningen om det blir några konsekvenser för de andra inblandade. Det kan ju förstås finnas en förklaring som gjorde att den bilen som blev bogserad av någon anledning blev tvingad att stanna just där. Och man kan kanske också hävda att MC-killen ska inte köra fortare än att han ska hinna stanna men då ska man kanske vara helt på det klara med vilka avstånd det fanns mellan de inblandande och det vet jag inte i dagsläget. Det var ändå en 70-väg och krönet är ganska skarpt.

Vad tror ni? Eller kommer hela skulden att läggas å motorcyklisten!
Senast redigerad av GeCe † den mån 21 jul 2008, 05:38, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1196
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Mc olyckor

Inlägg av hogge »

Alltid lika tråkigt när det händer.Man gör som du att man konstaterar att det hänt igen utan att man tänker så mycket mer på det.Det blir en helt annan sak när man känner vederbörande.Oberoende vems felet var så har redan den stackars Mc-killen fått det hårdaste straffet.Jag har själv varit ute för en kompis som krockade allvarligt.Jag skulle tro att den omkörande bilisten får skulden för man ska ju inte köra om i ett skymt backkrön.
Mvh Hogge
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Inlägg av Trelle61 »

Obehagligt, umgås mycket med en MC polis och vi besökte en av hans kollegor förra sommaren och jag fick läsa en utredning och ett obduktions protokoll gällande en MC olycka. Samma här, hög fart på MC och en omdömeslös billist gör att en 18 årig kille som haft MC kort knappt en månad kör ihjäl sig. Tragiskt. Hade inga band till killen som dog men justa att läsa om olycka i detalj och inte bara som den notis som den var i många tidningar här i skåne var starkt och nyttigt för mig som då var första års "knutte" trots mina 46 år.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Den där omkörande bilisten ja, det blir intressant att följa som sagt var.

Är fortfarande bedrövad och det märks att min son som har nytaget MC-kort och nyinköpt värstinghoj ( 170 kg och 140 hk..brr...) också är tagen av händelsen. Vi pratade om olyckan nu på morgonen.
Det är möjligtvis det enda positiva jag möjligtvis kan se med det här. Men jag tror han har hyfsat omdöme då han jobbar som service-elektriker och har stor körvana från firma bilen under flera år.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Usch, vet inte vad vi ska göra för att bilisterna ska se oss :?
Just i det här fallet kan det ju vara så att den omkörande bilisten har uppmärksammat hojen men kör om ändå pga att hojen är så långt borta (om det inte var precis på krönet, då lär han inte ha sett nånting), han kanske inte räknade med att hojen kommer i dubbla gällande farten tex.
Alla såna olyckor blir extra tragiska, som när bilister svänger vänster från nån större väg, ser en hoj långt borta, börjar svänga o SMACK så sitter hojen i sidan på bilen.....
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Cyberhonda!

Jag känner till platsen ganska väl och jag kan säga att stod de stillastående bilarna där jag tror. Så kunde den omkörande bilisten inte se MC förrän den var strax inpå och då spelar det inte så stor roll med MC:ns hastighet. Han skulle inte ha kört om i den situationen utan stannat och slagit på varningsblinkers och pratat med dem som stod stilla. Och ev. ringt polisen som kommit och hjälp dem eftersom de blockerade trafiken. Omständigt och besvärligt för den som körde om men han försökte med ett enklare och för honom snabbare alternativ som slutade i katastrof och en ung människa har sitt framtida liv i en rullstol och ett amputerat ben. Och kanske andra bestående skador som vi inte vet idag. Grabben är så dålig att de anhöriga inte får träffa honom än då han verkar ligga i något slags koma mer eller mindre.

Att synas ja. För min del har jag utrustat cykeln med gula reflexer samma som polisen har fast i mindre omfattning genom HOORC klubben och använder vid sämre väder och sikt även signalväst vilket jag märkt väcker en uppmärksamhet jag aldrig märkt tidigare. Försöker också hålla hastigeter i trafiken så att jag följer rytmen så de andra hinner med att se en. Dessutom använder jag och frugan alltid vita hjälmar som också hjälper till. Förstår inte det här modet som många kör med att det ska vara så mörkt som möjligt med svarta skinnställ och svarta hjälmar med svarta visir för att se tuffa ut och mer eller mindre göra sig osynliga.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Jag förstår att du känner att den omkörande bilen är skyldig eftersom du känner hojåkaren, men som du själv skrev i första inlägget så när det händer olyckor där man inte känner offret så tar man bara notis om det och kan se det från båda håll så att säga.
Vidare skrev du att han kan ha hållit hög fart eftersom han flög 75m, det är en skaplig rörelseenergi som man lätt kan räkna ut hans fart från om man vet förarens vikt...
Bilarnas position är också osäker, stod de på det värsta stället så är det såklart en tragisk olycka där de som stannat, den omkörande och hojåkaren (om han körde för fort) är skyldiga.

Tyvärr händer såna här olyckor och kommer att göra det så länge motorcyklar tillåts på vägarna, vi kommer aldrig ifrån dem.
Man får hålla tummarna och hoppas att grabben repar sig och inte tappar gnistan..
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Tycker inte jag är överdrivet partisk eftersom situationen är som den är oavsett om jag kände den skadade eller inte. Det är min utgångspunkt men helt klart är att grabben körde för fort och han är ökänd i allmänhet för detta också. Det är också polisens bedömning. http://www.na.se/hallsberg/index.asp?intId=1358907

Ett annat osäkerhetsmoment som har betydelse för hur kraftig själva smällen var är väl vilken hastighet hade den omkörande bilen! Det är 70 där och varsnade han situationen i förväg och själv gasade på för att snappt komma förbi som väl inte är otroligt men som jag inte vet något om i dagsläget. Så har det ju också betydelse för hur långt grabben flög. Grabben är ganska storvuxen kanske c:a 80 kg skulle jag gissa.

Det sista jag hörde nu var att han flugits till uppsala för ryggens skull som de hade svårt att fixa i Örebro.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Nej, förarens flygfärd har inget med den mötande bilen att göra, om han inte flög bakåt?
Föraren har en viss fart när han sitter på hojen, hojen tvärstannar pga krock, föraren fortsätter i tangentens riktning i samma fart som nu börjar minska. Han tappar höjd och fart hela tiden pga gravitation och luftmotstånd, det avståndet han flyger med sina 85 kg är helt oberoende av den mötande bilen.

Men nu slutar vi med fysiken, känns inte bra när det är en riktig människa som är "objektet" i ekvationen, dessutom när det inte gick så bra för honom :(
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Ja, jag tänkte väl fel då. Men fel får man väl lov att göra ibland och det bjussar jag gärna på då ja samtidigt lärde mig något.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Skriv svar